När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Så vitt jag vet så får du dela ut reklam vart som helst.
[br]
[br]Du kan ju stå vid dörröppningen och dela ut dem likagjärna.
[br]
[br]Fins inget som tallar om att du inte får dela ut reklam.
[br]Du kan tillexmpel gå dela ut reklam i postlåderna också.
[br]
[br]
[br]Så bruka jag göra när jag har nog många företag som vill marknadsföra sig via brev.
[br]
[br]Så bruka jag gå dela ut reklamen jag tycker upp själv dela ut dem i postlåderna.
[br]
[br]Förutom där det står ingen reklam tack.
Det kan finnas en nackdel att dela ut reklam vid en mässa om man själv inte ställer ut. Om den potentiella kunden blir intresserad vill den givetvis så snart som möjkligt veta mer. Om man då inte finns på mässan så kan intresset svalna ganska fort.
[br]
[br]Givetvis beror det på vilken verksamhet man har.
Det finns faktiskt lagar om hur du får dela ut reklam.
[br]
[br]Enligt Marknadsföringslagen MFL(1995:450) får du inte dela ut reklam till privatpersoner som inte uttryckligen bet om det, men informationsmaterial för du slänga omkring dig hur du vill.
[br]
[br]Med vänliga hälsningar
[br]Niklas EK
[br]NE Marknadsföring
Men på en mässa är det väl inte "privatpersoner" man delar ut reklam till.
[br]
[br]Om jag delar ut vykort som jag har tryckt upp med min websidas adress på så måste det väl vara "[i]information[/i]" eftersom jag inte säljer något på den..., eller hur?
Är svårt att svara på eftersom det inte finns någon direkt lag om vad som är reklam och vad som är information utan det bestäms av predjuktat. Men generellt sätt kan man säga att om du inte gör några påstående om din verksamhet eller några erbjudande av typen "ta med dig flygbladet till affären så får du 10% rabatt" så kan du kalla det information.
Ett litet tips skulle kunna vara att dela ut snyggare bärkassar som folk kan stoppa sina mässprylar i.[br][br]Gör en kasse som "sticker ut" och drar till sig uppmärksameten, och är den användbar så kommer folk att använda den privat också :nicka
En mässlokal är inte en allmän plats - man skall därför först be mässarrangören om lov innan man delar ut något. Förmodligen kommer mässarrangören kräva att man är utställare eller betalar för att dela ut materialet - men eventuellt tillåts det (i vissa fall kräver man dock till och med extra betalt av utställare om dessa skall verka utanför montern).[br][br]Angående reklam - man får inte dela ut reklam via epost, fax eller liknande till konsumenter utan deras uttryckliga godkännande. Vanlig reklam (papper) får man dela ut om konsumenten inte uttryckligen tackat nej.[br][br]Marknadsföringslagen gäller endast kommersiella budskap - därav kan man hävda att information får delas ut hur som helst - men gränsen är hårfin och flytande, så det gäller att hålla sig väl inom råmärkena.[br][br]Vad gäller dela ut material på mässor så finns det en regel som är mer gyllene än alla andra - Gratis är gott. Ge hellre bort olika prylar än papperslappar - då sticker du ut i mängden. Bärkassar är ett utmärkt exempel på en give-away som gör sig väl på mässor.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.