Drop Shipping - Prissättning

21
Läste artikel om just drop shipping här inne på företagande men fick
inget svar på min fundering.

Jag planerar att öppna en drop shipping verksamhet B2B och har ett
avgörande problem som jag försöker lösa.

Jag kommer samarbeta med Tyska företag som kommer skicka mina produkter till kunder i Sverige. Jag satsar i första hand på
att sätta mina egna priser och ej arbeta provisionsbaserat.

Problemet är, att när en kund får hem sitt paket, så står det
alltid avsändare på paketet. När kunden ser avsändare, så räknar jag med att majoriteten googlar det, och så hittar den webbsidan.

Då har dem svart på vitt exakt hur mycket extra dem fick betala för produkten, och till nästa tillfälle så är risken stor att dem handlar direkt av det utländska företaget.

Hur löser framgångsrika drop shippers detta? Arbetar man kort och gott inte med egen prissättning utan håller samma pris som leverantören, och får provision?


Tacksam för hjälp här!
21
Edit. Har nu fått en förfrågan om att resa till Berlin för att träffa ägarna till ett av företagen och deras fabrik. Vad är viktigt inför ett sådant möte? Aldrig gjort något liknande förut.
367
48
[b]Leverantörens prislista gäller. Provisionsbetalning till dig.[/b] Av fler skäl; Det blir extremt rörigt inte minst ur import/skatt/momssammanhang om du fakturerar ett belopp och mottagaren får import/momsfaktura på ett lägre varubelopp. Skall du komma undan med [b]köp-in-lägg-på-sälj[/b] [b]processen[/b] så måste du själv importera. Märka om, packa om och skicka varan till din lokala kund. Och-viktigt- ha en deal med din tyska leverantör att han skickar alla förfrågningar från Sverige till dig. Eller sänder dig provision på allt direktsålt till Sverige, [i]eftersom du lägger ner -får vi hoppas- ett gediget säljarbete för den leverantörens varor. [/i] Och det är ju i själva verket just säljarbetet som är den viktigaste -och svåraste- arbetsuppgiften i hela affärsprocessen. Och då är ju förståss dropshippingtanken överspelad. Du kan ju också föreslå att få bli [i][b]Återförsäljare[/b][/i] åt tyskarna. [b]Mötet,[/b] Vid ett möte med dem är det ju bra om du kan presentera någon slags marknadsanalys: beskriva hur många enheter/stycken / eller i omsättning/ som den svenska marknaden kan innebära/erbjuda Eller om du har gedigen säljerfarenhet och kan peka på resultat av det slaget. Eller att du har marknadsföringkunskaper som indikerar att du kommer att lyckas. Bra att du har något att "erbjuda" av sådan slag som jag skissat här.. Många seriösa företag är försiktiga och vill vara säkra på att deras inbrytning på en ny marknad eller med en ny samarbetspartner kommer att lyckas bra. En misslyckad satsning är oerhört svår att hämta upp. Ha tydligt och bra och metodiskt informationsmaterial om dig själv och vad du kan/tänker/vill göra, med dig till mötet. Viel Glück! Imre.R ...sky is the limit...
1
Jag använder drop (blind) shipment och det går bra men kräver att du känner din leverantör samt att ni har avtal att de inte kontaktar din kund inom t.ex. 12 månader efter att ni gjort affärer. De skickar på ditt konto hos DHL/TNT/FEDEX/UPS/Posten etc.. och bokar det som att 3:e part betalar. (Detta används också när man har samavtal med andra företag med en godsleverantör då avtalspartens namn syns som mottagare/avsändare). Inom EU behövs ingen faktura på försändelsen och om du mailar din leverantör ditt leveransbesked (shipping document) så lägger de med det som fraktsedel (samt inget annat dokument ska med). PS! Kom ihåg att göra minst en drop shipment till en bekant, så du ser hur varje leverantör sköter sig. T.ex. har de paketerat med sin logo-tejp, lagt med papper där deras företag finns med, hur ser emballaget ut, etc.. Leverantörer som är vana med drop shipment vet hur detta ska gå till! Dock har jag ingen lösning med drop shipments utanför EU, då en faktura måste vara med så då måste du ordna med ompaketering i Sverige/EU. Lösningen skulle t.ex. vara att du hittar en samarbetspartner i Sverige/EU som gör detta åt dig.
207
3
Var själv inne på det här för en tid sidan, men jag gick inte vidare pga det är eller kan blir väldigt, väldigt krångligt. Inte nog med difusa eller osamanhängade svar av både företaget och SKV så "hade" jag en lev.kontakt i Sverige, men kommunikationen där var av all kritik så jag neglerade allt till slut.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.