Ta in privata inventarier i firman?

1
Jag försökt att få klarhet i detta.

Har precis startat enskild firma, är musiker och vill ta in mina musikinstrument i företaget. Vissa är värda mindre än 5000kr och då är det väl bara att göra avdrag för hela summan direkt, även om jag har haft dem längre än ett år? Sen har jag instrument som jag har haft i flera år men är värda över 5000kr. Dom måste jag väl skriva av under flera år. Finns det regler för hur många år och hur många procent per år man skriver av?

Sedan undrar jag följande:

Säg att jag har fakturerat ett gage på 10.000kr (0%moms) och jag har gjort inköp av mig själv på mer än så, behöver jag då räkna med att skatta för gaget? Förlåt för ett milslångt inlägg, men jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp här...  :blink
2360
49
Jag kan ju ge dig svaret på det första så 1 intrument a 5000:- kan du ta in. Har du förlust så för du över det till nästa år då kan du dra av intrument för ett halv basbelopp. Det är grunden sedan kan man naturligtvis köpa in nya och dra ett halvt basbelopp med reservatin att skv kan säga att det tillhör samma grupp (så var det iaf tidigare) och ska avskrivas.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.