Prissättning mot företag

18
2
Jag har drivit en städfirma nu i några månader och det börjar komma jobb lite då och då ifrån privatpersoner.

Jag vill även sälja mina städtjänster till företag, som trappstäd, kontorsstäd och liknande, men jag har ett problem.

Jag har fastnat i hur jag ska lägga mig rent prismässigt när jag erbjuder tjänster till företag. Visst kan man ta kontakt och lägga fram lite fint "vad hade ni kunnat tänka er att betala för städning" eller liknande, men jag vill gärna ha en grund att stå på.

Ska man lägga sig högre i pris mot vad man gör mot privatkunder eller ska jag sänka priset när det gäller företag? Det är frågan som jag har hakat upp mig på, hemskt tacksam för svar.

Tack på förhand vetja!
21
2
Ser att du inte fått något svar ännu. Jag ställer ungefär samma fråga som dig. Vad ska jag ha för timersättning för städning? Vad tar du ut för privata städningar?
18
Det är ju ingen som kan säga hur du ska lägga dig i pris förutom du. Ett bra tips är att veta vad konkurrenterna tar, inte för att du ska ta samma, utan bara för att veta. Sedan sätter du priset efter ert företags image, eller "unique selling point". Är ni det billigaste företaget som ger mycket för pengarna eller är ni det lite dyrare, exklusiva företaget som följer synsättet "man får vad man betalar för"?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.