Leasingbil

5
Hej.
Vet inte riktigt var denna fråga hör hemma, då den skulle kunna sortera under flera sorters forumämnen, men jag gör ett försök här....

Min man har en enskild firma sedan 4 år tillbaka, under dessa år har han satt av vinsten i expansionsfond och periodiseringsfond, ca 100´. Nu har vi startat ett AB i november detta år. Tanken är att verksamheten istället ska drivas i AB framledes. (Men alla resterande kostnader och intäkter för 2010 tar han i den enskilda firman resten av året, för att sedan inte ha något under 2011, blir enklast vid avslutandet av den enskilda firman.)

Men nu till mitt huvudbry.....

Han har beställt en leasingbil som levereras i slutet av december och dessutom har han tänkt köpa till div extraprylar som backkamera, sommardäck o fälgar m.m, betalas dock separat.

Vad är mest ekonomiska att göra:

Ska han bokföra bilen o kostnaderna i den enskilda firman detta år, och på så sätt nolla fonderna?
Eller ska AB ta allt redan nu och fonderna löser vi vid AB:s "övertagande" av den enskilda firman?

88
Eftersom det är leasingbil som på så sätt finansieras av kreditinstitut skulle jag inte göra annat än att se till att leasingavtalet är mellan aktiebolaget och leasinggivaren. Annars måste ni upprätta ett avtal emellan bolagen om leasingavtalet ska överlåtas och dessutom blir det då frågan vad som händer med den förhöjda leasingavgiften (som brukar vara 10-30 %), man kan inte bara överlåta bilen och strunta i det faktum att bolaget 1 har betalat in en "sorts" kontantinsats.[br][br]Kom dock ihåg att den utrustning du nämner är förmånspliktig på fordonet, dvs. den ökar förmånsvärdet för hans bil. För att räkna ut det lägger du till det i extra utrustning i Skatteverkets kalkyl.[br][br][br]Häls,[br][br]
5
Tack för svaret Jens!![br][br]/Gisela

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.