När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en kund som mejlade följande till mig idag: Hej hej,
Jag har betalt XXX:- för faktura XXX, jag har alltså dragit av 29:- i faktureringsavgift då det inte avtalats oss emellan.
Till saken hör att kunden den 16 april 2009 beställde kataloger från oss i vilka våra köpvillkor kan läsas. Där kan kunden bl a läsa följande: Vi bifogar fakturan med e-post för att skona miljön. Vill du att vi skickar med vanlig post så kan du begära detta. Tala då om vart fakturan ska skickas. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta. Eventuella invändningar mot ordern göres inom 5 dagar. Faktureringsavgift på 29 kr tillkommer.
Kunden ringde sedan till oss den 20 maj och beställde lite varor. Varorna levererades snabbt till kunden och faktureringsavgift fanns med på fakturan.
Skulle jag ha upplyst kunden i telefon om att det tillkommer en faktureringsavgift trots att kunden sedan tidigare fått våra kataloger och alltså hade haft chans att läsa våra köpvillkor innan beställning?
Ska jag acceptera och ge kunden rätt eller ska jag kräva in avgiften?
Kan någon här ge mig ett gott råd ang. detta så blir jag glad! Mvh Cina
Att kunden kunnat läsa om ett villkor men inte blivit upplyst om det räknas knappast som ett bindande avtal. Det är dock ganska vanligt. Jag hade svarat kunden typ:[br][br][quote][br]Hej XXX![br][br]För att hålla låga priser på våra produkter har vi valt att täcka våra kostnader för fakturahanteringen med en fakturaavgift i stället för att lägga detta på produktpriset.[br][br]Tråkigt att du inte blivit uppmärksammad på vilka villkor som gäller. Dessa finns för framtida referens tryckta i vår katalog. Naturligtvis drar jag av avgiften på denna faktura.[br][br]Med vänliga hälsningar,[br]nnn[br][/quote][br][br]Eller något annat i vänlig stil. 29 kr är inte värt att lägga ner varken tid eller pengar på att försöka kräva in, bättre att ge en kund rätt i ett tveksamt fall.
Jonathans råd är mycket bra. Det är dumt att bli osams med kunder för 29kr.[br][br]Så här oss emellan kan jag kanske förstå om jag får betala en faktureringsavgift när faktura skickas på papper i ett brev med porto. Men för en mailad faktura som jag får skriva ut med egen toner och eget papper hade jag aldrig accepterat en fakturaavgift.
Hej på er![br][br]Ja, jag tyckte också att rådet från Jonathan var jättebra! Tack Jonathan! Och jag ska göra på detta vis. I detta fall var fakturan inte mejlad utan fysisk. Jag kanske ska ta bort fakturaavgiften från fakturor som jag skickar via mejl... för du har ju rätt i att kunden skriver ut själv. Men kostnaden för mig när jag skriver fakturan tänker jag då... Hur gör jag då med den?[br][br]Mvh[br]Cina
Vet inte vad du säljer eller hur många fakturor det blir. Jag föredrar att baka in den kostnaden tillsammans med resten av administrationen (lokaler, bilar, försäkringar, avtal, telefoner, el, mm, mm), dvs öka priset eller minska utgifterna.
Redan för mer än 40 år sedan använde jag ett smidigt motmedel mot det då påbörjade faktureingsavgift, nämligen UTBETALNINGSAVGIFT. :D :bravo, på det viset förstod leverantören och jag varandra.
Hej![br]Jag tycker också att du skall släppa det denna gång, men gör klart med kund vad som gäller vid traditionellt utskickade fakturor. [br][br]Sätter kunden i system att inte betala fakturaavgiften, då får du se över om det är värt att ta upp diskussionen igen.
Hej och tack för ditt svar![br][br]Jag har redan svarat kunden såhär: För att kunna hålla de priser vi har på våra produkter har vi valt att täcka våra kostnader för fakturahanteringen med en fakturaavgift i stället för att lägga detta på produktpriset. Jag är ledsen att du inte blivit uppmärksammad på vilka villkor som gäller. Dessa finns för framtida referens tryckta i våra kataloger. Naturligtvis drar jag av avgiften på denna faktura då jag vid vårt telefonsamtal inte upplyste dig om att denna avgift tillkom.[br][br]Funderar också på att ev. ta bort avgiften och lägga den på något annat istället.[br][br]Mvh[br]Cina
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.