Hur hantera anställning och kollektivavtal?

36
Jag är i stånd att anställa en butiksansvarig på heltid i en presentbutik som jag har. Har ni några tips inför anställningen? Helst vill jag inte blanda in Handels för att skriva kollektivavtal, men jag vill inte hamna i en sån utpressarsituation som salladsbaren Wild and fresh i Göteborg gjorde. Jag har fortfarande tänkt ha bra löner och villkor, men jag vill inte ha något med facket att göra.
Jag tar tacksamt emot era erfarenheter. 🙂
758
9
Kollektivavtalet innebär både rättigheter och skyldigheter för den anställde och även för arbetsgivaren. Jag har haft upp till 12 anställda och endast vid ett fåtal tillfällen har jag upplevt det vara negativt med ett sådant avtal.[br]Att få rykte om sig att vara "fackmotståndare" och inte vilja teckna kollektivavtal, kan nog vara mer negativt än positiv för dig som marknadsaktör.[br]Ungefär så...
2066
22
Jag har [b]för egen del[/b] aldrig sett något positivt med facket, varken som tidigare anställd eller som egen företagare. Om företagsledning och anställda är nöjda med situationen och sköter sig ser jag heller inget behov av att blanda in en till part som ska ha betalt och komplicera för båda parter. Mitt företag är inte tillräckligt stort för att facket ska lägga sig i, men de villkor vi har är schyssta och/eller bättre än motsvarande fackliga krav.[br][br]Har tyvärr inga mer direkt erfarenheter att bidra med, hade mer att göra med facket som anställd, och jag valde även då att stå utanför det systemet då jag inte höll med om deras policy och förhandlingar.
36
Stefan: Nej, jag har inte heller några planer på att gå ut som fackmotståndare, men det är ändock lite märkligt att man i demokratin Sverige måste älska facket och deras metoder. Jag gör tyvärr inte det. Jag tycker att facket lever kvar i gamla föreställningar som säkert passade jättebra under industrieran och för stora företag, där det som anställd kan vara svårt att göra sin röst hörd, men det känns inte helt aktuellt nu.[br][br]Jag har, som sagt var, inga planer alls på att behandla min personal dåligt bara för att jag inte tecknar kollektivavtal. Däremot så vill jag gärna kunna välja själv med mina anställda hur man lägger upp löneavtal och dyl. Tex finns det reglerat hur många lördagar en anställd får jobba, men det kanske är så att det finns personer som det passar jättebra att jobba lördagar, men kanske hellre vill ha en extra sjukförsäkring, eller lediga onsdagar osv.[br]Det är valfriheten jag är ute efter.  :)
758
9
I ett modernt företagande så är inte kollektivavtalet ett hinder, man märker knappt av det[br]och som Jonathan skriver så är det många företagare som betalar mer än vad avtalet säger och ger dom anställda ännu bättre villkor än i motsvarande företag.[br]Det ena utesluter inte det andra :P[br]Kollektivavtalet är en överenskommelser mellan arbetgivaren och facket vad som ska[br]gälla på det basala planet.[br][br]Så länge som alla är nöjda med sin lilla bit, så är allt frid och fröjd.[br]Jag vet att det inte alltid är så och då har det känts sköönt att drämma kollektivavtalet[br]i skallen på den anställde.[br]Ungefär så.[br]
720
3
