När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
driver ett företag som erbjuder hemsida till bostadsrättsföreningar. Vi tycker vi har en bra produkt men har svårt att nå ut till kunderna. Ska erkänna att ingen av oss har någon erfarenhet av varken försäljning eller marknadsföring.
Någon som har tips på hur vi ska försöka ta det till en annan nivå? Det finns många föreningar där ute som behöver hemsida men vi har svårt att nå ut till dem. Just nu syns vi bara via annons på Google.
Är det vettigt att ta in extern hjälp? Budgeten är låg ska jag säga då vi är relativt nystartade men ett alternativ är ju att betala i provision. Vart ska man vända sig?
Mitt tips om ni inte gjort det är att börja med att paketera er produkt väl. Kolla på konkurrenterna hur de gör. En del kunder kanske vill ha löpande månadskostnad med support, andra kanske sköter den själva och vill betala en gång.
Kontakta några och göra en marknadsundersökning och som tack får de tjänsten gratis. Då har ni någon referens ni kan visa dessutom plus bra grund för vad ni ska sälja.
Sen handlar det bara om att våga kontakta kunderna. Bäst är nog att ringa men det skulle gå med ett mejl först där ni skriver kort och berättar att ni ringer på tisdag kl 10.00
[url=http://www.foretagande.se/experten/inledning-och-avslut-saljsamtal/]Här[/url] finns flera goda råd [url=http://www.foretagande.se/experten/hur-na-ut-pa-marknaden-med-ny-produkt/]och här[/url].
Att ta in extern hjälp tror jag mindre på. Dels är det svårt att hitta säljare som arbetar seriöst och långsiktigt och det tar tid att rekrytera. Sen kan det vara en fördel att ni inte är säljare i grund och botten. Ni är ju några som själva tagit fram en produkt ni tror på och vill visa den för dessa föreningar. Ni är hjälparna i nöden och inte säljaren som i vissa fall bara vill ha sin provision även om det inte hjälper kunden :)
Så testa själva. Kontakta 10st först och se hur det går, utvärdera och be kunderna om feedback. Om de säger NEJ, varför gör de det? Behöver ni justera något i priser eller produkt?
Det är min personliga åsikt. Kanske är andra av en annan.
Tack för tipsen och intressant läsning!
Vi har haft tjänsten upp ett tag och har ett antal kunder, konceptet är att de får prova gratis i en period innan de bestämmer sig. En ganska stor del av de som testar väljer att bli kunder. Så vi tror på att det vi erbjuder är bra även om det såklart går att göra bättre. Vi har även fått en del feedback från dessa kunder.
Så vi ser att nästa steg är att försöka nå ut till fler. Tror att det är svårt att ringa runt till kunderna då de allra flesta jobbar ideellt i en förening (med viss ersättning). Man vill ju inte vara en jobbig telefonförsäljare som stör en privatperson om du förstår vad jag menar. Sedan är vinsten på varje förening relativt låg och vi behöver komma upp i stora volymer . Men här kan jag ha fel, kan vara vägen vi behöver gå.
Det vi funderar på är att försöka hitta olika partners där bägge kan gynnas av ett samarbete eller att marknadsföra oss mer så fler vet om att vi finns.
Finns det någon organisation ni kan kontakta så är det nog en bra väg? De kan ju få en kick-back alt att ni erbjuder en rabatt eller på något sätt hittar en win-win lösning.
Annars tycker jag inte ni ska se det som att ni är jobbiga säljare. Deras jobb om de sitter i styrelsen är att lyssna på saker som detta som kan hjälpa föreningen. Det kan istället bli riktigt bra att Arne i styrelsen har fixat en bra sajt till föreningen. Så jag hade ändå testat den vägen med. Det ska "kännas" lite och krävs att gå utanför boxen ;)
Jag skriver en blogg om marknadsföring på [url=http://felixlanglet.com]min blogg, felixlanglet.com[/url]. Men det jag skulle rekommendera är väl annonsering på Facebook. Ni kan få bra resultat med en välgjord annons för inte alls mycket. Börja att annonsera för 50kr om dagen, eller 10kr om dagen om det känns bättre.
Så länge ni vet vilken målgrupp ni har och vilka som är era konkurrenter... Ställ in annonsen så den riktas mot era konkurrenter, jag vet att för min målgrupp till bloggen t.ex som är småföretagare, så annonserar jag till de som är mellan 35-54 år och som har gillat Visma på Facebook. De är de som engagerar mest för mig. Ibland lägger jag till TEDtalk som intresse, men oftast bara Visma och Sidadministratörer.
Facebook kan vara ett billigare och bättre alternativ än Google, då det ibland på Google kan vara svårt att pricka in rätt sökfraser. Med Facebook kan du rikta dina annonser mot de som har gillat en sida eller om ni vill vara specifika mot bostadsrättföreningar så kan ni rikta in er mot de som t.ex jobbar på HSB eller Lundbergs, eller i fastighetsbranschen, osv. Det är lite mycket att förklara här, men som Patrik säger så hör av er till potentiella kunder och hitta en win-win lösning.
En gratisperiod INKLUSIVE att ni sätter upp allting, utan att de behöver lyfta ett finger kan ofta vara incitament nog. Eller att ni på annat sätt hjälper till.
Hör gärna av er till mig via mail om du vill ha fler tips om hur du kan marknadsföra, jag hjälper gärna till, eller om du vill ha min e-bok som jag har skrivit för nybörjare till FB-annonsering. Finns också att hämta på bloggen. (nej jag tar inte betalt, jag har inte ens eget företag så jag hjälper gärna till bara :)
Hej!
Precis som Felix säger, så tycker jag också att annonsering på Facebook är prisvärt. Detta eftersom du kan välja målgrupp, plats och din dagliga budget för annonsen. Du kan gå ner till 10 kr per dag, men ändå nå ut till många.
Mvh:
ReklamEliten
www.reklameliten.se
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.