Förhandling

758
9
Biblioteket erbjuder cirka 10 böcker i konsten att förhandla.

Alla 10 är viktga om man vill lyckas som egen företagare.

Allt är egentligen en förhandlingssituation, från det att frugan

tycker att man ska diska eller när kunden ringer och vill pruta

på en vara eller tjänst.

Lär dig konsten att förhandla och lär dig vilka olika arketyper det finns.



Det finns också några bra böcker på bibblan om retorik (konsten att

övertyga) även dessa är läsvärda och bör ingå i ditt eget bibliotek.

Retoriken har du också nytta av här inne på forumet och framförallt

när du skriver texten på din hemsida.



Det kan låta präktigt, men jag läser igenom dessa böcker en gång

om året och trots detta så gör jag många fel, men jag inbillar mig

att felen är färre än om jag inte hade läst böckerna.

:oops: :oops:

Hälsningar!

Stefan
823
51
Hej Stefan, [br] [br]Visst är det viktigt och skoj med böcker. [br] [br]Har du någon bok du kan tipsa om som är extra-deluxe? :) [br] [br]Har själv precis läst klar boken "Påverkan" av Robert Cialdini. Riktigt rolig läsning om vad som påverkar människor. En kalasbok om man jobbar med t ex försäljning. (Så alla då :-D ) Vet inte om den finns på biblioteket dock.
758
9
Näe...Jag tycker att alla är lika bra, för dom belyser problematiken [br]från olika håll och med olika exempel, vill inte framhålla någon.. [br]Tillsammans så utgör dom en helhet... [br] [br]Nu ska jag i sanningens namn erkänna att jag inte läser dom från pärm [br]till pärm varje gång, men jag tycker alltid att jag hittar något nytt i dom [br]varje gång som jag läser dom märkligt nog :oops: [br] [br]Varför jag fastnade just för böcker om förhandling, var att jag hade stora problem med kunder som vill pruta. [br]Sa jag att det kostade 4500: - så sa dom oftast kan vi säga 4000 jämt. [br]Idag säger dom: Du får 5000: - :mrgreen: [br] [br]Ungerfär så är det! [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
91
8
Ett äldre inlägg men alltid lika hett ämne som vi har fått in nya boktitlar och artiklar till. Vad sägs om: [url=http://www.foretagande.se/Personlig-utveckling/Forhandling-mer-an-att-fa-igenom-sina-krav.html]Förhandling - mer än att få igenom sina krav[/url] [url=http://www.foretagande.se/blog/bli-en-bra-forhandlare.html]15 tips för att bli en bra förhandlare[/url] [url=http://www.foretagande.se/Forhandla-med-variation-Intervalltraning.html]Förhandla med variation - Intervallträning[/url] [url=http://www.foretagande.se/Saljtips-5-tips-for-framgangsrik-forhandling.html]5 tips för framgångsrik förhandling[/url] Och böckerna: [url=http://www.foretagande.se/Ledarskap-/-Coaching/Forhandlingsteknik.html]Förhandlingsteknik - en praktisk bok full av av idéer och tips som gör dig till en framgångsrik förhandlare.[/url] [url=http://www.foretagande.se/Saljbocker/Forhandling.html]Förhandling - Årets Bästa HR-bok 2009 och behandlar förhandlingstaktik som kan tillämpas på förhandlingar i både affärslivet och privat.[/url]
3
kring förhandling har jag valt att tänka så här... Om jag strävar efter att alltid leverera/erbjuda ett högre värde än det som den andre känner att de själva behöver lämna ifrån sig, hamnar vi mer sällan i förhandlingar 8) Visst finns det många som vill spela ett förhandlingsspel därute, men antalet minskar dramatiskt om de någonstans har en misstanke om att det blir deras förlust om du backar ur.. En tanke bara.. ;)
640
9
Hej! Vet inte om jag hängde med riktigt där. Du menar att förhandlingar är "av ondo" och man ska undvika dom? Är inte förhandlingar ett resultat av två eller flera personer som känner att dom har något bra att erbjuda och på grund av det vill man få ut så mycket som möjligt av situationen? Egna barn och andras ungar typ. Själv älskar jag förhandlingar men det beror kanske mycket på vad man lägger för innebörd i ordet. For mig är det inget krig utan en dans :P MVH R
3
Det är som du säger... det handlar om vad vi lägger för innebörd i ordet och vilka associationer som finns. Givetvis finns det förhandlingar som sker med en positiv energi och som leder oss framåt. Under mina år som utbildare, har dock antalet person som jag har träffat och som hamnar i förhandlingssituationer beskrivit dessa som en dans direkt;) Allt som oftast har det varit frågan om att undvika förlora så lite, eller vinna så mycket som möjligt... vilket i sig inte behöver vara fel, det handlar givetvis till vilket pris. När man pratar förhandling är det inte helt ovanligt att man använder en "klichée" ;) som vinn-vinn. vilket ska återspegla de avsikter som styr oss... frågan är bara vems, eller vilkas vinster som ligger om maler i bakhuvudet vid en löneförhandling, vid en offentlig upphandling etc. Hur ofta händer det att den ena förhandlingsparten frågar - hur eller vad kan jag göra för att du ska känna dig som en vinnare i den här förhandlingen?? Eller tänk dig en köpande kund som frågar en leverantör - Hur ser den här affären ut för dig rent ekonomiskt, kommer du att tjäna tillräckligt bra för att du ska känna dig nöjd? Med det är inte sagt att det inte händer, men det är sällan jag träffar människor som hamnar i dessa situationer på mina kurser... :cheer: //John
117
[quote="Sinnenas Teater" post=5274]Näe...Jag tycker att alla är lika bra, för dom belyser problematiken [br]från olika håll och med olika exempel, vill inte framhålla någon.. [br]Tillsammans så utgör dom en helhet... [br] [br]Nu ska jag i sanningens namn erkänna att jag inte läser dom från pärm [br]till pärm varje gång, men jag tycker alltid att jag hittar något nytt i dom [br]varje gång som jag läser dom märkligt nog :oops: [br] [br]Varför jag fastnade just för böcker om förhandling, var att jag hade stora problem med kunder som vill pruta. [br]Sa jag att det kostade 4500: - så sa dom oftast kan vi säga 4000 jämt. [br]Idag säger dom: Du får 5000: - :mrgreen: [br] [br]Ungerfär så är det! [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan[/quote] Du skulle inte kunna hjälpa mig med att skriva ett säljbrev Stefan? Betalar såklart för det! Slå mig en signal eller lämna ett meddelande till mig här på forumet om du är intresserad!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.