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=4232.msg19963#msg19963 date=1219959962][br]I ett modernt företagande så är inte kollektivavtalet ett hinder, man märker knappt av det[br]och som Jonathan skriver så är det många företagare som betalar mer än vad avtalet säger och ger dom anställda ännu bättre villkor än i motsvarande företag.[br]Det ena utesluter inte det andra :P[br]Kollektivavtalet är en överenskommelser mellan arbetgivaren och facket vad som ska[br]gälla på det basala planet.[br][br][/quote][br][br]Det var väl en lite optimistisk syn på fackets roll. Facket består av många olika fackförbund och dessutom av en massa ombudsmän som beroende på person till person är mer eller mindre företagsfientliga.[br]Jag har förhandlat med ett fackombud som utan att blinka sa att han sket fullkomligt i om företaget överlevde eller ej eftersom "melemmarna änå måste betala sina avgifter så han fick sin lön oavsett" [br]Jag har suttit i massor av möten med samma ombud och försökt förklara en företagsstruktur som han inte begrep ett dugg av. Och eftersom han inte begrep så var det säkert något fuffens med det. Det värsta var när han en månad i förväg kallade företagets VD till  förhanling på facket men "glömde" att meddela detta till arbetsgivarorganisationen fram till kl 16.00 dagen innan möte skulle vara vid 9.00 på morgonen. Företaget visste iofs att de inte behöver förhandla med facket själva men kände inget behov av att kalla in arbetsgivarorganisationen och visste inte att facket var skylig att kalla dessa istället för företaget. Hur som helst kl 9 på morgonen stod 2 represetanter för företaget, jag och 2 man från arbetsgivarorganisationen (varav den ena var högsta hönset i Sverige som flugit er på morgonen) hos facket. Idag finns inte en ombudsmannen kvar men det var helt enkelt för att han gav sig på "fel" företag. Något som han trodde var en munsbit för honom visade sig ha helt andra kvalifikationer än han trodde men frågan är ju hur många andra företag han hunnit trampa ner i gruset innan han fick sluta.[br][br][br]  [br][br]
36
Hm, det verkar helt klart som om det finns vitt skilda uppfattningar om facket. Återstår att se om vad min bild av dom blir. Tack för era svar.
106
1
Anställa? Erunte klok!? ;)[br][br]Som villkoren ser ut för arbetsgivaren så kommer jag aldrig någonsin att anställa någon, även om jag lätt skulle kunna sysselsätta kanske 50 personer. [br][br]Några exempel: [br]* Om din anställde på sin fritid åker skidor och bryter benen så måste du betala dennes lön i flera månader! [br][br]* Har du väl anställt någon spelar det nästan ingen roll hur de beter sig, du kan inte avskeda dem i alla fall. [br][br]* Facket har numera all makt och skall du anställa är det bara att gå med på allt de säger, skriva på vad som helst och hoppas på turen. Det är helt omöjligt att slåss mot dem som egen företagare. [br][br]* Du måste lägga ner ungefär lika mycket till som vad den anställde kostar på administration av den anställde. Det finns miljoners med regler och papper att fylla i. Ett bussföretag är ett berömt exempel, de räknade ut att de betalade 300.000:- per år per anställd för administrationen av den anställde. [br][br][br]Det finns dock alterantiv, att den anställde jobbar åt dig men är inte anställd. De kan vara antingen egna företagare (dock måste de ha mera än en dig som kund), och vill de inte starta eget så finns det företag som erbjuder tjänsten att rent formellt vara arbetsgivare och pyssla om alla papper, löner mm. Det kan vara ett alternativ. [br][br]P.S. Boktips: "[url=http://www.bokus.com/b/9789170920677.html?pt=search_result]Wild'N Fresh[/url]" som beskriver hur det hela gick till. Helt tokigt![br]
2066
22
Äh, [b][u]så[/u][/b] jobbigt är det inte med anställda.[br][br]* Vem skulle betala den anställdes lön om inte du som normalt sett gör det?, det är för övrigt inte flera månader (14 dagar).[br][br]* Att det inte går att avskeda folk som missköter sig är en skröna.[br][br]* Har inte så mycket erfarenhet av facket.[br][br]* Inte lägger jag ner 300000 på att administrera en anställd, no way.
