När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag jobbar som frilansfotograf och undrar vilka rättigheter jag har när en kund avbokar ett jobb samma dag som jobbet skulle utförts eller senast 24 h innan. Har jag rätt att ta ut full ersättning för det jobbet även om jag inte levererar några bilder? Om jobbet avbokas samma dag har jag ju inte möjlighet att ersätta det med ett annat jobb och får alltså ett inkomstbortfall, som jag ser det borde jag ha rätt att ta ut full ersättning men vad säger lagen egentligen om det?
Jag arbetar bl a som frilansillustratör så på ett sätt är vi inom likartad bransch.[br][br]Vad som gäller är att du ska ha gjort upp ett avtal innan gällande jobbet, en offert samt fått av kunden en accept på detta. I den offerten ska du skriva ut att ex avbeställningar ska meddelas senast... ej avbokade bokningar debiteras med ...[br][br]Då har du klargjort det tydligt för kunden och minskar risken för inkomstbortfall och konflikter.[br][br]Men jag ser inte att du kan ta betalt för något som ej är uppgjort från början. Du har trots allt inte levererat något till kund. Och skulle du ändå debitera kunden för den uteblivna dagen är risken större att du får en bestridan och sedan är härvan i full gång vilket kan bli långdraget. Samt till en kostnad av ditt rykte.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Det står inget alls om avbokningar i avtalet med kunden däremot har kunden bestämt att ca 50% utgår i ersättning för ett avbokat jobb. Detta har de bestämt utan att först disskuterat det med mig eller de andra fotografer som arbetar för dem. Jag har sagt att jag ej är nöjd med ersättningen men det bryr de sig inte om överhuvudtaget.[br][br]/e
:blink[br]Det var gentilt av kunden.[br]I det fallet skulle jag tacka och ta emot. Ta pengarna och var nöjd! Att bråka kostar mer.[br][br]Tills nästa gång så gör upp nytt avtal där du för in vilka regler som gäller för avbokning. Även om det grämer dig så ser det som lärpengar.[br][br]Om avtalet är löpande så skulle jag dessutom häva avtalet gällande kommande bokningar med begäran för att teckna nytt avtal.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Tackar för svar! Ska tänka på att skriva in det i avtalet när det blir dags att omförhandla.[br]Vad är normalt att ta ut i ersättning vid en avbokning? 50% eller kan man ta ut mer?[br][br]/e
Det är du som sätter gränserna och kunden som avgör vad den har råd att acceptera.[br][br]Jag antar att du inte enbart debiterar per timma utan även vad gäller försäljning per kopia eller publikation ev exklusiva rättigheter får in extra pengar.[br][br]Ditt inkomstbortfall borde vara antalet timmar, kan du motivera detta så finns så vitt jag vet inga hinder att kräva full ersättning för de förlorade (uppbokade) timmarna. Bara du reglerar det i avtalet samt sätter rimlig begränsning för när bokningen senast ska avbokas.[br][br]Du kanske finner mer information på Bildleverantörernas Förening: www.blf.se[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Ibland kan det vara bättre att inte ta betalt för uppdraget. En gång skrev vi en faktura till ett företag som anlitade mig ofta. Beloppet var 0:- för icke utfört uppdrag trots beställning. tidigare. Gissa reaktionen?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.