När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Läste artikel om just drop shipping här inne på företagande men fick
inget svar på min fundering.
Jag planerar att öppna en drop shipping verksamhet B2B och har ett
avgörande problem som jag försöker lösa.
Jag kommer samarbeta med Tyska företag som kommer skicka mina produkter till kunder i Sverige. Jag satsar i första hand på
att sätta mina egna priser och ej arbeta provisionsbaserat.
Problemet är, att när en kund får hem sitt paket, så står det
alltid avsändare på paketet. När kunden ser avsändare, så räknar jag med att majoriteten googlar det, och så hittar den webbsidan.
Då har dem svart på vitt exakt hur mycket extra dem fick betala för produkten, och till nästa tillfälle så är risken stor att dem handlar direkt av det utländska företaget.
Hur löser framgångsrika drop shippers detta? Arbetar man kort och gott inte med egen prissättning utan håller samma pris som leverantören, och får provision?
Edit. Har nu fått en förfrågan om att resa till Berlin för att
träffa ägarna till ett av företagen och deras fabrik.
Vad är viktigt inför ett sådant möte? Aldrig gjort något liknande förut.
[b]Leverantörens prislista gäller.
Provisionsbetalning till dig.[/b]
Av fler skäl;
Det blir extremt rörigt
inte minst ur import/skatt/momssammanhang
om du fakturerar ett belopp
och mottagaren får import/momsfaktura på
ett lägre varubelopp.
Skall du komma undan med
[b]köp-in-lägg-på-sälj[/b]
[b]processen[/b] så måste du själv
importera. Märka om, packa om och
skicka varan till din lokala kund.
Och-viktigt- ha en deal med din tyska
leverantör att han skickar alla förfrågningar
från Sverige till dig.
Eller sänder dig provision på allt
direktsålt till Sverige,
[i]eftersom du lägger ner -får vi hoppas-
ett gediget säljarbete
för den leverantörens varor.
[/i]
Och det är ju i själva verket just säljarbetet
som är den viktigaste -och svåraste- arbetsuppgiften
i hela affärsprocessen.
Och då är ju förståss dropshippingtanken överspelad.
Du kan ju också föreslå att få bli
[i][b]Återförsäljare[/b][/i] åt tyskarna.
[b]Mötet,[/b]
Vid ett möte med dem är det ju bra om
du kan presentera någon slags marknadsanalys:
beskriva hur många enheter/stycken / eller
i omsättning/ som den svenska marknaden
kan innebära/erbjuda
Eller om du har gedigen säljerfarenhet
och kan peka på resultat av det slaget.
Eller att du har marknadsföringkunskaper
som indikerar att du kommer att lyckas.
Bra att du har något att "erbjuda"
av sådan slag som jag skissat här..
Många seriösa företag är försiktiga
och vill vara säkra på att deras inbrytning
på en ny marknad eller med en ny
samarbetspartner kommer att lyckas bra.
En misslyckad satsning är oerhört svår att hämta upp.
Ha tydligt och bra och metodiskt
informationsmaterial om dig själv
och vad du kan/tänker/vill göra,
med dig till mötet.
Viel Glück!
Imre.R
...sky is the limit...
Jag använder drop (blind) shipment och det går bra men kräver att du känner din leverantör samt att ni har avtal att de inte kontaktar din kund inom t.ex. 12 månader efter att ni gjort affärer.
De skickar på ditt konto hos DHL/TNT/FEDEX/UPS/Posten etc.. och bokar det som att 3:e part betalar. (Detta används också när man har samavtal med andra företag med en godsleverantör då avtalspartens namn syns som mottagare/avsändare).
Inom EU behövs ingen faktura på försändelsen och om du mailar din leverantör ditt leveransbesked (shipping document) så lägger de med det som fraktsedel (samt inget annat dokument ska med).
PS! Kom ihåg att göra minst en drop shipment till en bekant, så du ser hur varje leverantör sköter sig. T.ex. har de paketerat med sin logo-tejp, lagt med papper där deras företag finns med, hur ser emballaget ut, etc..
Leverantörer som är vana med drop shipment vet hur detta ska gå till!
Dock har jag ingen lösning med drop shipments utanför EU, då en faktura måste vara med så då måste du ordna med ompaketering i Sverige/EU. Lösningen skulle t.ex. vara att du hittar en samarbetspartner i Sverige/EU som gör detta åt dig.
Var själv inne på det här för en tid sidan, men jag gick inte vidare pga det är eller kan blir väldigt, väldigt krångligt.
Inte nog med difusa eller osamanhängade svar av både företaget och SKV så "hade" jag en lev.kontakt i Sverige, men kommunikationen där var av all kritik så jag neglerade allt till slut.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.