När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på:
Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad.
Detta har nu gjort att jag har alternativen att höja priserna för att täcka ev. förluster eller kräva rekomenderat brev eller postförskott (vilket ökar fraktkostnad med 50 kronor).
Nu säger vissa kunder att de är villiga att ta risken att brevet försvinner, för det är inte ofta, men då är frågan om man med enskilda kunder avtala bort ansvarsdelen för överlämnandet av varan, dvs kunden står risken då de inte vill betala rekommenderat brev.
Finns andra lösningar på problematiken?
Tacksam för svar,
/SR
Anonymous
[quote="SR"]Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på:
[br]
[br]Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad.
[br]
[br]Detta har nu gjort att jag har alternativen att höja priserna för att täcka ev. förluster eller kräva rekomenderat brev eller postförskott (vilket ökar fraktkostnad med 50 kronor).
[br]
[br]Nu säger vissa kunder att de är villiga att ta risken att brevet försvinner, för det är inte ofta, men då är frågan om man med enskilda kunder avtala bort ansvarsdelen för överlämnandet av varan, dvs kunden står risken då de inte vill betala rekommenderat brev.
[br]
[br]Finns andra lösningar på problematiken?
[br]
[br]Tacksam för svar,
[br]
[br]/SR[/quote]
[br]
[br]Påtala detta för posten...
[br]
[br]Kan du se utsatta områden? Via vissa kontor?... För statistik och ge posten något att jobba med..
Anonymous
[quote="Anonymous"][quote="SR"]Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på:
[br]
[br]Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad.
[br]
[br]Detta har nu gjort att jag har alternativen att höja priserna för att täcka ev. förluster eller kräva rekomenderat brev eller postförskott (vilket ökar fraktkostnad med 50 kronor).
[br]
[br]Nu säger vissa kunder att de är villiga att ta risken att brevet försvinner, för det är inte ofta, men då är frågan om man med enskilda kunder avtala bort ansvarsdelen för överlämnandet av varan, dvs kunden står risken då de inte vill betala rekommenderat brev.
[br]
[br]Finns andra lösningar på problematiken?
[br]
[br]Tacksam för svar,
[br]
[br]/SR[/quote]
[br]
[br]Påtala detta för posten...
[br]
[br]Kan du se utsatta områden? Via vissa kontor?... För statistik och ge posten något att jobba med..[/quote]
[br]
[br]Jag reklamerar var enda förlorade brev, men tyvärr så gör inte posten något förutom tar emot reklamationen, vanliga brev identifieras ej, dvs posten tar ej ansvar för dessa om de kommer bort. Jag har förlorat två brev på mindre än en månad och det går inte att avgöra om de försvinner i postgång eller om kunden bara säger att varorna inte kommer fram. Värdet på breven är allt ifrån ett par hundra kronor och uppåt, så det kan bli dyrt om det skulle fortsätta, jag har ganska låga marginaler. Senaste brevet jag förlorade var kring 600 kronor.
[br]
[br]Mvh SR
Det är bara skicka som rek eller postförskott! Det är ju precis som du säger, att det kan bli dyrt i längden!
[br]
[br]Kostnaden för rek/pf lägger du på kunden, man kan inte som företagare vara snäll mot sina kunder å postens vägnar! Så länge posten misslyckas med att lägga ett brev i rätt låda, så får man tvingas betala för rek/pf, har dina kunder synpunkter på det så kan du hänvisa dem till posten!
[br]
[br]Risken finns ju iofs att kunden väljer att handla någon annanstans till ett lägre fraktpris.
SR
Hej igen, och tack för era svar, men frågan var ställd om det är juridiskt möjligt att avtala bort ansvar, dvs avtal mellan en kund och mig? Generellt sett vet jag att man inte kan säga som näringsidkare att man inte har ansvar för frakten, då konsumentköplagen reglerar detta.
[br]
[br]Alla svar om att göra reklamationer, skicka postförskott/rekommenderat mm har jag redan tagit ställning till, frågan är rent juridisk ställd.
[br]
[br]Om någon är insatt i detta vore jag tacksam för svar.
[br]
[br]Mvh SR
Hej,
[br]
[br]Du kan redan svaret så det finns ingen anledning att krångla till det. Du skriver att "jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad" ("avlämnad" är den terminologi som används i lagen) och det är precis så det ligger till. Konsumentköplagen är tvingande, vilket innebär att den inte går att avtala bort, även om din kund skulle gå med på det!
[br]
[br]Säljaren står risken för varan till dess att varan är avlämnad. Med "risken" avses bl a att varan kommer bort under frakten till köparen. Vad gäller begreppet "avlämnad" så kan förtydligas att det innebär fysiskt överlämnad till kunden.
[br]
[br]Mvh
[br]Jesper
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.