Dålig marknadsföring?

114
Gick förbi en butik med Hästens sängar igår. De hade en stor text i skyltfönstret: PRISHÖJNINGAR I FEBRUARI!



Är det ett bra sätt att ge kunden köplust? Vad tycker ni?



Själv blev jag bara ännu mer säker på att jag aldrig kommer köpa en Hästens i alla fall :roll:
507
1
Tanken är väl att man ska skynda sig att köpa en säng nu. Men jag tycker inte att det är någon bra långsiktig marknadsföring. Jag skulle nog aldrig göra så. Bilfirmorna kör ju också sådana annonser nu. [br] [br]/Danne
3
Den funkar kortsiktigt vilket också är tanken [br] [br]Scenario [br] [br]Frida och Pelle har funderat på att köpa ny säng.. de tänkte lägga undan lite månad för månad och i Januari har dom kommit nästan ända fram (nya sänger kostar en del) [br] [br]De ser att Hästens snart höjer priset och väljer då att köpa sängen direkt [br] [br]Det funkar som en omvänd REA
114
Frågan är om den fungerar (även om den gör det kortsiktigt så tror jag inte den gör det långsiktigt, vilket väl borde vara i deras intresse). Själv blir jag snarare irriterad när jag ser den. Går någon verkligen på det? [br] [br]Såg en annan intressant annons iförrgår hos idg.se - där Microsoft gjorde reklam för att det var billigare att behålla Windows än byta till Linux. I och för sig inte riktigt samma sak men principen går även där ut på att "hota" kunden med att något dåligt ska inträffa om man inte följer annonsens budskap.
12
Att det är en prissäkning på en hästens ses nog som en rätt positivit sak! Inte minst om vissa redan är intresserade av att införskaffa en. Annars är det ingen höjdare, om man inte ens har planer på att skaffa en dvs. Inte direkt så att man höjer på ögonlocken ens för att ta reda på vilket pris det är eftersom man redan vet att det är högt.
26
Det är konstaterat att tidsbegränsade erbjudanden säljer bättre än andra. Detta exemplet kan man nog räkna som erbjudande eftersom de tydligt går ut med att sängen kommer blir mycket dyrare om x antal dagar. De har gjort det till ett sådant i varje fall.
15
[quote="Mattias"]Frågan är om den fungerar (även om den gör det kortsiktigt så tror jag inte den gör det långsiktigt, vilket väl borde vara i deras intresse). Själv blir jag snarare irriterad när jag ser den. Går någon verkligen på det? [br] [br]Såg en annan intressant annons iförrgår hos idg.se - där Microsoft gjorde reklam för att det var billigare att behålla Windows än byta till Linux. I och för sig inte riktigt samma sak men principen går även där ut på att "hota" kunden med att något dåligt ska inträffa om man inte följer annonsens budskap.[/quote] [br]Ny på sidan, men bättre sent än aldrig: [br]Det är lite osunt ant inte tala vad man menar ska fördyra. Men det är väl att man ofta måste köpa nya programvaror för Linux. Men om man talade om detta skulle kunden bli motiverad att behålla i stället för att på rent trots installera Linux för att sedan finna att de gamla programmen inte fungerade. Men givetvis skulle kunden inte tala om detta för Microsoft. [i]Så[/i]roligt ska de inte få... ... Microsoft alltså.
232
Linus styrka är väl att det finns mängder med Open Source-program. Gratis programvaror som i många fall fungerar minst lika bra som Microsoft. Den största nackdelen med att använda Open Source är dock att man inte har den tryggheten ifall något går snett. Betalar du en tillverkare kan du kräva att dom åtgärdar eventuella fel som beror på programvaran, men använder du gratis programvara så får du anlita en god vän, konsult eller sitta i timmar och leta efter lösningar på nätet.. t.ex liknande forum som foretagande.se. [br] [br]Tips på bra program enligt Open Source (GPL): [br] [br]http://www.openoffice.org - motsvarigheten till Microsoft Office (även kompatibelt) [br]http://www.gimp.org - motsvarigheten till Photoshop (även kompatibelt) [br]http://filezilla.sourceforge.net - ftp-klient [br]http://www.mozilla.com - välkänd webbläsare/e-postklient [br] [br]Kör själv med dessa på min laptop och är helnöjd... 8)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.