Hur stor marginal är lämplig till återförsäljare av egen designprodukt?

4
Hej,
jag har nyligen startat en enskild firma och min affärsidé är att själv formge och med hjälp av lokala producenter tillverka inredningsprylar/trädgårdsprylar som sedan ska säljas i mindre inredningsbutiker. (Butiker som säljer kvalitetsvaror.)
Jag har tillverkat en så kallad noll-serie och själv stått på olika marknader och sålt mina produkter med bra gensvar.
Jag har eget registrerat varumärke på mina grejer och försöker nu jobba upp varumärket.

Nu till min fråga, hur många procents marginal är rimlig att återförsäljaren ska ha för att sälja mina saker? Det är ju hantverk och designen går ej att köpa någon annanstans. Hur skulle ni uppfatta ett erbjudande om 25% marginal, fri frakt och att jag länkar till butiken på min hemsida samt i mina annonser? Är det ett dåligt erbjudande?
Eller vilken marginal är rimlig på inredningsprodukter för hem och trädgård?

Tack på förhand!

/Lotta
109
Ja, det låter lite klent..
4
Vad är rimligt då?
1165
16
Jag skulle vilja säga 50-60% marginal i en fysisk butik i alla fall, det är en bransch som är rätt så dyr att finnas i. Näthandel kan kanske klara sig med lite mindre. Ett sätt att sänka återförsäljarnas marginal är att  erbjuda 3-6 månaders "Stock rotation", dvs att återförsäljarna kan returnera sina varor de inte har sålt till dig inom en viss tid, och inte betala för dem. Då tar de ingen sådan risk, och kanske därmed nöjer sig med 35-40% marginal.[br][br]
109
Man kan kolla årsredovisningar för bolag i branschen detaljhandel sällanköpsvaror. Då är det som swetrot säger.[br][br]Problemet med garanti att ta tillbaka varorna är dock att om detaljisten inte är pressad att omsätta varan så är det risk att han ger den dålig exponering i butiken, till förmån för sånt han måste bli av med.[br][br]Hur man än vänder sig har man rumpan bak...
4
Swetrot; dum fråga kanske, men det är väl detsamma som kommission?![br][br]Är det verkligen rimligt med 60% marginal på ett hantverk som finns i ett fåtal exemplar om man jämför med industriell massproduktion från Kina? Jag menar, kvalitén och tillverkningskostnaden skiljer sig ju markant åt...[br]Personligen föredrar jag kvalitét före lågt pris.. [br][br]Men det är ju jag det!  ;)
1165
16
Gå ut och titta hur det ser ut i affärerna, och fråga dig själv vad det är för marginaler på grejerna. 25% är en marginal som man i princip inte kan ha på någon enda liten pryl man säljer i det långa loppet, i någon bransch. Lokalhyror och personalkostnader är rätt så stora poster. När det kommer till kritan vill ju du att dina produkter exponeras i skyltfönster som massor av människor passerar och ser. Inte i en entusiastbutik i källaren på en bakgata som är öppen 4 timmar i veckan och som har några dussin fasta kunder.[br][br]Och nej, det är inte riktigt kommissionsförsäljning, utan det brukar vara ett sätt att flytta ut lagret till sina återförsäljare för att det skall ha chansen att exponeras och säljas, istället för att det ligger i lådor på ditt lager. Det är också ett sätt att köpa in sig på marknaden som en ny aktör, när de kanske är lite tveksamma.
4
det är säkert som du säger.[br]Sorgligt, kan jag tycka. Det gör ju att det som säljs är billigt importerad "skit" (i min mening), istället för Svensk-tillverkade saker av bättre kvalitet och mer miljövänliga då frakten är betydligt kortare vilket ger mindre utsläpp osv.[br][br]Personligen tycker jag att det känns sådär att butiken ska ha 60% marginal och jag själv som står och svetsar sakerna har runt 30%...[br]Men om det ska bli ett rimligt utpris till slutkund är det så det blir..[br]Jag förstår påslaget på Kina-grejer som kostar några kronor att tillverka, men mina tillverkningskostnader är ju betydligt mycket högre..[br][br]Men å andra sidan betalar ju folk gärna 1500 kr för ett par Nike-skor som kostar 22 kr/par att tillverka, inkl. frakt..[br][br]Tack för dina svar i alla fall! Jag får helt enkelt skita i att försöka sälja in mina saker till butikerna och sälja direkt till slutkund istället!  ;D
29
Hej![br][br]Jag har butik i "din" branch och blir ofta kontaktad med liknande frågor. "Vad behöver du ha för mariginal för att sälja den här?" Jag vill påstå att frågan är helt fel ställd. Om en person kommer till mig så vill jag att de presenterar sina produkter och vad de kostar. Sen så är det upp till mig att lägga på så mycket jag vill. Om jag tycker att det blir för dyrt så tackar jag nej, annars ja (förutsatt att jag gillar varan). Om jag inte tror att jag kan lägga på 100% så blir det "Nej tack", inte av girighet utan för att personal, hyror och allt annat kostar multum. [br][br]Att ta in saker "på komission" är inte speciellt lyckat eftersom det är mycket mer attraktivt för mig att sälja saker som redan är betalda, det blir sämre fokus och exponering med andra ord.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.