CRM

640
9
Hej,



Någon som har ett tips på ett bra CRM program? Helst som ligger online.



MVH



Robaino
640
9
[quote="Robaino"]Hej, [br] [br]Någon som har ett tips på ett bra CRM program? Helst som ligger online. [br] [br]MVH [br] [br]Robaino[/quote] [br] [br]Fortsätter på min egen tråd. :) [br] [br]Jag har funderat på Mamut. Någon som vet något om detta? [br] [br]MVH [br] [br]Robaino
4
Har inte gjort mer än gluttat på Mamut... Men vilka sorters funktioner behöver du? [br] [br]Vi är på gång att utveckla en del CRM-funktionalitet till vårt online verktyg för fakturering (Fakturan.nu) men i dagsläget är det mest ett kundregister på plats. Så småningom kommer dock anteckninar, att-göra-listor och även tidrapportering. [br] [br]Om det är några särskilda funktioner du är ute efter får du gärna berätta det så kanske vi inkluderar dem i nästa version...
640
9
[quote="jonis"]Har inte gjort mer än gluttat på Mamut... Men vilka sorters funktioner behöver du? [br] [br]Vi är på gång att utveckla en del CRM-funktionalitet till vårt online verktyg för fakturering (Fakturan.nu) men i dagsläget är det mest ett kundregister på plats. Så småningom kommer dock anteckninar, att-göra-listor och även tidrapportering. [br] [br]Om det är några särskilda funktioner du är ute efter får du gärna berätta det så kanske vi inkluderar dem i nästa version...[/quote] [br] [br]Mamut var lite dyra tycker jag. Dessutom var det MASSOR av funktioner som jag inte behövde. Kändes inte som det skulle förenkla min vardag, snarare tvärt om. [br] [br]Jag har tittat på 6 olika program nu och inget är bra för min verksamhet. De flesta verkar vara byggda av företag som är duktiga på programmering men inte har en ANING om hur en säljare jobbar. Enligt min åsikt får inte ett CRM ställa till med merarbete för säljarna. Dom har (förhoppningsvis) andra saker att tänka på än att köra ett avancerat CRM program. [br] [br]”less is more” är ett utryck som bara några få förstått, men i de programmen finns inte ens normala basfunktioner. [br] [br]Jag tror receptet för ett BRA CRM program består av 5 säljare, en säljchef och en som knackar :roll: [br] [br]Om jag låter bitter och uppgiven så stämmer det bra :wink: [br] [br] [br]MVH [br] [br]R
232
Jag använder mamut och tycker dom är helt kanon. Vad är det du anser vara för mycket? Och innebär det att du måste använda allting, eller tycker du "bara" att du inte vill betala för dessa?
640
9
[quote="xt nordic"]Jag använder mamut och tycker dom är helt kanon. Vad är det du anser vara för mycket? Och innebär det att du måste använda allting, eller tycker du "bara" att du inte vill betala för dessa?[/quote] [br] [br] [br]Hej, [br] [br]Det är säkert toppen, men investeringen i början känns tung. Framför allt om man inte tycker att det fungerar bra efter ett tag. [br] [br]Man behöver inte använda allt, men precis som du skrev vill jag inte betala för ett CRM där jag använder 20% av funktionerna. Som att köpa en Ferrari när man bara kör på 50 vägar :wink: [br] [br]MVH [br] [br]R
1
Har jobbat med Mamut dagligen i över ett års tid på ett företag med omsättning på 50Mkr. [br] [br]Jag avråder BESTÄMT från det. [br] [br]* Programmet saknar viktiga effektiviseringsfunktioner. [br]* Viktiga rapporter måste köpas till i efterhand, såsom lagervärde vid visst datum. Dessa rapporter är inte billiga och verkar vara gjorda av praoelever då de oftast visar fel. [br]* Programmet innehåller flertalet logiska fel, det går inte att lita på siffrorna som presenteras. [br]* En EDI/API lösning till Mamut tar de 10'000:- exkl för! Samma tjänst tar SPCS 990:- för!!! [br]En sådan lösning är nödvändig om ditt företag växar, tex kunna skriva ut frakt etiketter automatiskt. De ger ingen som helst support på denna EDI utan man får göra allt själv, det finns inga företag som tagit fram EDI lösningar till Mamut då systemet har för få användare. Alltså måste du anlita konsulter. [br]* TID TID TID, Mamut arbetar EXTREMT långsamt! Du kommer att bli frustrerad av att det tar 30minuter att leverera ut 30 ordrar. Man kan INTE automatisera det så att leveransklara ordrar skrivs ut automatiskt utan VARJE order måste man MANUELLT gå in på och klicka i 5 RUTOR och välja leverera. Det är 210!! musklick och 30 minuters bortkastad arbetstid för att leverera ut dagens ordrar. [br]* När mamuts databas växer, efter fler kunder och ordrar, blir systemet långsammare och långsammare! [br] [br]Så som sagt, välj vad som helst utom Mamut, det är nästan bättre att köra Excel som affärssystem än Mamut.
