När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Snälla hjälp, vårt företag går mot ruin pga denna tvist! 🙁
Vi beställde produkter för ca 200.000 kr från Polen. Vi gjorde många ändringar i modellerna som mailades fram och tillbaka mellan oss och fabriken innan alla parter blev nöjda. Vi kom överens om att betala 50% före leverans och 50% efter.
Varorna kom i januari och vi upptäckte genast ett större antal småfel som vi genast reklamerade via mail. Efter mycket bråkande i telefon och via mail kom vi överens om att felen skulle åtgärdas. Ett par av dem löste fabriken, ett par löste vi själva utan prisavdrag.
Innan vi hann betala resterande 50% av köpesumman började de levererade varorna att gå sönder och vi fick tillbaka dem från våra kundermot ersättningskrav. Fabriken vägrade åtgärda problemen, de krävde oss på återstående betalning!
För att göra en lång historia kort skickade vi slutligen ett rekommenderat brev tillsammans med fimer på hur defekta produkterna var (de går inte att använda för sitt ändamål!) och krävde att fabriken skulle hämta varorna senast 9 augusti, annars skickar vi dem på tippen. De svarade med att hota med en svensk advokat och åtal om vi inte betalade varorna omgående. Vi såg fram emot kontakten med deras svenska ombud, men inget mer har hänt trots flera påstötningar.
Tack vare den här tvisten måste vi nu lägga ner verksamheten. Den 30/9 lämnar vi lagerlokalerna men kvar står alla defekta produkter.
Kan vi kasta dessa varor utan att riskera skadestånd, eller måste vi skicka tillbaka varorna till fabriken? Vi betalade frakten från Polen till Sverige.
Tacksam för tips på var jag kan hitta en lagtext som berör detta.
Det är väl lite dumt att skicka tillbaka bevismaterialet![br]Eftersom ni inte har betalat för varan, så tillhör ju varan säljaren.[br]Mitt förslag är att ni tar ut en marknadsmässig hyra för dessa varor, så länge dom står i er lokal :mrgreen:
Förutom hyra tycker jag ni ska ta upp alla kostnader som har med reklamationen att göra. Det är sorgligt när sådant händer men det gäller alltid att inte ta för mycket och att ha en buffert så att man slipper gå ifrån allt. Jag känner till ett annat fall där det ledde till katastof trots varningar. Det slutade med konkurs.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.