När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har en fråga på ett ämne som har cirkulerat i många år men som jag adrig sett något konkret på.
[li]Ponera att man har ett grossist/produktions företag som enbart säljer till återförsäljare (dvs butiker).[/li] [li]Man säljer enbart till de man har godkänt som kund, dvs de som har uppfyllt vissa krav. (Registrerat företag, F-skattsedel, m.m.)[/li]
Plötsligt får man reda på att en av ens butiker/kunder pratar "ner" era produkter för att sen sälja in andra konkurrerande märken. Vilka rättigheter har man då som grossist/producent? Kan man neka fortsatta inköp förutsatt att man inte speciella överenskomna avtal eller liknande?
Detta är det "rykte" jag hört i många år som både butiksägare OCH producent att man enligt lag inte får göra, dvs bryta med en "kund" oavsett hur illa de beteer sig. Stämmer detta? Vad är det som gäller? Vart kan man läsa mer om detta?
Har letat runt en del på nätet och har bara hittat svävande andrahands information.
Så länge du inte har en dominerande marknadsposition, kan du be återförsäljare flyga och fara som du vill. Jag tror du kan hitta mer info hos konkurrensverket.[br][br]Men att komma dit är ett misslyckande som i regel beror på att man inte gjort två saker.[br][br]1: Man var inte noggrant selektiv när man accepterade återförsäljaren.[br]2: Man har inte lyckats förklara för återförsäljaren att det finns bäst pengar att tjäna på att sälja din produkt.[br][br]De flesta slarvar en hel del redan på punkt ett, och får en hel drös med "återförsäljare" som reggade sig för att göra en enstaka affär. Det kan man justera genom att kräva vissa nivåer och frekvens på sina köp, annars åker man ut.[br][br]På punkt två är det svårare, för återförsäljaren har också en ekonomisk verklighet, och tjänar man 15% mer på att sälja konkurrentens prylar kan du räkna med att de gör en hel del för att komma dit. Är det dessutom provisionskåta säljare hos återförsäljaren så kan nog både den ena och andra metoden användas.
Jag råkade ut för detta när jag var generalagent för ett världsledande företag för exklusiva företagsinredningar. Många av de stora kjedjorna gratulerade mig och handlade men en gick bakom ryggen med ett brev till fabriken. Fabriken var rakryggad och sände brevet till mig med undran vad det var för knäppskalle. Utan att tala om att jag visste om brevet gick jag till knäppskallen och frågade om han var nöjd med mig eller om han hade något otalt på något sätt. Masken föll av när jag visade brevet och han fick inte vara med och äta ur guldskålen. Jag hade många års framgång med den fabriken medan knäppskallen fick färre som ville leverera till honom, och då går det åt .........
Tackar för lite feedback,[br]Verkar som det är ganska "öppet fält" att "skydda" sina produkter/märke så länge man inte är ett företag/märke som Microsoft/Windows. ;)
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.