När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Har precis skickat in ansökan om bolagsregistrering (av aktiebolag) till bolagsverket och denna process lär ta åtminstone 2 veckor. Först därefter kan jag ansöka om f-skatt och momsredovisning vilket lär ta ytterligare 2 veckor. Det innebär att jag inte kan börja "handla i företaget" på minst en månad.
Skulle dock gärna vilja börja införskaffa inventarier så fort som möjligt då jag har tillgång till lokalen från 1 mars. Skulle alltså vara skönt att börja inreda mm så fort som möjligt.
Min fråga är då om det går att lösa på något sätt? Kan jag göra inköp innan bolaget är bildat och innan f-skatt och moms är klart? Går det då att ta upp det i företaget på något sätt eller måste jag helt enkelt göra dessa inköp som privatperson och därmed missa möjligheten att dra av kostnaderna och momsen?
Du får plocka in inköp gjorda upp till (tror jag) ett år innan om de uppenbarligen är till företaget. En månad är i vilket fall inga som helst problem.
Hej Jonathan![br]Tack för svaret men är du säker att det gäller för aktiebolag? Jag vet nämligen att man kan göra så om man har enskild firma eller handelsbolag men är osäker på att det är ok när det gäller aktiebolag. [br]mvh
Jag hoppar in lite i posten, sökte precis efter en liknande tråd och snubblade på denna.[br]Jag har precis (1 vecka sedan) fått ut en registrerings-slip från skatteverket med godkänd moms/vat kod, så min firma är nu officielt igång.[br]Dock har jag köpt saker som jag både kommer använda enbart till 100% i firman tidigare, och dessutom kommer jag ta av ett privat "lager" av diverse saker som kommer behövas och säljas till kunder (tex. nätverkskabel, datorutrustning som jag säljer till kunder och div. lösa småsaker).[br][br]Kan jag "sälja" över ett lager med saker till firman, och få ut pengar för det?[br]Eller kommer det klassas som något smygförsök att få ut pengar..?[br][br]Handlar om saker för kanske runt 6-7000, så inga stora pengar direkt heller, mer att jag vill att firman äger det som jag säljer via den, annars blir det lite rörigt tycker jag.[br]Plus att det antagligen är bra att ha ett inköpskvitto på något som man sedan säljer till kunden?
[quote author=Delpero link=topic=3537.msg16290#msg16290 date=1203682365][br]Hej Jonathan![br]Tack för svaret men är du säker att det gäller för aktiebolag? Jag vet nämligen att man kan göra så om man har enskild firma eller handelsbolag men är osäker på att det är ok när det gäller aktiebolag.[/quote][br][br]Har helt missat att svara på detta. Jag har aldrig varit i den situationen, så jag är inte 100% säker, men jag har mycket svårt att tro att det skulle vara några problem om det är uppenbart att det är till ditt företag. Be dem dessutom skriva " UB" (Under Bildande) på faktura/kvitto så framgår det ännu tydligare.[br][br][br][quote author=NordiskDrift link=topic=3537.msg17979#msg17979 date=1209794902][br]Jag har precis (1 vecka sedan) fått ut en registrerings-slip från skatteverket med godkänd moms/vat kod, så min firma är nu officielt igång.[/quote][br][br]Aktiebolag?
[quote author=Jonathan link=topic=3537.msg17983#msg17983 date=1209807795][br][quote author=NordiskDrift link=topic=3537.msg17979#msg17979 date=1209794902][br]Jag har precis (1 vecka sedan) fått ut en registrerings-slip från skatteverket med godkänd moms/vat kod, så min firma är nu officielt igång.[/quote][br][br]Aktiebolag?[br][/quote][br][br]Nej, Enskild Firma är det jag har startat.
[quote author=NordiskDrift][br]Dock har jag köpt saker som jag både kommer använda enbart till 100% i firman tidigare[br][/quote][br][br]Är det inom ett år innan du startat företaget och du har kvitton på det är det bara att plocka in.[br][br][quote author=NordiskDrift]och dessutom kommer jag ta av ett privat "lager" av diverse saker som kommer behövas och säljas till kunder (tex. nätverkskabel, datorutrustning som jag säljer till kunder och div. lösa småsaker).[br][br]Kan jag "sälja" över ett lager med saker till firman, och få ut pengar för det?[br]Eller kommer det klassas som något smygförsök att få ut pengar..?[br][/quote][br][br]Gör en inventering och uppskatta lagrets värde (så korrekt du kan, gärna med referenser till kvitton eller priser). Sen blir det en egen insättning i ditt företag, du får dock inte dra någon moms för det.[br][br]Så länge du gör en rättvis uppskattning är det inget fusk med det, det är ju saker du betalt för som privatperson, men som du nu kommer sälja via ditt företag.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.