När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Står i valet och kvalet av att välja leveranssätt.
Av vad jag förstått är vi som företag ansvariga för produkt fram tills dess att kunden har mottagit den, det vill säga får kunden aldrig paketet/brevet har han rätt att få pengarna tillbaka. Detta löses rimligtvis genom att skicka _allt_ rekommenderat men detta innebär också ganska markanta höjningar i portopris. Kan man för de som vill skicka oförsäkrat och avtala sig bort från ansvaret av paketet?
Ingångna avtal är alltid ingågna avtal men jag ställer mig tveksam till detta om det fungerar i praktiken. Kunden har alltid rätt till ångerrätt. Men om ett paket slarvas bort av posten vem bär då ansvaret för innehållet i paketet? I regel borde det vara posten men de avsäger sig ansvaret för innehållet då det varken finns mottagarkvitto eller att det angivits innehålla något värde.
Beror på vems avtal du levererar. Är det ditt avtal så är det du som får reklamera till transportören, och är leveransen registrerad på kundens avtal så får kunden driva processen.
[br]
[br]När du har lämnat in varorna, eller om upphämtning har skett så skall du få en kvittens av personal/chauffören. Denna kvittens är underlag för att du lämnat över någonting till transportören som då har fulla ansvaret att förmedla denna vara vidare till mottagaren. Om varan kommer bort så är transportören skyldig att ersätta denna förlust. Därför skall alltid värdet specifieras och kunna spåras till aktuell leverans. Vanligtvis används följesedelsnumret/sändningsnumret som referenser.
[quote="xt nordic"]Beror på vems avtal du levererar. Är det ditt avtal så är det du som får reklamera till transportören, och är leveransen registrerad på kundens avtal så får kunden driva processen.
[br]
[br]När du har lämnat in varorna, eller om upphämtning har skett så skall du få en kvittens av personal/chauffören. Denna kvittens är underlag för att du lämnat över någonting till transportören som då har fulla ansvaret att förmedla denna vara vidare till mottagaren. Om varan kommer bort så är transportören skyldig att ersätta denna förlust. Därför skall alltid värdet specifieras och kunna spåras till aktuell leverans. Vanligtvis används följesedelsnumret/sändningsnumret som referenser.[/quote]
[br]
[br]Det känns som om frågan i första hand gällde brev, eftersom lösningen kunde vara att skicka allt som rekommenderat. Har man ett kolli-id så är det ju (nästan) inget problem. Om du inte skickar "one of a kind"-varor som försvinner på vägen.
ao
Ja, vi säljer mindre varor som vi skickar i vadderade kuvert som brev.
[br]Mycket ut i Europa därav frågan. För oss spelar det ju ingen större roll eftersom kunden ändå får betala fraktkostnaden men det är väl klart att det inte är speciellt kul att betala 200:- för en vara värd 4-500:- (vilket i sin tur då minskar våra beställningar). Det är alltså dubbelt så dyrt att skicka rek/mottagningsbevis. Åandrasidan kanske människor är ärligare än så men påstår kunden att han inte har tagit emot paketet finns det ju inget som helst sätt att kontrollera någonting om man inte skickar rek och jag har svårt att tro att posten tar på sig något som helst ansvar så då återstår det bara att bita i det sura äpplet och skicka på nytt/återbetala pengarna. :mrgreen:
[quote="ao"]Ja, vi säljer mindre varor som vi skickar i vadderade kuvert som brev.
[br]Mycket ut i Europa därav frågan. För oss spelar det ju ingen större roll eftersom kunden ändå får betala fraktkostnaden men det är väl klart att det inte är speciellt kul att betala 200:- för en vara värd 4-500:- (vilket i sin tur då minskar våra beställningar). Det är alltså dubbelt så dyrt att skicka rek/mottagningsbevis. Åandrasidan kanske människor är ärligare än så men påstår kunden att han inte har tagit emot paketet finns det ju inget som helst sätt att kontrollera någonting om man inte skickar rek och jag har svårt att tro att posten tar på sig något som helst ansvar så då återstår det bara att bita i det sura äpplet och skicka på nytt/återbetala pengarna. :mrgreen:[/quote]
[br]
[br]Jag är själv i samma sits som du. Jag säljer fotoprylar, bla en hel del minneskort, som går bra att skicka som brev. Tidigare var det mycket förskottsbetalning och lev. i brev, och har numera svängt över till att bli ganska mycket brev-postförskott. Jag tänkte precis som du, att det är orimligt att betala 61:- i frakt för ett minneskort som kanske kostar 250:-, så jag kör på tills jag blir blåst, och tar mig en ny funderare då. Och än har det faktiskt inte hänt, och jag är förvånad själv.
[br]
[br]Jag har iofs gjort en liten "fuling", i webshopen står det att kunden själv ansvarar för varan under frakten om han/hon väljer vanligt brev, trots att jag vet att det är jag som får stå för det om det händer något. Det kanske skrämmer bort vissa. Moraliskt tveksamt är det iaf.
ao
Tack för svar!
[br]Och det är väl som du säger. Man får köra på tills det skiter sig. Och om man minskar fraktkostnaderna så kanske man får mer beställningar vilket kan väga över de fåtal blåsningar man går på. Dock tycker jag det är märkligt om man inte kan avtala sig bort från ansvaret, åtminstonde om man erbjuder alternativ där man själv ansvarar för paketets framkomst (tex då rek eller kanske personlig avhämtning på lager).
[quote="ao"]Tack för svar!
[br]Och det är väl som du säger. Man får köra på tills det skiter sig. Och om man minskar fraktkostnaderna så kanske man får mer beställningar vilket kan väga över de fåtal blåsningar man går på. Dock tycker jag det är märkligt om man inte kan avtala sig bort från ansvaret, åtminstonde om man erbjuder alternativ där man själv ansvarar för paketets framkomst (tex då rek eller kanske personlig avhämtning på lager).[/quote]
[br]
[br]Ja, det är lite märkligt. Jag har för mig att det här vi pratar om nu regleras i konsumentköpslagen, och gäller ju isf bara privatpersoner, och bara inom Sverige. Men det måste kontrolleras då jag inte är helt säker. Det kan även vara i distansköpslagen. Hur som helst så är jag tveksam till vilka regler som gäller för dig när du säljer utomlands.
ao
Hm. Ja, det har du rätt i. Risken känns betydligt mindre inom sverige (och där är det ju dessutom billigare att skicka rek). Slänger iväg ett mail till Konsumentverket och ser va de säger! Återkommer när jag får svar.
ao
Ansvaret finns inom hela EU.
[br]Huruvida man kan avtala bort det glömde jag fråga. :D
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.