När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har en liten fråga till er som skaffat en logotype till ert företag eller till er som sysslar med att skapa logotyper till andra.
Jag vet hur jag skulle vilja att min logo ser ut, men när jag kikar runt bland många företag som "gör" logotyper så står det att de gör några och så får man välja den man gillar bäst, jag är nog lite knäpp men det låter som om de skapar på helt egen hand några exempel och sen får man välja.
Jag vill hellre att firman skapar en logo utifrån mina önskemål? Är det en grafiker man skall vända sig till? En tecknare? Eller en firma som skapar logotyper?
Känner kanske att det är en dum fråga men om någon har ett vettigt svar så ge gärna lite råd och tips.
[quote]...det låter som om de skapar på helt egen hand några exempel och sen får man välja.[/quote][br]Det finns inga dumma frågor. Att ta fram en logotyp ska vara en iterativ process, där du bollar fram och tillbaka med din byrå tills du är nöjd. Företagen du hittat är antingen oseriösa eller så har de [url=http://listverse.com/miscellaneous/top-10-worst-logos/][i]misslyckats med att kommunicera sitt budskap[/i][/url] (vilket gör dem direkt olämpliga att göra logotyper, för det handlar ju om just kommunikation).[br][br][quote]Jag vill hellre att firman skapar en logo utifrån mina önskemål? Är det en grafiker man skall vända sig till? En tecknare? Eller en firma som skapar logotyper?[/quote][br][br]Det finns inga regler här. En logotyp ska bland annat manifestera den du vill vara i dina kunders ögon; modern, snål, sexig, enkel, exklusiv, retro, billig o s v, så du behöver hitta en kreatör som förstår sig på kommunikation.[br][br]Känner du någon grafiker? Har du enorma mängder pengar? Tror du att en illustratör skulle ha lättare att uttrycka det du vill kommunicera?[br][br]Utlys en liten logotyp-tävling här på forumet, med en tråd där man kan rösta på de färdiga bidragen... :>
Självklart ska kunden ha möjlighet att påverka utformningen av logotypen redan från början, sedan får produkten bollas lite fram och tillbaks tills det känns rätt. [br][br]Hör av dig till oss på Grafikstudio.se och berätta hur du vill ha logotypen så kan vi säkert ordna en åt dig.
[quote author=rasmusnilsson link=topic=3760.msg17724#msg17724 date=1208876172][br]Hör av dig till oss på Grafikstudio.se och berätta hur du vill ha logotypen så kan vi säkert ordna en åt dig. [br][/quote][br][br]Utifrån bilderna i er portfolio på förstasidan tycker jag bokstavligen talat att ni verkar lite ensidiga... :>
Jag skall ha överseende med din sarkasm och istället uppge att vår hemsida precis har fått en make-over och att allt material kommer laddas upp inom kort.
[quote author=Granen link=topic=3760.msg17471#msg17471 date=1207863762][br]till er som sysslar med att skapa logotyper till andra.[br][br]Jag vet hur jag skulle vilja att min logo ser ut, men när jag kikar runt bland många företag som "gör" logotyper så står det att de gör några och så får man välja den man gillar bäst, jag är nog lite knäpp men det låter som om de skapar på helt egen hand några exempel och sen får man välja.[br][br]Jag vill hellre att firman skapar en logo utifrån mina önskemål? Är det en grafiker man skall vända sig till? En tecknare? Eller en firma som skapar logotyper?[br][br]Känner kanske att det är en dum fråga men om någon har ett vettigt svar så ge gärna lite råd och tips. [br][br]/Helena[br][br][br][/quote][br][br]Det finns helt klart logotyptillverkare vi kan kalla dem designer som har ett kartotek av mallar de utnyttjar vilket inte alltid är att rekommendera om man inte vill komma billigt undan förstås. Men då får man räkna med att logotypen inte helt klart passar i sitt sammanhang.[br][br]De flesta designers skapar på egen hand. Det är nästan A & O att bygga något från noll om det ska vara specifikt anpassat för kunden.[br][br]Som designer att skapa en logotyp bör alltid ske i samspel med kundens intressen. Dvs att man kikar närmre på kundens attityd och profilering eller vilken profil och identitetsvärden som ska skapas till logotypen. [br][br]Alla vi som arbetar med formgivning jobbar på olika sätt och det går bra att vända sig till i princip vem du vill av de du nämner illustratör/tecknare, grafisk designer, originalare eller grafiker. Få av dessa skulle tacka nej till en förfrågan om logotyp. Enda skillnaden är att de alla troligen skulle leverera olika original för där finns inga fastställda ramar hur det ska levereras.