Här får du hjälp med gratis marknadsföring. Som småföretagare har man oftast inte någon större marknadsföringsbudget. Och med de ekonomiska resurser man har kan det vara svårt att avgöra hur de bäst ska användas. Ska man lägga dem på säljaren som ringer, internet, tryckt media eller på något annat? En felplacering kan dessutom knäcka vilket mindre företag som helst, så det gäller att tänka till innan.

Men det finns sätt att marknadsföra på som är helt gratis, eller nästintill. Vi kan väl kalla det billig marknadsföring.

Det krävs en investering av din tid men har du inte fullt upp med att betjäna kunder idag så kan det vara ett ypperligt sätt att bearbeta marknaden på.

Så, hur marknadsför man sitt företag?

Först några bra råd för små företag

1. Tänk långsiktigt. Det tar tid att marknadsföra företaget, dels då du som nybörjare inte har kunskapen och erfarenheten, dels då det helt enkelt tar tid att nå ut för att just din produkt eller tjänst ska bli en självklarhet.

2. Gör en plan. En nedskriven affärsstrategi och en plan för marknadsföring är smart att ha. Dessa får dig att tänka till och slipa på din affärsidé och hjälper dig att utforma budskap som kan användas i din marknadsföring.

3. Läs på. Det finns en uppsjö av artiklar och youtube-filmer där du gratis kan lära dig att marknadsföra. Läs t ex om 4p: Produkt, Pris, Påverkan och Plats. Här finns fler artiklar om marknadsföring.

Tips på bra gratis marknadsföring på internet

1. Hitta samarbeten

Detta tips fungerar lika bra off-line. Skapa samarbeten när ni har samma kundgrupp och kompletterar varandra, utan att konkurrera. Tipsa sedan kunderna om varandra eller kom överens om en kickback till de som refererar kunder till dig. Ta en lunch tillsammans för att se vad ni mer kan hitta på för att hjälpa varandra.

2. Gå med i grupper på sociala medier

Där det tillåts kan du presentera ditt företag för de andra medlemmarna. Det gäller dock att sköta det snyggt. Ingen vill se någon som hela tiden lyfter fram sig och sitt företag utan att någon ha bett om det. Att hjälpa andra genom att svara på frågor stärker ditt varumärke och rätt vad det är så kan det komma kundförfrågningar.

3. Anordna en tävling

Ordna en tävling och hitta sponsorer som betalar priserna eller låt vinnarna få ett presentkort eller en produkt av dig.

4. Kommentera artiklar och bloggar

Skriv bra kommentarer och frågeställningar till artiklar och bloggar där du får länka till din hemsida. Gör det seriöst och tänk på att inte spamma.

5. SEO/sökmotoroptimering

Jobba med SEO genom att skaffa länkar till din hemsida. Det är rätt vanligt att företag byter länkar med varandra och det kan vara en strategi att testa genom att kontakta andra sajtägare.

6. Bli medlem i ett forum

Delta i forum där du har möjlighet att länka till din hemsida från din signatur. Där kan du delta i diskussionerna och varje gång du skriver ett inlägg så får du automatiskt en länk till din sajt eller ditt visitkort på en social plattform. Det ger trafik och du bygger ditt varumärke.

I forumet på foretagande.se kan du lägga till en länk i din profil, eller flera om du har mer än en hemsida. Det gör du genom att bli medlem och uppdatera din profil. Delta i diskussionerna och starta egna trådar och frågeställningar. Ett bra skrivet inlägg där du bjuder på din kunskap uppskattas av alla och det ger bra goodwill till dig och ditt företag och ger i sin tur nya kunder. Det är oftast smart marknadsföring för dig som driver en hemsida. Samma princip gäller på de flesta diskussionsforum.

7. Gästblogga

Skriv hos någon som har besökare med potentiella kunder. Få bloggare och hemsideägare tackar nej till inlägg som är bra skrivna och som ger något till läsarna. Det kan vara riktigt effektiv marknadsföring där du dessutom kan be om en länk tillbaka till din hemsida.

Kontakta oss för ett samtal om att skriva.

8. Starta din egen blogg

Att skriva och nå ut till potentiella kunder kräver att man engagerat över tid skapar bra innehåll. Att bjuda på kunskap är bra där bilder, länkar, filmklipp varvas så det blir en trevlig upplevelse för läsarna. Kvalitet framför kvantitet är en bra måttstock.

9. E-postmarknadsföring och nyhetsbrev

E-postutskick är kostnadseffektiv marknadsföring där det också är lätt att mäta resultat. Börja samla in e-postadresser på din hemsida redan idag. Bjud på en PDF med gratis tips eller något annat för att få in fler prenumeranter. Det finns en rad tjänster som du kan skicka ut nyhetsbrev med som inte kostar något till en början. Det blir en kostnad först när antalet mejladresser ökar, men det är ett angenämt problem.

10. Gör en marknadsundersökning

Gör en marknadsundersökning för att ta reda på vad marknaden, dina besökare och även nuvarande kunder verkligen vill ha. Detta är inte direkt marknadsföring men du får ett bra underlag för att kunna göra exempelvis direktmarknadsföring. Det kan även vara så att vi tror oss veta vad kunderna vill ha - man gissar. Där kan en marknadsundersökning spara mycket pengar och tid.

