När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
En viktig sak som man lätt glömmer bort är hur vi som företagare uppträder, när vi är ute. Vi är ju företagets ansikte utåt och detta ställer stora krav på oss - även på fritiden.
Vad tycker ni är viktigt för att man på ett bra sätt ska kunna företräda sitt företag, så att den personliga marknadsföringen bli positiv.
Är det att ha kostym på sig, borstat hår och uppträda världsvant eller
är det helt andra faktorer som kan vara mer viktigt?
Hej Stefan ;-)
[br]
[br]Visst kan kostym vara bra men själv har jag vunnit mest på kompetens och kvalité. Det är det jag blir rekommenderad för till nya kunder av mina tidigare kunder. DEN marknadsföringen är bra.
[br]
[br](Urskuldar mig lite för att stå med kostym o slips på min webbsidas förstasida ...)
[br]
[br]Mvh
[br]
[br]Magnus Olsson
[br][b]Uddatorp AB[/b]
[br][url]www.uddatorp.se[/url]
Kanske inte nödvändigtvis viktigt med kostym, men i alla fall så bör man vara välklädd. Speciellt vid första intrycket som många gånger är avgörande. Sedan vad gäller samarbete och rekommendationer så är just kvalitet och kompetensen det primära.
Det ni pratar om här kallas faller in under RM eller relationsmarknadsföring.
[br]Första intrycket är mycket viktigt och enligt studierna tar det ungefär 3-6 sekunder för en person att forma en uppfattning om dig första gången han träffar dig, alltså långt innan du hinner öppna munnen.
[br]
[br]Utseendet är därför viktigt, men viktigast är ändå attityden. Ser du trött, sur och mordisk ut så bådar det inte gott för dina affärer.
Spinner vidare på detta...[br][br]Är lite nyfiken på hur ni andra förhåller er på första kundbesöket. [br][br]Är ni energiska, pratsamma och nästan överambitiösa eller sitter ni lugnt och sansat och besvarar frågorna?[br][br]Kort och gott, hur uppför man sig lämpligast? Hur skall en presentation vara? Vad bör man förbereda sig på?
Mycket beror utifrån förutsättningarna. Potentiella kunder agerar på olika sätt och reagerar på olika sätt på olika uttryck. Oftast gäller det att hitta en balans som passar med den egna verksamheten. [br][br]I mitt fall där jag arbetar med reklam är det lätt att man blir pratsam men faktiskt är det så att det i dessa fall är viktigare att veta vad kunden vill uppnå. Så att lyssna kan vara en avgörande faktor. Prata kan man göra senare om man nu nödvändigt ska sprida all kunskap eller okunskap man besitter. Faktum är trots allt att kundmötet vanligtvis blir till pga av att kunden redan insett att jag/representanten för verksamheten vet vad jag gör. De kommer till mig eller jag till dem, så att de kan lyssna på vad de erbjuds. Kunden har oftast ett behov att fylla, ett som jag settt och kan presentera för dem eller ett som de har sett och lokaliserat att mina tjänster passar till deras behov. Så redan vid detta steget har man kommit långt.[br][br]Kunden har ett behov av att känna sig trygg och det behovet är helt beroende på kundens egna referensramar samt hur man själv kan sprida denna känsla.[br][br]Kunden har vanligtvis också ett behov av att hitta lägsta pris utan att i för stor omfattning göra intrång i kvaliten som kan påverka resultatet. Därav är det bra om man är prismedveten och kan utforma mötet med vilka mervärden kunden får i samband med det du erbjuder för ditt pris. [br][br]Själv är jag vanligtvis ganska avslappnad och tillbakalutad till en början. Detta för att hitta hur jag ska gå tillväga för att bäst tillgodose kundens behov. Jag förklarar gärna hur jag gör och varför om kunden är intresserad. Slutmålet är oftast att resultatet ska bli bra för att få en värdefull referens.[br][br]Men som sagt mycket beror på förutsättningarna. Arbetar man med att sälja potatis över disk så blir kundrelationen och presentationen annorlunda. Men den värdefulla referensen är dock viktig även här.[br][br]Vad som egentligen är lämpligast måste du lokalisera utifrån vilka dina kunder är, vilka behov de har, vilka intressen de har i den egna verksamheten och gärna privat. Samt gärna hur de själva väljer att presentera sig och sin verksamhet. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
När jag introducerade Italenska inredningar för ca 30 år sedan på en mässa stod jag i blåställ, alla andra var uppklädda runt omkring mig jag med en minimal monter och grannen 10 ggr större. Kombinationen bra produkt och ett yrkeskunnande slog jag konkurenterna med hästlängder och jag hann inte ens svara på alla frågor på en gång utan bytte endast visitkort.. Kommentarer till klädseln var fräckt vågat häftigt . Året efter var halva mässan i olika blåställ utan jag.
