När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Kan någon hjälpa mig? Jag har haft en anställd på timtid i ca 6 mån. Jag sa upp henne pga arbetsbrist. Nu visar det sig att hon jobbar hos en konkurrent till mig, och det må så vara.
Problemet är att kunder börjar säga upp mig, och anlitas av hennes nya företag ist. vad är det som gäller? får dom göra så? Får hon ragga mina kunder över till sin nya arbetsgivare? Jag blir så arg! Grrrrr
Lite kort så får hon göra det, om det sker med endast hennes kunskaper om kunderna.[br][br]Vad man inte får göra är att t.ex. ta med sig en kopia på ditt kundregister och utifrån det bearbeta dina kunder.[br][br]Ditt problem är ju att trots att du har en relation med en kund där dina kunder är vana vid din produkt/tjänsty, så väljer de att istället göra affärer med någon som varit timanställd hos dig. Jag skulle börja fråga mig hur du kan vässa ditt erbjudande till dina kunder, för jag tror det finns något att göra där.
rosie69
Jag tycker att det verkar konstigt, är det verkligen så?[br]indirekt har hon ju tagit kopia på mitt kundregister, eftersom hon tar de kunder jag har.[br]Hur hon bär sig åt vet jag inte, eller vad hon säger.[br]Jag tycker att det är väldigt olustigt :(
Jag förstår att det är en olustig situation när ser kunder som tidigare valt dig istället väljer någon annan. Men man jag tror att du skall tackla problemet från ett annat håll.[br][br]Jag skall illustrera med ett exempel: Jag jobbade tidigare på ett dataföretag som försäljningschef. Trots att det är snart två år sedan jag slutade där, så känner jag naturligtvis många människor i branschen, jag kommer ihåg vad folk hette, deras mailadresser och i många fall deras telefonnummer. Om inte annat går det att fylla i eventuella kunskapsluckor som uppstått genom några snabba sökningar på nätet. Trots att jag inte tagit ut någon lista över kundregistret så kommer jag alltså ihåg de allra flesta jag pratat med, besökt, ätit middag med och gjort upp affärer med. Och det är inte det minsta olagligt eller ens omoraliskt att använda de kunskaperna även om det står ett annat företagsnamn på mitt visitkort idag.[br][br]Det är inget ovanligt att personal som slutar också tar med sig en del kunder, därför att kunderna var nöjda med en människas individuella prestation snarare än företags erbjudande som helhet.[br][br]För det är så att en kund "har" man inte. Däremot kan man få kunden att välja dig som leverantör av en vara eller tjänst. Vanligen är det väsentligt lättare att få kunden att välja dig som leverantör om man redan innan har en relation som man är nöjd med.
Detta är ju en risk man får räkna med när man gör sig av med medarbetare. Man säger inte bara upp en person, utan en kompetens och kanske ett nätverk.[br]Å andra sidan...när man behöver anställa, är det förstås intressant att försöka få någon som har en liknande tjänst hos någon framgångsrik konkurrent. Det kan ibland vara värt en hög lön.[br][br]Filibastis
Jag var med om en del fula trick man använde mot mig och inköpschefer som var lojala mot mig. Som arkitekt har du ett uppdrag men när samme arkitekt har sin fru son eller nära anhörig så ser man till så den personen får ordern som ett villkor för affären. Det var när jag höll på med företagsinredning till början av -80talet. I mitt fall var det snarare så att jag gynnades utav byten då jag hade mycket goda relationer till alla mina kunder från små till stora som H&M och SAS. som gav mig uppdrag att möblera i Europa, Afrika och USA.
Jo, det är nog inte så mycket att göra åt - du kan ju knappast tvinga en tidigare anställd att inte prata med människor som är/har varit kunder till dig. Inte heller kan du tvinga kunder att inte välja en annan leverantör.[br]Som swetrot säger så är ett större problem för dig varför kunderna väljer att byta. Saknas något hos dig, vad har den andra leverantören, eller är det bara den tidigare anställda som är en bra säljare?
Kan bara hålla med övriga om att du nog får se över vad som saknas hos dig för att behålla kunderna.[br][br]Var det kanske så att denna f.d anställda drog till sig kunder till ditt företag innan?
Det här är ju ganska vanligt och det råder ju fri konkurrens.[br][br]Försök hellre fokusera på vad som gör att dina kunder faktiskt vill byta till den andra leverantören där din ex-anställda arbetar.[br][br]Kunderna byter sällan leverantör utan att det bringar ett mervärde för dem.[br][br]Kontakta kunderna och kolla själv t. ex.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.