Hur många klickar på sponsrade länkar vs organiska träfflistan

216
6
Får man fler besökare från Googlelänkar som hamnar högt upp i söklistan som inte är sponsrade länkar utan indexerade av sökmotorn?
823
51
Enligt en rad undersökningar som gjorts så klickar ca 70-90% på sökresultaten i den organiska träfflistan och 10-30% på sponsrade länkar/Adwords annonserna. (Har säkert ökat till uppåt 30% på sponsrade länkar de sista åren då de sponsrade annonserna numer hamnar över den organiska träfflistan vilket gör det svårt att se skillnaden. Så en första plats på Google i den organiska träfflistan är inte lika mycket värd idag som för 5-10 år sedan.) Men det kan säkert också skilja från bransch till bransch för hur besökaren klickar på sponsrad respektive sponsrad länk. Personligen använder jag den organiska träfflistan om jag söker efter information men om jag ska handla en pryl så klickar jag på de sponsrade länkarna. Men kanske bara jag..? Ca 40-50% klickar på första platsen i den organiska träfflistan.
1
Det finns, precis som Patrik säger, väldigt många undersökningar (mer och mindre seriösa) om detta men tyvärr finns det väldigt lite officiell statistik. En av anledningarna kan ju givetvis vara att förmodligen så ligger fördelningen någonstans på 25% och 75% till de organiska sökresultatens fördel, och det är kanske inget som Google och Bing vill skylta med. Här är lite intressant statistik(dock från 2009) över hur många hur många klick Adwords annonserna får på respektive position: http://knowledge.accuracast.com/articles/adwords-clickthrough.php Personer tenderar dessutom att lita mer på resultat som syns i de organiska sökresultatet, än vad man gör på en köpt annonsplats på en sökmotor. Det är inte så konstigt i sig men det är något att tänka på när man lägger upp sin strategi för sin marknadsföring på internet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.