Vad gäller för att ett avtal ska anses vara giltigt?

8
Vi är ett nystartat företag som bl a jobbar med hushållsnära tjänster. På nätet finns ett antal mötesplatser, där den presumtive kunden kan lägga offertförfrågningar. När vi som företag väljer att besvara en sådan förfrågan får man antingen betala en avgift för varje svar, eller så väljer man att betala en större summa i förväg, och kan sedan svara på obegränsat antal förfrågningar.

Vi blev uppringda (24 nov. på kvällen) av ett sådant företag som uttryckte sig oerhört positivt om hur mycklet jobb vi skulle få in om vi anslöt oss till deras webbplats. Korkat nog tackade vi ja per telefon. Någon avtalstext lästes inte upp. Företaget skickade en orderbekräftelse via mail (25 november). Jag kollade deras webbplats under ett antal dagar och såg att det inte kom in en enda förfrågan som gällde vårt företags tjänster/geografiska område. Jag ville därför avstyra det hela och mailade att vi tyvärr inte var intresserade (29 november). Det har kommit en faktura som jag har bestridit med hänvisning till att vi inte godkänt något avtal. Det svar jag har fått är att överenskommelsen är bindande.

Är den verkligen det? Det känns onödigt att betala några tusen för en tjänst som inte kommer att ge några jobb. Till saken hör att vi använder oss av tre andra aktörer på samma marknad, och deras webbplatser ger en del jobb. Så att vi verkligen ångrar att vi sa ja sådär på telefon utan att kolla upp företaget är ju begripligt, men vad gäller rent juridiskt? I min värld måste man inte skicka avtal för påskrift, men man måste läsa upp en avtalstext som kunden (dvs jag) säger ja till på telefon, och detta ska bandas. Vad har annars leverantören för underlag för orderbekräftelse och faktura?
2066
22
Betala inte. De har dessutom inte hållit sin del av överenskommelsen - dvs att generera mycket jobb till er. Spelades ert telefonsamtal in? (Du bör i så fall ha blivit informerad om detta.) Bestrid fakturan skriftligen och skicka med rekommenderad post - spara kvitto och be posten om en kopia på underskriften efter att någon hämtat ut brevet.
8
Nej, vi har inte tänkt betala. Dels har företaget betett sig ohederligt när man inte informerat om olika prisnivåer, bara den dyraste, dels har man inte presenterat något avtal som jag ska ha ingått.  Nej, samtalet bandades inte, vad jag vet i alla fall.[br]Ska göra som du säger, skicka rekommenderat brev med mottagningsbevis, där jag bestrider fakturan. Om dom framhärdar betalar jag hellre en jurist än fakturan.
2066
22
Det enda de kan göra är att skicka fakturan till kronofogden, när du sedan bestrider den där måste de dra upp det i tingsrätten - något som troligtvis kostar mer än vad fakturan är värd. Det är dessutom inte troligt att de vinner.
15
I DHL lagen  2 kap 6§ och 7§ så skall konsumenten få information om bl.a[br]-ångerrätt[br]-villkor för att säga upp avtalet[br]-garantier[br][br]Ångerrätt gäller inom 14 dagar 9§ efter att den tjänst det gäller avtalet ingås.[br]Tilläget säger dock att fristen tidigast börjar löpa den dag då informationen kommer tillhanda.[br][br]I 9§ sägs också att konsumneten alltid har rätt att lämna meddelande inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10§ (ångerfrist)[br][br]Avbeställ med en gång, det kan ske också via e-posten + brev[br][br]Kommer de inte att ge sig så kontakta mig på [url=http://www.juridikhjalpen.se]www.juridikhjalpen.se[/url][br][br][br]
2066
22
DHL är inte tillämplig då det gäller en affär mellan två näringsidkare.
15
Nej det är i och för sig korrekt,men den lagen kan man alltid hänvisa till i första omgången.[br]Annars får man gå på avtalslagen
1
Du kan inte åberopa konsumentlagstiftning när du handlat i egenskap av näringsidkare.
10
[br]hmmm låt mig gissa? FINDSERVER???[br] dom idioterna försöker me mig också.. dom har ringt i 3 dagar från olika nummer[br]flera gånger om dan..[br][br]dom skulle svartlistas... så alla nyföretagare skulle få upp ögonen för sånt här..[br]
8
Så gick det:[br][br]Jag kan meddela att vi inte betalade fakturan, den gick till ett inkassoföretag. Vi bestred kravet. Inkassoföretaget återkom med orderbekräftelsen, vi fortsatt att bestrida. Det kom ett nytt inkassokrav, då hade plötsligt kapitalskulden fördubblats! Företaget DoRunner hade lagt till en faktura som vi inte ens hade fått. Vi bestred igen och hävdade att det inte fanns något avtal. Då drog sig DoRunner ur. Vilket väl bevisar att säljaren måste bevisa att avtal ingåtts, och något sådant bevis fanns ju inte. Så det slutade lyckligt för vår del.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.