När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vad har ni för erfarenheter kring etablering/marknadsföring av tjänsteföretag? Vi våndas en hel del kring var vi ska lägga nivån på marknadsföringen.
Ska man slå på stora trumman och säga att man är och vackrast eller ska man försöka hålla det på en renare, moderat och mer sansad nivå? Vi väger och funderar.
Att fläska på ger ju inte alls samma viktiga seriösitetsintryck som den renare linjen gör. Vi är ett seriöst konsultföretag som hjälper andra företag - vi vill inge förtroende samtidigt som vi måste sticka ut i bruset och nå uppmärksamhetsvärde - någon som har en synpunkt?
Man kan sticka ut på olika sätt, vilket sätt som är bäst, ska jag låta vara osagt, men[br]om jag ska köpa en tjänst av någon, så handlar jag med hjärtat. Oavsett vad det är som jag ska köpa. Jag måste få en känsla för företaget och det är just känslor som konverterar, som gör att jag väljer att bli kund.[br]Att ni är många konsulter, känns bara jobbigt - berätta istället att hos oss jobbar "sigge"[br]Ungefär så plus lite till, tänker jag i alla fall! :o
Finns det någon anledning att inte 'slå på stora trumman'? (Bortsett från att man kan vara för liten för att ta riktigt stora uppdrag.) Även stor attityd kan vara respekt och visa på seriousitet. [br][br]"Vi är vackrast" är rätt kul i sammanhanget. Funderat på en nakenkalender med konsulter á la kalenderflickorna eller dylikt? (Vilket bygger på tidigare känd film.)[br][br]Nej men det är viktigt att ni från början gör den marknadsundersökning som behövs för att lokalisera era kunder, era konkurrenter och analyserar dessa samt deras olika behov eller arbetsmetoder. Det är här man normalt kopplar på en marknadsförare (internt eller externt) som tar fram alla fakta och presenterar hur man bäst kan gå till väga. [br][br]Olika kunder agerar på olika sätt vid olika budskap. Era konkurrenter gör samma sak frågan är bara vem av er som syns bäst, levererar bäst och är bäst. Om ni redan är bäst så räcker det med att upprätthålla den nuvarande profilen och spridningen av namnet inom målgruppen så att ryktesspridningen kommer igång. Men inte att förglömma. Konkurrenterna lär inte sitta tysta och titta på och de kan utgå mycket från er marknadsföring och framgång för sin egen vidareutveckling, så det gäller att vara beredd.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote author=Daniel Hagenfeldt link=topic=2388.msg9049#msg9049 date=1179783204][br][b]Vad har ni för erfarenheter kring etablering/marknadsföring av tjänsteföretag? Vi våndas en hel del kring var vi ska lägga nivån på marknadsföringen.[/b][br][br]Ska man slå på stora trumman och säga att man är och vackrast eller ska man försöka hålla det på en renare, moderat och mer sansad nivå? Vi väger och funderar. [br][br]Att fläska på ger ju inte alls samma viktiga seriösitetsintryck som den renare linjen gör. Vi är ett seriöst konsultföretag som hjälper andra företag - vi vill inge förtroende samtidigt som vi måste sticka ut i bruset och nå uppmärksamhetsvärde - någon som har en synpunkt?[br][br][br][/quote][br][br]Hur gör ni idag? Når ni framgång med det? Är det utvecklingsbart?.. [br][br]Antar att det är en svår produkt att marknadsföra eftersom man kanske inte direkt ser nyttan med det...
Det funkar generellt bra - vår marknadsföring har gett uppslag och uppdrag. Men man vill ju alltid maximera varje investerad krona.[br][br]Bifogat finns en bild på en helsidesannons vi snart kommer att köra i lokalpressen. Jag gissar och tror att den kommer skapa diskussion. Jag hoppas inte kyrkan har några synpunkter - men det lär ju märkas i så fall. Kom gärna med feedback! :)
Det intressanta är vad ni har för tanke bakom annonsen?[br][br]Vad är det för budskap ni vill förmedla? Vilka vill ni nå? Förväntar ni er att folk är så pass nyfikna att de söker upp er på egen hand för att se om det ni gör är för dem?[br][br]Det finns en liten humoristisk touch i annonsen om ni riktar er mot en religiös målgrupp. Risken är att den andra gruppen inte läser den då kopplingarna är så starka och för den gruppen relativt ointressanta. Med detta sagt vill jag poängtera att logotypen också är för diskret samma gällande texten/budskapet varpå den centrala delen blir nunnan, händerna, riktningen och radbandet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Jag tyckte det var en bra idé med annonsen. Humor och viss självdistans är alltid kul i reklam. Vem har nånsin tyckt att reklamen för diskmedel är speciellt bra?[br][br]Jag reagerade dock på att muspekaren var lite dåligt integrerad i själva bilden. Först och främst såg den lite sned och oriktigt ut, men framför allt skulle man kanske kunna lägga på ett filter el dyl för att få den att smälta in lite bättre. [br][br]Hoppas annonsen ger bra respons!
