Kommun vill upphandla min tjänst

53
1
Hej entreprenörsvänner! 🙂

Först lite bakgrund
Jag har tankar på att starta upp ett miljökonsultföretag med fokus på kommunala och regionala organisationer. Privata sektorn finns med i bakhuvet men jag har framförallt erfarenhet från offentlig sektor varför det inte blir aktuellt i ett första skede.

Arbetet skulle kunna handla om att genomföra utredningar, arbeta fram miljöstrategier, leda seminarier, ta fram beslutsunderlag, driva projekt etc. Jag är för närvarande mitt uppe i en marknadsanalys där jag börjat kontakta kommuner och har redan fått en del napp kring större jobb.

Min förhoppning är att dra in ca 700 000kr per år och för att klara detta har jag räknat på att jag behöver göra 2-3 större jobb runt 75 000-150 000kr. Sen kommer jag naturligtvis att göra flera småjobb (5 000-40 000kr). De stora jobben är dock det jag brinner för och även där de största pengarna finns.

LOU
En sak jag kommit underfund med är att Lagen om offentlig upphandling sätter käppar i mina hjul. Samtidigt som lagen har ett gott syfte, så innebär den att kommuner måste tillfråga flera olika konsulter innan man tar hjälp av konsulter för den typ av jobb jag inriktar mig mot. Det vanliga i de fall jag har haft att göra med är att tjänstemän själva i kommunen gör jobbet, men att mitt erbjudande gör att de istället väljer att ta in mig. Således är det inte ett konsultjobb som de skulle annonserat ut.

Det innebär att även om jag och de personer i kommunen jag pratat med vet att jag är rätt person för dem, kan de inte göra en dirketupphandling. Det blir därför enklare att anställa mig på deltid, vilket två kommuner redan erbjudit. Det bör dock tilläggas att upphandlingspolicys kan se lite olika ut mellan olika kommuner och nedan tänkte jag jämföra två exempel:

Exempel 1
Vid direktupphandling över 50 000 kr skall ett skriftligt underlag finnas som definierar krav och kvalitet. Skriftligt anbud skall infordras från en eller flera anbudsgivare.

Exempel 2
Direktupphandling får inom XXX kommun enbart tillämpas där avtal saknas enligt följande.
• om upphandlingens hela värde är lågt, vilket i XXX kommun innebär
högst sju (7) basbelopp exkl. moms. (ett basbelopp = 46 000kr)
• om synnerliga skäl föreligger, vilket innebär force majeure som ej kunnat förutses av eller bero på den upphandlande enheten.
• vid direktupphandling överstigande ett (1) basbelopp exkl. moms:
-skall minst tre (3) leverantörer tillfrågas
-skall skriftligt upphandlingsprotokoll, som även är delegationsbeslut, upprättas och hanteras som vid övriga formella upphandlingar.