[br][br][u][b]En bra designer skapar endast en eller ett fåtal förslag på logotyper som du får välja mellan utifrån kundens behov och kundens förklaring av vad logotypen ska förmedla[/b][/u]. [br]Att skapa ett tiotal varianter eller fler, det om något som designer borde ses som ett misslyckande att man inte tillräckligt starkt tror på det man skapat. Inte ovanligt kanske det finns ett tiotal eller fler varianter bakom det man som kund får se - Designern ska ha tillräckligt mycket integritet för att göra det selektiva urval för vilken design som denna anser bäst lämpar sig för kunden och för att nå kundens målgrupp med rätt attityd. Därav begreppet "Kill your darlings". Sådant förfarande underlättar för kunden att göra ett snabbt val eftersom valmöjligheten är begränsad. Vilket val beror sig på vad kunden anser och hur bra designern kan motivera sitt förslag samt vad de två kommer överens om som behöver korrigeras.[br][br]Om kunden inte skulle vara nöjd med designen och om designern känner att dem båda inte kommunicerar på samma sätt eller kan uppnå de målen så bör man alltid hänvisa kunden att uppsöka annan designer.[br][br]Prismässigt varierar kostnaden för en logotyp ganska mycket beroende på vem du frågar så du kommer få svårt att hitta ett enhetligt pris som verkar stämma. Men vissa priser kan faktist vara mer än motiverade beroende på hur logotypen levereras. Dvs hur överlåtelseavtalet ser ut, hur originalet levereras, hur pass mycket färgerna och banor är anpassade för olika reproduktioner så som för tryck, webb, dekortejp, skylt, om paketet kompletteras med en färgmanual, logotypmanual eller om det ska sättas i samband med en hel grafisk profilmanual. Om det funnits behov för att köpa in typsnittslicens just för logotypen, om man behövt framställa olika färgprovtryck på logotypen eller kanske att man behövt göra en mer omfattande research/marknadsundersökning vad gäller att titta på konkurrenter och målgrupp. Alla kompletterande utvecklingar handlar om tid. Tid som du ska värdera vad du som kund tycker är rimligt.[br][br]Har du en egen idé som du bara vill ha ett färdigt oiginal på så ska du egentligen kontakta en originalare som utifrån dina skissunderlag framställer ett original anpassat för de olika reproduktionsändamålen.[br][br]Som foe skriver handlar det om kommunikation - Under hela processen.[br][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Hej,[br][br]Det är inte bara din fantasi som avgör logotypen utan syftet och användningsområden.[br][br]Viktiga punkter att tänka på om man inte vill utgå från en företagsprofil:[br][br]Färg: Vilken eller vilka färger använder vi? Kan vi berätta varför de används? Hur definieras de i olika trycktekniker?[br]Text: Vilka teckensnitt använder vi? Hur använder vi dem? Har vi de teckensnitt vi vill använda, fungerar de för tryckt material Hur sätts texten, storlek, radavstånd?[br]Språk: På vilket sätt skriver vi vårat namn? Vilket är huvudspråket? Ska det lämnas utrymme åt flera språk? Vilken tilltal använder vi? Tonen i vår kommunikation. [br]Praktiskt: Finns det trycksaker som återkommer och kan beskrivas? Skulle det hjälpa att göra mallar? Går det att göra mallar? Affischer, annonser, storbildsdia (OH)? [br][br]/David (aaka.se)
Stackars Granen... mycket att ta hänsyn till här.[br][br]Gör det enkelt för dig: Gå till nån som gjort en logotyp du själv tycker är bra (till exempel föregående postares "Burnt Sienna" som jag tyckte var skönt organisk - en eloge till davidnayeem som höll sig från att lyfta fram sitt företag :> ).[br][br]När allt kommer omkring bär och brister din startup knappast på loggan.
[quote author=foe link=topic=3760.msg17756#msg17756 date=1208963246][br]Gör det enkelt för dig: Gå till nån som gjort en logotyp du själv tycker är bra (till exempel föregående postares "Burnt Sienna" som jag tyckte var skönt organisk - en eloge till davidnayeem som höll sig från att lyfta fram sitt företag :> ).[br][br]När allt kommer omkring bär och brister din startup knappast på loggan.[br][/quote][br][br]Du vet väl om att du kan ge rykten till användare på forumet, foe, det ger lite substans till eloge :P[br][br]Själv tycker jag det är bra att nämna vem man är eller varifrån man kommer som skriver i någon form på forumet. Ser ingen större anledning till att smyga som katten kring het gröt. [br][br]Nej en startup varken bär eller brister på loggan. Logotypen är ett komplementerande stöd i marknadsföringen när man vill marknadsföra företaget på ett visuellt sätt. Den är inte nödvändig.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.