När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det beror lite på vilka marginaler du har på dina produkter.
[br]Vanligtvis så kan man eska upp till 5% om man som kund köper helpall.
[br]Personligen så ger jag 7% i kassarabatt om kunden betalar kontant.
Tack för svaret!
[br]Ett liknande företag (i ett annat land) har jag sett har ca 40% rabatt på listpriset på 1-500 enheter och därefter 50%. Med listpris menar jag det riktpris som produkten ska säljas för i butik.
[br]Tycker ni att detta verkar rimligt? Jag hade själv för mig att butiksåterförsäljare har ett påslag på omkring 30% för att täcka verksamhetskostnaderna och vinstkravet. Inköpspriset bör väl då rimligtvis ligga på omkring 30% billigare än listpriset? Rätta mig gärna om jag har fel och kom gärna med idéer och tankar.
Handlar det om sällanköpsvaror, så måste marginalen vara betydligt
[br]högre än 30%, för att det ska vara av intresse för en återförsäljare.
[br]En vara med hög omsättningshastighet, kan ha en lägre marginal.
Igen, tack!
[br]Produkten har en relativt hög omsättningshastighet. Det leder mig in på nästa fråga: Vad räknas som sällanköpsvara? Och vad räknas egentligen som en hög omsättningshastighet? Kanska kan vara svårt att svara på men i grova drag... Dessutom; menar du att marginalen kan vara lägre än 30% på en produkt med hög omsättningshastighet?
Exempel på sällanköpsvaror är heminredningsartiklar, kylskåp.
[br]dvs. sådana varor som vi köper sällan.
[br]En vara med hög omsättningshastighet säljer i stora volymer.
[br]Kunden köper oftast fler än 1 stycken av samma sort.
[br]Livsmedel brukar räknas dit, till varor med hög omsättningshastighet.
[br]Dom förbrukas snabbt och köps igen.
[br]Butiksmarginalen inom just livsmedelsbranschen har sällan högre än
[br]23% i marginal men omsättningshastigheten är hög och därför kan buitken
[br]ändå överleva.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.