Jag är mycket tacksam för tips och råd kring hur jag skulle kunna förhålla mig till LOU och samtidigt hitta vägar för att inte begränsa mig. Jag har två feta fiskar på gång som skulle säkra halva min inkomst under 1 år men som jag i nuläget inte kan komma åt. Samtidigt skulle jag inte vara rädd att utmana 2 andra konkurrenter då jag är trygg i att min tjänst är det rätta för dem jag pratat med, men är det enda vägen att gå?
355
1
Som jag ser det finns det väl inga hinder för att du skall kunna åta dig tjänsten. Kan hända det finns konkurrenter som tar hand om jobbet för en billigare summa. Det är ju något vi ser dagligen på nyheterna och att det inte är det bästa alternativet ser vi ju exemeplvis med veolas tjänster för sj och olika buss/spårvagns-bolag. Det jag har sett angående kommuner och landsting är ju att en iso-certifiering kan vara viktig. Men det antar jag du har skaffat. En annan sak du skall ta i åtanke är ju liknande jobb inom eu. Du har ju Danmark ett stenkast från oss. Här behöver du en adress i Danmark men det brukar inte vara några problem att skaffa sig. Likadant i Norge eller Finland. Miljö är viktigt idag så det bör finnas möjligheter för utveckling och arbete åt dig.
53
1
Tack för svar Webbgbg! Det som hänt sedan jag skrev denna tråd är att jag nu har fått en potentiell kund. Det är en kommun som kommer att handla upp en tjänst på 130 000kr av mig. Jag undrar nu lite kring [b]hur det fungerar när kommuner "lyfter momsen"?[/b] Kan någon förklara det? I min offert har jag skrivit 130 000kr exklusive moms, och jag utgår från att jag då får 162 500kr(130 000kr x 1,25) som trillar in på mitt företagskonto när det blir dags för betalning.
355
1
[quote="conpros" post=43870]Tack för svar Webbgbg! Det som hänt sedan jag skrev denna tråd är att jag nu har fått en potentiell kund. Det är en kommun som kommer att handla upp en tjänst på 130 000kr av mig. Jag undrar nu lite kring [b]hur det fungerar när kommuner "lyfter momsen"?[/b] Kan någon förklara det? I min offert har jag skrivit 130 000kr exklusive moms, och jag utgår från att jag då får 162 500kr(130 000kr x 1,25) som trillar in på mitt företagskonto när det blir dags för betalning.[/quote] Grattis, gör ett bra jobb och du har en lysande marknad. Det här med moms brukar inte vara några problem när det gäller kommun. De talar om för dig om de lyfter momsen eller om du skall betala den. Jag menar det där behöver du inte bekymra dig över. Skulle de vara oklara över detta är det bara att ta upp det med revisorn på kommunen eller ringa rsv. Kör hårt, jag önskar dig en riktigt bra sommar med massor av jobb.
53
1
Tack än en gång för svar Webbgbg! :) Jag är dock fortfarande lite nyfiken på hur det konkret går till när momsen lyfts. :-[ Som jag förstått momsplikten funkar den såhär: [i]Företaget A säljer varor för 100 000 exkl. moms till Kund B. På priset ska Företaget A lägga 25 000 kr moms. Kund B betalar då 125 000 kr till Företaget A för de köpta varorna. Företaget A behåller 100 000 kr och betalar 25 000 kr till staten genom att göra en insättning på företagets skattekonto. Momsen är alltså ingen kostnad för mitt företag, utan det är den slutlige konsumenten (Kund B) som egentligen betalar den.[/i] Men hur skiljer det då sig när man har att göra med en kommun som "lyfter momsen"? Till saken hör att kommunen blottat sig och sagt att de har en total projektbudget på 150 000kr och utav denna kan maximalt 130 000kr gå till lönekostnader (dvs. mitt arvode). I min offert skrev jag 130 000kr exklusive moms. Den person jag pratade i kommunen sa att det var helt OK eftersom kommunen "lyfter momsen". Jag blir dock lite osäker på hur det kommer att gå till när jag skall börja betala in moms kvartalsvis till skatteverket om jag inte får in momsen på mitt konto(?) Är det nått avdrag jag gör i efterhand? Vi har lagt upp projektet på ca 1 år och jag kommer att göra en fakturering till hösten (65 000kr + moms 16 250kr) och den andra, lika stora, när projektet är slut (maj 2013). Tack på förhand!
2066
22
Nejdå, du fakturerar kommunen precis som vilken annan kund som helst. Att "lyfta momsen" är bara vardagsspråk för att beskriva att man har avdragsrätt för momsen, dvs bedriver momspliktig verksamhet där momsen inte utgör en kostnad i verksamheten. Kommunen betalar momsen till dig, du redovisar och betalar in till skatteverket, kommunen får tillbaka från skatteverket - ganska förenklat :)
53
1
Tack för svar Jonathan! Är det en rimlig gissning att även om kommunens projektbudget är totalt 150 000kr och mitt arvode (inkl moms) blir 162 000kr så kommer de kunna lösa det på rimligt sätt ändå internt (?) Budgeten för deras projekt är: [i]130 000kr (lönekostander, dvs. mitt arvode exkl. moms) 20 0000kr (lokal, fika, etc i samband med möten)[/i] Totalt 150 000kr Bör nämna att jag har ett skypemöte med kommunen nu på tisdag då vi skall prata projektupplägg samt offert. Tack på förhand!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.