När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag gör men tyvärr inte så ofta som jag borde. Jag tycker personligen det kan vara ett bra sätt för kunderna att se lite hur man är som person utöver de andra texterna på webbsidan.
[quote="Tony S" post=41846]Hej vänner!!
Skulle vilja veta om Ni bloggar i syfta att marknadsföra Er?
Då menar jag att ni driver egen blogg där ni bloggar om dagliga jobbet på företaget. Länka gärna till Er blogg, kan vara kul och läsa.
MVH Tony S[/quote]
Verkar som om facebook är viktigare i dagsläget. Försök att lägga upp en facebook-profil med namnet på din domän. Sedan kan du ha massor med besökare från hemsidan som ger dig ris/ros, ställer frågor. Du kan skriva vad som händer på ditt företag och så vidare.
Hej
Blogga eller facebook?
Beror helt på:
1) Var finns dina kunder och vilken bransch du är i
2) Hur mycket tid du har
1) Är dina kunder konsumenter eller företag?
Konsumenter "gillar" gärna facebook sidor för produkter de gillar. Genom att de gillar produkten kommer flödet från sidan upp i deras eget flöde och de kan dela vidare produkttips, kampanjer, tävlingar etc.
B2B företag däremot får oftast färre antal gillare eftersom de flesta (fortfarande) på facebook är där som privatpersoner inte anställda på företag och ansvariga för inköp. Detta håller på att ändras men vi är inte där än.
Så om dina kunder är konsumenter är Facebook utmärkt som marknadsföringskanal. Annars bör du ändå ha en facebooksida med information men kanske inte lägga all tid på att marknadsföra via den.
2. Hur mycket tid har du? Att blogga tar tid. Mer tid i början. Förutom att skapa din blogg och skriva på den måste du ju marknadsföra att den finns. Skriva på bloggen behöver du göra minst 1 gång per vecka och ska bloggen fungera som marknadsföringskanal måste de du skriver vara till nytta för dina kunder. Kan du hitta sådana bloggämnen är en blogg väldigt bra som trovärdighetsförstärkare. Att bara skriva om saker som händer i företaget kanske inte räcker dock.
Mina tips
1. Ta reda på om dina kunder finns på facebook
2. Ta reda på om dina konkurrenter finns på facebook eller bloggar
3. Funderar du på blogga - skriv en lista på 10 bloggämnen som dina kunder vill läsa. Lägg ner ca 10tim per vecka de första månaderna på bloggen.
Lycka till
Anna
Jag håller med föregående inlägg, sen tror jag det är viktigare att uppdatera en blogg oftare än facebooksidan för att hålla intresset vid liv, vilket tar mycket tid.
Jag startade min blogg för ett år sedan, alltså 1 år innan webshopen. Faktiskt i förebyggande syfte men också för en kul grej. Nu bloggar jag inte bara om verksamheten men det blir mycket sådana inlägg.
Försöker blogga 2 ggr om dagen :)
Intressant, svarade just i en liknande tråd i ett annat forum. En blogg vara bra som komplement till huvudsidan om man använder den för att utmärka sig själv som expert på sitt fält. Bloggen kan alltså öka trovärdigheten. Men det är ju om bloggen ligger på sida som eller i anslutning till shopen (eller vad det nu är) och har samma fokus som på sidan. Det där "dagboks"köret får man nog skippa. Det är ju skillnad på "blogg" och "blogg".
(min företagsblogg hittas på sidan i signaturen om du är intresserad)
Hej!
Håller med föregående talare. I Början tar det en otrolig tid med allt som rör marknadsföring av sin hemsida/webshop. Jag anser det dock väldigt bra att försöka hålla flera marknadskanaler vid liv så mycket som möjligt och på så sätt öka synligheten.
Självklart så är det ju olika beroende på vilken bransch man är i, javisst. Men till en början så tycker jag ändå att det är bra att lägga mycket tid på båda och försöka få ett flöde på alla kanaler som man använder (som alla såklart länkas till hemsidan/webshopen).
Själv har jag en hemsida för mitt UF företag som jag driver i och med mitt sista år på Thoren Business School i Gävle. Jag försöker då driva in folk till den sidan via min blogg och också Facebooksidan.
Det tar ju dock otroligt mycket tid och ämnen kan ibland vara kluriga att hitta. Men en sak som alltid är något som människor vill ha och som de är intresserade av är kunskap - kunskap säljer.
Mina bästa tips är i korthet:
* Håll flera marknadsföringskanaler vid liv så mycket som möjligt i början.
* Kolla upp vilken kanal som verkar fungera bäst (använd dig här av olika statistikprogram, som exempelvis Google Analytics). Anpassa dig sedan och jobba med den/de kanaler som fungerar bäst.
* Kom på bra ämnen att skriva om, så att människor verkligen VILL läsa det du skrivit. Kunskap är bra och kunskap säljer.
Ha det bra!
// Dan Vikström
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.