640
9
Tjena Henrik! [br] [br]I hear you :grin: [br] [br]När, eller [i]om[/i] jag hittar ett bra CRM lovar jag att skriva om det här! [br] [br]MVH [br] [br]R
46
Har du kollat på Fortnox? [br] [br]www.fortnox.se
640
9
[quote="Kristofer"]Har du kollat på Fortnox? [br] [br]www.fortnox.se[/quote] [br] [br] [br]Hej, [br] [br]Ja det provade jag en stund. Det verkade ok, men det var alldeles för mycket funktioner som skulle komma "senare" Kändes som om det var halvfärdigt [br] [br]det blir säker bra om dom får utveckla det hela ett tag. [br] [br]MVH [br] [br]R
49
Hej, [br] [br]Det här CRM-systemet verkar okej och ligger helt online, har ännu inte hunnit utvärdera det för egen del ännu men de har en online demoversion för den intresserade: [url]http://www.b2bcrm.net/[/url]. [br] [br]Mvh, [br]Mikael Hansson
2
[quote author=mikaelyourlink2asia link=topic=899.msg7463#msg7463 date=1172568096][br]Hej,[br][br]Det här CRM-systemet verkar okej och ligger helt online, har ännu inte hunnit utvärdera det för egen del ännu men de har en online demoversion för den intresserade: [url=http://www.b2bcrm.net/]http://www.b2bcrm.net/[/url].[br][br]Mvh,[br]Mikael Hansson[br][/quote][br][br]Något som är helt oumbärligt för det lilla företaget är sync med outlook eller någon form av sync med telefon och handhållna enheter.[br][br]Detta system kostar 31 GBP i månaden för detta. Jag tycker det är för dyrt. Det blir vär över 4000 om året.[br]
27
Testa http://www.freecrm.com. Den är gratis.
3
Hej jag har lite informarion av ev CRM. maila mig ska jag ge er tips om detta.
305
5
Ur användarsynpunkt så tycker jag att Kontakt är väldigt bra och lättarbetat. Tror inte att de har någon onlinevariant dock.[br]De som är gratis och ligger online tycker jag är lite inriktade mot amerikansk marknad men freecrm är ju något som du kan testa.
2
[quote author=Marius11 link=topic=899.msg28624#msg28624 date=1255623054][br]Testa http://www.freecrm.com. Den är gratis.[br][/quote][br][br]Har tittat på FreeCRM och det första som slår mig är att jag har svårt att förstå varför de döpt den så. Den version som faktiskt är grtatis innehåler inget direkt användbart ens för ensamföretagaren. Och vill du kunna synka (vilket är ett absolut minimum) så kostar det 15 $ i månaden. 20 om du vill ha support via epost.[br][br]Vidare är gränssnittet på tok för överbelastat och funktionaliteten för avancerad.[br][br]Kontakt har jag kört för länge sedan och jag gillade det skarpt. Det blev mot slutet för komplext även det. Det verkar som om problemet är att programmakarna utvecklar för de som skall "övervaka" säljprocesssen" och i väldigt liten utsträckning tar hänsyn till de som driver processen och arbetar i systemet dagligen. [br][br]Ett bra CRM hjälper säljaren och inte säljchefen. Detta är regel nummer ett. Därefter är det ok att sälchefen "tappar" systemet på info. Men så fort kraven kommer från denna beställare så förlorar man effektivitet.[br][br]Är det någon som är duktig på databaser som vill utveckla en robust och bra (enkel) lösning för små och mindre företag? Jag har letat länge och det närmaste jag kommer är Kontakt och det programmet har blivit för stort för min smak.[br]
305
5
Jag har faktiskt funderat några gånger på att skapa ett enkelt crm med basfakta som man sedan själv ska kunna utvidga med egna fält. Men om tiden finns till vet jag inte :)[br][br]Själva grunden är ju inget svår alls. Man skulle ju kunna bygga en grund först och se vart det leder.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.