Haha, ja det var ju originellt. Vad är det man säger "friskt vågat, hälften vunnet"? Fast i detta fallet vann du nog mer hälften ;)[br][br]När man pratar utställningar och mässor och liknande gäller det som sagt att synas, men på ett inbokat besök så finns det andra kriterier att ta ställning till. [br][br]Det "svåra" är väl just att hitta den där balansen, och att förstå kunden som ibland kan vara svår eftersom han/hon saknar kunskap. Då är det svårt att få till en bra dialog eftersom man får linda in orden i vardagliga exempel.[br][br]Klädseln då? Skall den vara anpassad till kundens policy, eller är det viktgare att man känner sig bekväm i rollen? Ok, man skall väl inte komma med vad som helst förståss.
Det var just det med klädseln. Jag hade en snygg kostym men för det mesta blev det blåställ och om ni visste vilken reaktion det blev när vd för företaget låg på golvet och fixade ett problem. Man kunde ibland höra tacka chefen. Svar du har just gjort det.
Välklädd men ändå nåt som man känner sig bekväm i.[br]Jag känner flera företagare som inte kan gå i slips och kostym. Det syns att de inte trivs i dom kläderna, och det ser bara konstigt ut.[br]
[quote author=allhjälpen link=topic=2062.msg10884#msg10884 date=1186557816][br]Bemötandet är viktigt samt att man lyssnar på sina potentiella kunder. Att bara prata är inte alla ggr det bästa.[br][br][br][/quote][br][br]:bravo Lyssna är viktigt![br][br]Sen tror jag mycket på att vara sig själv. Ett skådespel genomskådar alla. Sen kan man i och för sig ha olika personligheter :-D och inta olika roller.[br][br]Motsade jag mig själv nu kanske.. :mrgreen:
Både ock Patrik ;-)![br][br]Som företagsledare intar du inte ovanligt en annan roll än som hemmapersonlighet, granne, förälder. Det är acceptabelt. Som företagsledare leder man en verksamhet med ett visst ansvar.
Den största kunskapen jag erhöll från mitt tidigare politiska engagemang var vikten av tala på rätt sätt till rätt person. Vad jag menar är att vilka kläder du bär, vilket sätt du talar på och hur du uppfattas beror till stor del på vem du talar med. [br][br]Det krävs att man är tillräckligt medveten om vad som förväntas av en också för att framgångsrikt lyckas med personlig marknadsföring. En personlig erfarenhet jag hade av detta var när jag deltog i en kampanj för en riksdagsman och vi begav oss till Rinkeby, ingen av oss bar kostym eller slips enligt tillsägelse från partiledningen för att inte verka förmer gentemot de boende i Rinkeby. Tvärtemot togs detta ställningstagande inte välvilligt emot och de boende påpekade öppet varför vi som politiker inte bar kostym, eftersom att de hade de förväntat sig att vi skulle göra. De ville inte bli nedvärderade genom att vi klädde ner oss för dem.[br][br][br][br]"Tala med de lärda på latin och med bönder, på bönders vis" med viss modifikation[br][br]Sen som avslutning, att lära sig bära kläder på rätt sätt är också minst lika viktigt som vad man bär. Jag skulle personligen aldrig göra affärer med en person vars skjorta är ostruken och kostym är för stor.
[quote author=Niklas Ek link=topic=2062.msg7993#msg7993 date=1175179827][br]Det ni pratar om här kallas faller in under RM eller relationsmarknadsföring.[br]Första intrycket är mycket viktigt och enligt studierna tar det ungefär 3-6 sekunder för en person att forma en uppfattning om dig första gången han träffar dig, alltså långt innan du hinner öppna munnen.[br][br]Utseendet är därför viktigt, men viktigast är ändå attityden. Ser du trött, sur och mordisk ut så bådar det inte gott för dina affärer.[br][/quote][br][br]Visserligen en petitess, men...[br][br]Nej, det faller inte in under relationsmarknadsföring. Relationsmarknadsföring handlar om att få kunden att bygga en relation med ett varumärke, till exempel har jag en relation till ICA när jag har ICA-kort och jag har en relation till BMW eftersom min drömbil är en BMW 645.[br][br]Den här diskussionen hamnar mer under rubriker som personligt varumärke och lite under "customer care" - bete sig korrekt mot kunden.
Jag är av uppfattningen att när du driver ett företag, så ÄR du företaget.[br][br]Du måste därför hela tiden uppträda passande eftersom alla du möter är potentiella kunder. Därmed inte sagt att du skall springa runt i kostym för jämnan.[br][br]Tänk på att P-vakten du skäller ut eller vakten på nattklubben också är potentiella kunder och kan dyka upp på ditt företag. Tror du att det blir någon affär då?....Nej!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.