När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har en kund som reklamerat en tavla från mig för nästan 3 veckor sedan. Samma dag som han gjorde detta, via mail, svarade jag honom och gav en adress dit tavlan skulle skickas.
När jag efter över en vecka inta hade mottagit tavlan skickade jag en påminnelse till honom, även denna via mail. Nu har det gått ytterligare två veckor (sammanlagt tre veckor sen han anmälde reklamationen) och jag har fortfarande inte fått tavlan. Har därför återigen skickat ett mail för att påminna honom.
Min fråga nu är hur länge kan en kund vänta med att skicka tillbaka en vara efter det att han anmält att han vill reklamera den?
Har ni också några tips på hur jag kan gå tillväga härifrån så tar jag gärna emot dem.
Kan även tillägga att han inte betalat för tavlan ännu (fakturan har förfallit).
Vet inte, personligen hade jag inte lagt mer arbete på det om summan är låg (typ under 500), bara kommit ihåg det till nästa beställning och krävt betalning för den fakturan innan du skickar nåt mer. För en större summa hade jag skickat honom till inkasso (även fast det kostar mig en del om han bestrider det). Tar för mycket arbetstid att hålla på och tjafsa med kunder som inte är seriösa.
Du behöver inte göra någonting faktiskt. Det är upp till kunden om han vill reklamera något och så länge varan inte har returnerats så är det kunden som har betalningsansvar.[br][br]Är det reklamationsrätten, eller ångervecka han åberopade? [br]
[quote author=DEJI link=topic=2973.msg12960#msg12960 date=1192269566][br]Är det reklamationsrätten, eller ångervecka han åberopade? [br][/quote][br][br]Reklamationsrätten är det han vill utnyttja.[br][br][quote author=Jonathan link=topic=2973.msg12959#msg12959 date=1192267441][br]Vet inte, personligen hade jag inte lagt mer arbete på det om summan är låg (typ under 500), bara kommit ihåg det till nästa beställning och krävt betalning för den fakturan innan du skickar nåt mer. För en större summa hade jag skickat honom till inkasso (även fast det kostar mig en del om han bestrider det). Tar för mycket arbetstid att hålla på och tjafsa med kunder som inte är seriösa.[br][/quote][br][br]Betalningen bryr jag mig inte så mycket om, och skulle jag vilja dra det till inkasso så har jag inga problem med det. Har ett bra samarbete med ett inkasobolag, så det skulle bara kosta mig lite över 100 kr.[br][br]Det jag bryr mig om är principen. Hur länge FÅR en kund vänta innan han skickar tillbaka en reklamerad vara? Efter en viss tid så borde reklamationen gå tillbaka och varan då räknas till ett bindande köp, eller?[br]
Ok, ska försöka svara, men först några frågor: Kunden har reklamerat varan (dvs upptäckt ett fel eller avvikelse mot utfästelse gjord av säljaren), vad är sedan sagt? Skall köpet hävas?[br]Antar att det är en privatperson eftersom kunden omnämns som 'han'?[br]Vid en reklamation har kunden rätt att (enl 22 § i KKL):[br]kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Köparen får dessutom kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 22 §.[br][br]Du som säljare har rätt att om kunden kräver något annat än avhjälpande eller omleverans trots detta på egen bekostnad vidta sådan åtgärd om säljaren erbjuder sig det utan uppskov, samt att det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.[br][br]29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.[br][br][br]Med andra ord står det att du skall åtgärda felet. Du har ju tydligen erbjudit kunden att göra dett flera gånger, om kunden struntar i att svara eller returnera varan (om det är ett så stort fel att kunden har rätt att häva köpet skulle jag gissa att kunden kan kräva att du skall stå för den kostnaden, om det är ett mindre fel men du trots det erbjuder dig att häva köpet borde det vara en lämplig motprestation att kunden får betala frakten) efter rimlig tid borde man kunna anta att felet inte är speciellt stort för kunden och kräva fullgörande av betalningen.[br][br]Nån med praktisk erfarenhet får gärna komma med kommentarer på hur det funkar i verkligheten ;)
[quote author=Jonathan link=topic=2973.msg12966#msg12966 date=1192283217][br]Kunden har reklamerat varan (dvs upptäckt ett fel eller avvikelse mot utfästelse gjord av säljaren), vad är sedan sagt? Skall köpet hävas?[br][/quote][br][br]Det är till en privatperson försäljningen har skett. Det som har hänt är.[br][br]1. Kunden hämtade ut varan på posten (11 dagar efter det att paketet kommit till hans postkontor)[br][br]2. Han vill skicka tillbaka tavlan som reklamation för att han inte tyckte om färgerna (eller färgåtergivningen). Detta meddelar han via mail sju dagar efter det att han mottagit paketet. [br][br]3. Samma dag svarar jag, förutom att det är tråkigt att han inte tyckte om trycket osv, att han skall returnera tavlan samt till vilken adress. Jag skriver även att när vi mottagit tavlan kommer vi kontrollera om det är något fel på den, samt att vi i så fall kommer försöka avhjälpa felet genom en nyleverans. Om vi har gjort fel så kommer vi även stå för frakten.[br][br]4. Efter det har jag inte fått något svar från honom eller fått tavlan i retur. Det är nu som sagt nästan tre veckor sedan detta skedde och under denna tiden har jag skickat två påminnelser till honom med förklaringen att om han fortfarande vill returnera tavlan skall han skicka tillbaka den omgående.[br][br]Det är vad som har hänt. Några nya förslag?[br][br]/Gustav
Trisst. Låter tyvärr som en typiskt jobbig kund (cynisk? troligtvis!). Tror inte du kommer få varken tavlan eller betalt, i bästa fall få tavlan och inte höra nåt mer från kunden. Jag hade skickat honom inkassovägen som ett incitament att betala eller bara avskrivit det som en eventuell kundförlust. Är det ett stort tryck och värt lite mer pengar kanske det kan vara värt att följa upp, annars hade jag struntat i det :(