1165
16
En gång i världen var jag fackombud på en stor arbetsplats och kämpade för de anställdas rättigheter och inte minst säkerhet.[br][br]Sedan blev jag företagare ett tag, men var lite för feg då för att anställa någon.[br][br]Därefter blev jag anställd som chef på ett medelstort företag, och lärde mig snabbt hur man kör över facket. Jag har haft det mycket tvivelaktiga nöjet att säga upp ganska många människor, och det är aldrig roligt. Men, facket har inte varit något problem om man något så när håller sig till spelreglerna. Man kan inte som Donald Trumph skrika "du är avskedad", utan tar man det hela den formella vägen (som är ganska smidig trots allt) så är det inga problem.[br][br]Facket bråkar egentligen bara om kollektivavtal om de har medlemmar på arbetsplatsen som vill ha ett avtal. Och det är nästan bara LO som bråkar, och nästan bara då arbetsgivaren inte har ett fullgott försäkringsskydd för sina anställda, eller lön och arbetsvillkor som avviker väsentligt (på ett för arbetstagaren negativt sätt) från kollektivavtalet.[br][br]Skall du ha en butikschef, så teckna avtal med Ledarna. De har aldrig bråkat om något. Se till att du betalar in avtalspension för den anställde bara så är det lugnt.
36
Taz_1999. Jag får väl hoppas att det inte är så nattsvart som du beskriver det. Vad gäller sjukpenningen är det ju som sagt var bara 14 dagar som är aktuellt.[br]För min del finns inte så många alternativ till att anställa så det är bara att hoppas på det bästa. Däremot försöker jag hitta personal i min bekantskapskrets för att slippa gå via Arbetsförmedlingen.
76
2
Tänkte blanda mig i lite också.  :D[br][br]Nej, det är inte lätt att avskeda någon. Personligen tycker jag det är bra, det handlar om att göra bra rekryteringar helt enkelt.  ;) Däremot är det ganska lätt att säga upp någon men det krävs kunskaper och det är aldrig positivt att förklara för en person varför den måste sluta.[br][br]EN felaktig rekrytering är mycket kostsam. Att någon ensam skulle kosta 300 000 kr i administration har jag dock aldrig hört talas om. [br][br]Håller fullt och fast med om att fackförbunden skiljer sig åt och likaså de olika personer som på ett eller annat sätt företräder dem. [br][br]Ett gott råd är att inte anställa någon som ni känner privat. :blink Det bäddar för konflikter av svårare karaktär när antalet anställda blir fler. Det allra sämsta, som jag ofta ser dåliga konsekvenser av, är när privatliv och affärsliv blandas genom tex att någon i släkten blivit anställd. [br][br]
106
1
Ledsen, jag hade HELT fel om kostnaden för regler skulle kunna uppgå till 300.000:- per anställd. Det visar sig att den rätta siffran är oerhört mycket lägre, nästan betydelselös i sammanhanget: 204.000:- skall det vara. Jag ber verkligen om ursäkt. [br][br]Det är kostnaden utslaget per anställd för Anna Norbergs Buss att efterfölja alla regler som gäller för verksamheten, som är att bedriva kollektivtrafik på entreprenad åt länstrafikbolag, kommuner och landsting i Västernorrland och Jämtland.[br][br]Här är källan:[br]Näringslivets regelnämnd Publikationer: [br]http://www.nnr.se/nyheter/publikationer.html[br][br]Företagens totala regelkostnader, delrapport 5: Anna Norbergs Buss har regelkostnader på 3,1 miljoner kr per år:[br]http://www.nnr.se/assets/files/publikationer/nnr_annanorbergbuss.pdf (bläddra till sid 6 i rapporten)[br][br]Det finns flera delrapporter på publikationssidan, mycke nöje!
