Har fått vattenskada!

1
Hej, har haft två vattenskador i min lokal med en månads mellanrum. Är inte felande till någon av skadorna. Saneringen på första tog 7 månader och saneringen på andra 4 månader. Fick några hyror som plåster på såret medan min verksamhet är död just nu. Har sagt upp lokalen men betalar fortfarande hyran för en lokal som inte är funktionell på grund av att runt om sanerars andra lokaler och lokalen även om man hade kunder inte skulle kunna användas till detta ändamål. Har inte haft avbrottsförsäkring och har inte råd till någon advokat. Anser att det är fel att betala för en lokal för resten av uppsägningstiden när den inte uppfyller dessa krav till vad den är ursprungligen kontrakterd för.

Tacksam för tips och synpunkter.
2066
22
Kan bara hålla med![br]Vad står det i ditt kontrakt, står det specifikt som användningsområde att lokalen är hyrd som butik? I så fall hade jag efter en seriös diskussion med hyresvärden, om han inte är medgörlig eller har några bra argument för sin ståndpunkt, respektfullt totalt struntat i att betala. Jag säger inte att du ska göra så eller att det är rätt, men om du inte får en vara eller tjänst du betalar för har du rätt att hålla inne betalningen enligt köplagen (En lokal som hyrs av en företagare borde räknas hit?). Jag har dock råd att betala vad en eventuell rättegång skulle kosta, om det mot förmodan skulle gå så långt - vad som blir billigast vet man ju inte i förväg.
190
Vad är felet till skadorna?[br][br]Är det en annan hyresgäst eller annan part än hyresvärden kan du begära kompensation av den felande parten.[br][br]Är det hyresvärdens fel bör du ta en diskussion med hyresvärden och begära att få avbryta kontraktet innan uppsägningstiden är slut (då blir det en win-win situation, du slipper hyran och hyresvärden kan skaffa en ny hyresgäst snabbare).[br][br]Tyvärr är det svårt att ge mer konkreta tips innan man vet vad du har för hyresavtal, vad som orsakat vattenskadan samt vad för uppgörelse du gjort med hyresvärden där du fått slippa några hyror redan.[br][br]Det är alltid bättre att börja en dialog med hyresvärden först än ta till mer konfliktorienterade åtgärder som att hålla inne betalningar.[br][br]Är du med i något branschförbund - de kanske kan hjälpa dig?
2360
49
Som du beskriver det hela så verkar det vara hyresvärden som är orsaken och ett par hyresfria månader kanske räckte till det första. Ta en diskussion igen med hyresvärden. Han får i sin tur kräva om det är någon annan som är vållande som får stå för fiolerna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.