[quote author=Daniel Hagenfeldt link=topic=2388.msg9070#msg9070 date=1179869971][br][...][br] Kom gärna med feedback! :)[br][/quote][br][br]Det jag reagerar mest på är varför texten är på engelska, men ordet webb (web på engelska) är försvenskat? Finns det någon tanke med det, eller är det ett misstag?
Det är meningen - så klart! ;)[br][br]For the love of God / For the love of "webb" - eftersom det är det vi arbetar med.. webbutveckling, webbdesign, webbsystem mm..
Vill man nå ut med ett budskap måste man synas på något sätt. Själv använde jag mässor både lokalt där jag höll till och i storstaden och det gällde varor. Likadant är det med tjänster. Det gäller att synas.
Det jag tycker är viktigt är att tänka på det mest basala inom marknadsföring:[br][br][list][br][li]Lokalisera er målgrupp: Vilka kan tänkas behöva er tjänst.[/li][br][li]Hitta ett forum: När ni vet vilken målgruppgrupp ni skall rikta er mot så kan ni också rikta annonsen eller övriga marknadsföringsinsatser. Det viktigaste är att hitta rätt forum. Varför??? Om ni annonserar i lokalpressen så blir inte annonsen effektivt riktad mot en målgrupp. Räknar man Return on Investment så är kanske inte lokalpressen är ert bästa forum att annonsera i. Annonsen lockar som jag har förstått det mest företagare. Er conversion rate kommer förmodligen att bli sämre än om ni hade annonserat i en tidning som bara läses av exempelvis företagsledare.[/li][br][/list][br][br]Ett exempel är om ett företag tar fram produkter för blivande mammor. Istället för att annonsera i lokalpressen där endast en liten del är gravida så väljer de "branschtidningar" (riktade mot gravida) där 99% är gravida eller planerar att bli.[br][br][list][br][li]Tidpunkt för annonsering: Att spendera pengar på annonser riktade mot företag precis innan sommaren är vanskligt. Semestertiderna är på väg och företagen går på högvarv för att avsluta så mycket som möjligt innan folk försvinner. Många vill inte införa större förändringsprocesser vid denna tid (sanning med modifikation). Försök föreställa er vad en marknadsföringsinsats skulle ge idag jämfört med om ni går ut i september[/li][br][/list][br][br][br][hr][br][size=8pt][url=http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php]http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php[/url] - Underhållning till företagsevent.[br][url=http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php?ID=2]http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php?ID=2[/url] - Lyft konferensen med ett annorlunda inslag.[/size][br]
Heter det inte Webutveckling? Webdesign? Websystem? :blink jag tycker i alla fall det ser fånigt ut med två b...[br][br]"For the Love of Webb"...ledsen, fattar inte kopplingen inte ens med förklaringen "For the Love of God". Om syftet bara var att synas finns det effektivare, billigare sätt, som inte kostar en helsideannons.[br][br]/Fredrik
[quote author=lars arenander link=topic=2388.msg9665#msg9665 date=1182174810][br]Numera syns jag men verkar mindre vilket gynnar de få kunder som jag accepterar.[br][/quote][br]Snälla du, skall du fortsätta göra dig oemotståndlig så kan du väl åtminstone skriva något som tillför trådarna. :nono
HUr går det med marknadsföringen? Något som skulle vara intressant är att veta vilken typ av kund ni vänder er till? Går det att rikta annonskampanjer åt specifika målgrupper som tilltalar just dom?
[quote author=lars arenander link=topic=2388.msg9685#msg9685 date=1182195995][br]oemotståndig och inte förstå. Detär bra att ni reagerar. Men det är inte alltid mängden som är avgörande. Räcker det eller ska jag fortsätta?[br][/quote][br][br]Du kommer säkert att fortsätta oavsett vad vi andra tycker ;)[br][br]-Kvalitet håller bättre än kvantitet - Tänk långsiktigt-
Så alla 2 tycker att jag ska sluta. Nervärderar du inte övriga som faktiskt finns på forumet.[br]Jag vet inte om jag missuppfattat dig men kvalitet kommer före kvantitet när det gäller mig. och där hoppas jag forumets målsättning är densamma. ;)[br]Jag har inget emot dessa glada gubbar eller en bra kommentar, det håller det hela igång.[br]
Först vill jag be om ursäkt till trådskaparen eftersom vi närmar oss en sandlådenivå, utan att tillföra tråden någonting.[br][br]1. Det finns säkerligen fler än två som tycker samma sak på detta forum[br]2. Kvalitet/kvantitet, var jag otydlig?[br][br]Jag har inget emot dig, Lars. Men jag känner ändå att jag vill påtala bristen på konkret innehåll i dina inlägg. Men om du anser dig göra rätt så forsätt vettja, forumet är till för alla och visst belyser en och annan forumet med sina uppseendeväckande inlägg :-[[br][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.