1165
16
[quote author=Taz_1999 link=topic=4232.msg20733#msg20733 date=1223198290][br]Ledsen, jag hade HELT fel om kostnaden för regler skulle kunna uppgå till 300.000:- per anställd. Det visar sig att den rätta siffran är oerhört mycket lägre, nästan betydelselös i sammanhanget: 204.000:- skall det vara. Jag ber verkligen om ursäkt. [br][br]Här är källan:[br]Näringslivets regelnämnd Publikationer: [br]http://www.nnr.se/nyheter/publikationer.html[br][br]Företagens totala regelkostnader, delrapport 5: Anna Norbergs Buss har regelkostnader på 3,1 miljoner kr per år:[br]http://www.nnr.se/assets/files/publikationer/nnr_annanorbergbuss.pdf (bläddra till sid 6 i rapporten)[br][/quote][br][br]Herre min skapare! Om man på fullaste allvar anser att det kostar 204.000kr/anställd så skall man nog inte ha några anställda.[br][br]Den största kostnaden i de där 3,1 miljonerna, visade sig vara skatter. 2,7 miljoner närmare bestämt. Av det är 1,4Mkr arbetsgivaravgifter och c:a 1 miljon punktskatter. Punktskatten är skatten på drivmedel till bussarna. Det är ju väldigt adekvat att tro att det är en administrativ avgift för anställda.[br][br]När det sedan räknas upp stora kostnader för att hålla ordning på timanställda chaufförers arbetstider och sköta bokföringen så känns det mer som att man ropar på en närmast total anarki där alla regler och lagar är av ondo.[br][br]Jag tror inte att man får gehör för mindre regelkrångel genom att så oerhört överdriva saker och ting. Jag tror ingen tycker synd om företagare när de läser de här rapporterna. Tvärtom tror jag det bygger upp ett förakt som gör det svårare att driva frågor om förenklingar och verklighetsanpassade regler.[br]
106
1
[quote author=swetrot link=topic=4232.msg20737#msg20737 date=1223207959][br][quote author=Taz_1999 link=topic=4232.msg20733#msg20733 date=1223198290][br]Ledsen, jag hade HELT fel om kostnaden för regler skulle kunna uppgå till 300.000:- per anställd. Det visar sig att den rätta siffran är oerhört mycket lägre, nästan betydelselös i sammanhanget: 204.000:- skall det vara. Jag ber verkligen om ursäkt. [br][br]Här är källan:[br]Näringslivets regelnämnd Publikationer: [br]http://www.nnr.se/nyheter/publikationer.html[br][br]Företagens totala regelkostnader, delrapport 5: Anna Norbergs Buss har regelkostnader på 3,1 miljoner kr per år:[br]http://www.nnr.se/assets/files/publikationer/nnr_annanorbergbuss.pdf (bläddra till sid 6 i rapporten)[br][/quote][br][br]Herre min skapare! Om man på fullaste allvar anser att det kostar 204.000kr/anställd så skall man nog inte ha några anställda.[br][br]Den största kostnaden i de där 3,1 miljonerna, visade sig vara skatter. 2,7 miljoner närmare bestämt. Av det är 1,4Mkr arbetsgivaravgifter och c:a 1 miljon punktskatter. Punktskatten är skatten på drivmedel till bussarna. Det är ju väldigt adekvat att tro att det är en administrativ avgift för anställda.[br][br]När det sedan räknas upp stora kostnader för att hålla ordning på timanställda chaufförers arbetstider och sköta bokföringen så känns det mer som att man ropar på en närmast total anarki där alla regler och lagar är av ondo.[br][br]Jag tror inte att man får gehör för mindre regelkrångel genom att så oerhört överdriva saker och ting. Jag tror ingen tycker synd om företagare när de läser de här rapporterna. Tvärtom tror jag det bygger upp ett förakt som gör det svårare att driva frågor om förenklingar och verklighetsanpassade regler.[br][br][/quote][br][br]Nja, nu läser du nog inte korrekt. Förutom skatter och löner så betalar de 204.000:- per anställd i administrationskostnader. Du tycker alltså på fullt allvar att det skall kosta 204.000:- per anställd att hålla reda på kollektivavtal, lagar och regler. Det är rimligt, korrekt, klokt och rättvist?
1165
16
Jo, jag läser korrekt. [br][br]Deras "regelkostnader" för 15 anställda är 3,1 Mkr, och av det är 2,7Mkr skatter. Det står där i klartext.
