När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har en kund som inte betalat sin faktura i tid. Har vart vänlig och skickat ut en påminnelse. Uppenbarligen har det inte gått fram att det är den förfallodagen på fakturan som gäller.
Hur är reglerna? Kan jag kräva en förseningsavgift redan 7 dagar efter förfallodatumet?
[quote author=sod link=topic=4268.msg20133#msg20133 date=1220881031][br]Du kan kräva en förseningsavgift men det är efter 30 dagar som du får ta ut ränta[br][/quote][br][br]Hur mycket i sådant fall? Jag vet att det är 8% (?) men utav vad?
Jag tycker att du ska ringa kunden. Säg att pengarna inte har kommit in och att du undrar om det är något problem eller om kunden inte är nöjd.[br][br]Det är bra kundservice och den personliga kontakten gör ofta att kunden känner sig extra manad att betala.[br][br]Nästa eventuella försäljning kommer dessutom att gå lättare då![br][br]Här finns en annan tråd med liknande ämne - [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3136.0/]Kunder som inte betalar[/url][br][br]Lycka till!
Det är bra att man på ett tidigt stadium gör klart för kunden vad man har för rutiner. Är det sedan en kund som i det närmaste måste återkomma till dig, kan du vara lite tuffare men i snälla ordalag. Ex. vi måste i första hand arbeta med kunder där vi får betalt enl. avtal.
[quote author=Patrik link=topic=4268.msg20139#msg20139 date=1220885491][br]Jag tycker att du ska ringa kunden. Säg att pengarna inte har kommit in och att du undrar om det är något problem eller om kunden inte är nöjd.[br][br]Det är bra kundservice och den personliga kontakten gör ofta att kunden känner sig extra manad att betala.[br][br]Nästa eventuella försäljning kommer dessutom att gå lättare då![br][br]Här finns en annan tråd med liknande ämne - [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3136.0/]Kunder som inte betalar[/url][br][br]Lycka till![br][/quote][br][br]Jo, jag har arbetat på liknande sätt. Eftersom de beställt via min hemsida (www.bouleservice.se) använder jag ord som "utveckling", "utvärdering", "problemsökning" osv tills det löser sig.[br]Jag har fått kontakt med min referens som ska göra sig lite till. [br]Men som ni sagt, att göra klart för kunden vad som gäller är helt klart det bästa. Nu vet jag ju vad det är för typ av folk till nästa eventuella leverans!
Man lär sig ganska snabbt deras argumentation och javisst, just den gången kanske det var någon sjuk och handlingarna hamnade mellan stolarna och alla trodde att någon hade betalt utan att se närmare på saken. Jag hade hand om ett sådant fall där vi inte fått betalt för ett uppdrag när företaget var nytt i slutet av förra seklet men det srömmade hela tiden nya order, så vi lät det bero till vi hade lite tid att säkerställa att vi gjort uppdraget och man blev väldigt förvånad att vi inte hört av oss men betalningen kom 10 år senare. så ska det naturligtvis inte gå till så nu har vi 10 dagars kredit istället för 10 år. :D :D :D :LOOOL.
Balansen i bokföringen var det inget problem med eftersom vi först måste få bekräftelsen på att det gamla uppdraget var utfört så fakturan gick ut 2007 och betalning kom enl. överenskommelse.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.