76
2
[quote author=Taz_1999 link=topic=4232.msg20738#msg20738 date=1223208920][br][quote author=swetrot link=topic=4232.msg20737#msg20737 date=1223207959][br][quote author=Taz_1999 link=topic=4232.msg20733#msg20733 date=1223198290][br]Ledsen, jag hade HELT fel om kostnaden för regler skulle kunna uppgå till 300.000:- per anställd. Det visar sig att den rätta siffran är oerhört mycket lägre, nästan betydelselös i sammanhanget: 204.000:- skall det vara. Jag ber verkligen om ursäkt. [br][br]Här är källan:[br]Näringslivets regelnämnd Publikationer: [br]http://www.nnr.se/nyheter/publikationer.html[br][br]Företagens totala regelkostnader, delrapport 5: Anna Norbergs Buss har regelkostnader på 3,1 miljoner kr per år:[br]http://www.nnr.se/assets/files/publikationer/nnr_annanorbergbuss.pdf (bläddra till sid 6 i rapporten)[br][/quote][br][br]Herre min skapare! Om man på fullaste allvar anser att det kostar 204.000kr/anställd så skall man nog inte ha några anställda.[br][br]Den största kostnaden i de där 3,1 miljonerna, visade sig vara skatter. 2,7 miljoner närmare bestämt. Av det är 1,4Mkr arbetsgivaravgifter och c:a 1 miljon punktskatter. Punktskatten är skatten på drivmedel till bussarna. Det är ju väldigt adekvat att tro att det är en administrativ avgift för anställda.[br][br]När det sedan räknas upp stora kostnader för att hålla ordning på timanställda chaufförers arbetstider och sköta bokföringen så känns det mer som att man ropar på en närmast total anarki där alla regler och lagar är av ondo.[br][br]Jag tror inte att man får gehör för mindre regelkrångel genom att så oerhört överdriva saker och ting. Jag tror ingen tycker synd om företagare när de läser de här rapporterna. Tvärtom tror jag det bygger upp ett förakt som gör det svårare att driva frågor om förenklingar och verklighetsanpassade regler.[br][br][/quote][br][br]Nja, nu läser du nog inte korrekt. Förutom skatter och löner så betalar de 204.000:- per anställd i administrationskostnader. Du tycker alltså på fullt allvar att det skall kosta 204.000:- per anställd att hålla reda på kollektivavtal, lagar och regler. Det är rimligt, korrekt, klokt och rättvist? [br][/quote][br][br]Nej men det är ju inte förutom skatter. Förutom löner ja men det står ju beskrivet vad som ingår och det är ju diverse skatter och sociala avgifter till exempel. [br][br]För mig som arbetar med kollektivavtal, lagar och regler inom personalområdet finns annars [b][i]vansinnigt[/i][/b] mycket pengar att hämta alltså!  ;D [br][br]Men det är klart att det kostar mer än själva lönen att ha anställda. Jag undrar vad du skulle tycka var rimligt att betala förutom lönen? [br]
720
3
[quote author=Personaleffekt link=topic=4232.msg20742#msg20742 date=1223222456][br][br]För mig som arbetar med kollektivavtal, lagar och regler inom personalområdet finns annars [b][i]vansinnigt[/i][/b] mycket pengar att hämta alltså!  ;D [br][br][/quote][br][br]Intressant, var menar du att det finns vansinnigt mycket pengar att hämta inom personalområdet?[br]Kolletivavtalet talar om lönenivån, FORA är tvingande försäkringsavtal, sociala avgifter är lagstadgade osv. [br]Visst, jag kan anställa enbart 20-åringar och få lägre avifter eller snurra runt verksamheten på utländs arbetsraft som bara är här 5 månader men i så fall förlorar jag ju så mycket annat. [br]
76
2
[quote author=Redkon link=topic=4232.msg20743#msg20743 date=1223225569][br][quote author=Personaleffekt link=topic=4232.msg20742#msg20742 date=1223222456][br][br]För mig som arbetar med kollektivavtal, lagar och regler inom personalområdet finns annars [b][i]vansinnigt[/i][/b] mycket pengar att hämta alltså!  ;D [br][br][/quote][br][br]Intressant, var menar du att det finns vansinnigt mycket pengar att hämta inom personalområdet?[br]Kolletivavtalet talar om lönenivån, FORA är tvingande försäkringsavtal, sociala avgifter är lagstadgade osv. [br]Visst, jag kan anställa enbart 20-åringar och få lägre avifter eller snurra runt verksamheten på utländs arbetsraft som bara är här 5 månader men i så fall förlorar jag ju så mycket annat. [br][br][/quote][br][br]Jag var lite ironisk...  :-[  :roll: Om det nu var så att det kostade mellan 200 000 och 300 000 kronor för administrativa avgifter och liknande pga kollektivavtal, anställningsavtal och liknande så skulle jag säkerligen kunna påvisa hur dessa kostnader skulle minskas ned betydligt genom mina specialistkunskaper i arbetsrätt. Nu är det ju annat inbakat i dessa kostnader. Jag vet ändå utifrån min erfarenhet att många företag skulle kunna effektivisera och arbeta med detta för att minska kostnader och effektivisera personalresurserna. [br][br]Jag tror också att arbetsgivare har ren tur att inte fackförbunden är lika nitiska som de skulle kunna vara eller att anställda inte alltid orkar agera då många agerar utifrån vad de tror att de får eller inte får. [br][br]
2066
22
Det är ju också så att fackförbund är (eller borde vara) till för de anställda. Men för att vara det kan de inte göra det omöjligt att driva ett företag - då skulle det inte finnas något företag att vara anställd i. Som vanligt måste man se till verkligheten, från båda sidor.
12
Kollektivavtal behöver inte vara till en nackdel.[br]Det går ju även att göra lokala förhandlingar och göra egna avtal som passar din verksamhet, men då brukar man få bjuda tillbaka på något.[br][br]Det finns en del chefer (inta alltid egna företagare) som ser det som en fördel vid t.ex. löneförhandlignar att "skylla" på kollektivavtalet.[br][br]Jag har som egen företagare haft glädje av det vid ett tillfälle då två medarbetare var osams med varandra och vägrade arbeta ihop. Båda var med i SEKO och jag tillsammans med mederbetarna och SEKO kom fram till en lösning med SEKO som medlare. SEKO hade kontakt med sina jurister och hala lösningen kostade mig 0 kronor![br]Perfekt![br][br]Men börjar man få mer än 10 anställda kan det fackliga bli ett tungt ok om man har otur.[br][br]Min personliga åsikt är att många chefer satsar väldigt mycket på att kunna göra sig av med folk av olika orsaker men satsar för lite på rekrytring.[br]Man måste som chef helt enkelt ta sig tid och verkligen göra en bedömning innan man anställer. Var inte rädd för att låta bli att förälnga en provanställning vid MINSTA tveksamhet t. ex.[br][br]När man väl har anställt gäller det att ta hand om sin personal. En del är mer rädda om sitt företags fordon än om personalen. Lika väl som man servar bilar behöver personalen fortbildas, få möjlighet till subventionerat motion etc...
3
Jag instämmer. Fortbildning är verkligen något som många eftersätter vilket leder till attpersonalen dels blir omotiverad men även ej kompetent inom alla områden de bör vara det inom. Statistik visar att den offentliga sektorn utbildar sin personal 6 dagra om året, den privata sektorn 3 dagar per år medan egenföretagare endast går igenom 0,5 dagar per år...[br][br]Källa: [url=http://www.utbildning.se]www.utbildning.se [/url]
2360
49
Ju fler kockar desto sämre soppa, bra uttryck i detta sammanhang.. Medan jag studerade ekonomi arbetade jag på postgiro.  Vad man tjatade att jag skulle gå med i facket, Bredvid mig jobbade Henk, Journalist från Holland, även honom var de på, ingen av oss gick med. De var ettriga i början på 60-talet och ännu har det inte klingat ut riktigt. Men i Landet lagom måste man eller några vara med så det blir lagom. Ett ord som inte finns på Lettiska
758
9
[quote author=lars arenander link=topic=4232.msg25864#msg25864 date=1242336278][br]Men i Landet lagom måste man eller några vara med så det blir lagom. Ett ord som inte finns på Lettiska[br][/quote][br][br]Visst finns det ord för lagom även på  lettiska :mrgreen:[br][br][size=20pt]mērens[/size]
2360
49
:D Bravo Stefan du har helt rätt jag måste tänkt på något annat. Det kan även översättas med pietiekams, mm. Jag återkommer i fråga om ord som inte finns.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.