11. Signatur i mejlen

Lägg till din hemsideadress i din e-postsignatur så den tydligt syns. Många bäckar små…

12. Skriv en debattartikel

Skriv om ett ämne du brinner för och få den publicerad på hemsidor och i tidningar. Se: 13 råd om hur du lyckas med din debattartikel.

13. Dra nytta av befintliga nätplattformar

Sälj och marknadsför dina produkter på sajter där det redan finns trafik, som t ex Ebay och Tradera.

14. Google my Business

Skapa ett konto hos Google my business där du gratis kan skapa en företagsprofil. Detta är extra effektivt för lokala företag då personer i din omgivning som söker på Google då snabbt kan hitta ditt företag. För att det ska ge full effekt behöver du verifiera ditt företag hos Google, men det är enkelt gjort.

15. Sociala medier

Glöm inte sociala medier. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube – hitta den kanal som passar dig bäst och där du tror du hittar din målgrupp. En del är riktigt säkra på detta och driver en stor del av sin försäljning via sociala medier.

16. Erbjud kostnadsfria webinars

Ett webinar eller webbinarium är ett seminarium online som hålla med hjälp av en webbkamera. Fördelen är att kostnader för lokal och resor uteblir och deltagarna kan sitta hemma eller i efterhand titta på inspelningen. Tänk på att låta deltagarna vara med och skapa innehållet genom att uppmuntra dem att ställa frågor och kommentera i chatten. Det finns olika verktyg för detta, t ex Google Meet, Microsoft Teams, Zoom, Zoho Meeting, Skype varav en del är gratis.

Tips om onlinemarknadsföring: Tänk på att mycket trafik till din hemsida inte nödvändigtvis behöver betyda att du får många nya kunder. Satsa på de marknadsföringskanaler där din målgrupp befinner sig. Det finns Facebook-grupper, forum och bloggar inom i stort sett alla branscher. Om det inte finns, kanske det är dags för dig att starta en? Din hemsida behöver också konvertera bra, det vill säga att besökarna gör det du vill de ska göra. Du kanske vill att de ska kontakta dig, beställa, boka, anmäla sig eller att de klickar på en viss länk. Läs denna text om hur du ökar antalet konverteringar.

Exempel på marknadsföring off-line

17. Reklam som andra betalar

Skicka ett reklamutskick där dina kollegor betalar kostnaden. Ta fram ett reklamblad och ring runt till andra företag på din ort och fråga om de vill vara med på utskicket. Då du sköter det hela kan du med gott samvete lägga till din annons på utskicket helt utan kostnad.

18. Nätverk, möten och mässor

Gå med i ett affärsnätverk eller gå på frukostmöten och mässor. Frukostmöten för ortens företagare är ganska vanligt så kolla om det finns i din kommun. Affärsnätverk kan kosta pengar men du kan alltid gå dit och testa för att se om det är något för dig. Tänk på att det kan räcka med en enda ny spännande kontakt för att det ska ske positiva saker för dig och ditt företag. Kolla även om det finns relevanta mässor i din närhet eller på andra ställen i landet, en del sådana hålls även online. Där kan du nätverka och hitta samarbeten och kunder.

19. Sprid dina visitkort

Visst, det kostar lite att trycka visitkort men det är oftast en låg kostnad och en vettig investering, beroende på vilken verksamhet du bedriver. Ha för vana att dela ut dem, för du vet aldrig vem som vid ett senare tillfälle behöver din kompetens eller vill rekommendera dig till någon.

20. Bearbeta dina nuvarande kunder

Kontakta nuvarande kunder, be om referenser och nämn att de gärna får rekommendera ditt företag. Många ställer upp på detta med glädje, om de bara blir tillfrågade. Eller så har du i alla fall satt ett frö som gör att de kanske senare tipsar om dina tjänster.

21. Håll tal

Ställ upp som talare på ett företagsevent eller någon annan tillställning där dina potentiella kunder befinner sig.

22. PR

Kontakta en tidning och få den att skriva om dig. Journalister letar ständigt efter nya saker att skriva om och du kan säkert hitta på något som kan vara spännande för tidningens läsare. Läs mer om hur du lyckas med PR här.

23. Dela ut flyers

Ja, det kan vara störigt med en flyer fäst bakom vindrutetorkaren, men visst kastar du ett öga? Flygblad fungerar och det kostar oftast lite att ta fram och trycka.

24. Starta ett program för kundreferenser

Konsumenter är generellt benägna att lyssna på personer de känner för att ta köpbeslut. Erbjud befintliga kunder en gratis produkt, en gratis period av tjänsten eller någon annan belöning för att hänvisa nya kunder till dig.

Gerillamarknadsföring

Här kommer även några marknadsföringsmetoder ála gerilla-style. Möjligen något tramsiga men marknadsföring handlar om att vara kreativ. Så försök att tänka utanför boxen - kanske kan dessa exempel inspirera till nya vägar som kan hjälpa till.

25. Tvätt som syns

Ta en högtryckstvätt och spola asfalten eller en passande vägg så ditt företagsnamn eller hemsida syns. Det är miljövänlig, skoj och uppseendeväckande gerillamarknadsföring.

26. Flygande vimpel

Kontakta flygutbildningar och fråga om du får hänga en sådan där vimpel bakom planet. Få saker syns bättre och av fler människor. Tänk på att inte göra texten för liten.

27. En stor ballong

Ta fram en tålig, lite större ballong och tryck ditt företagsnamn på den. Fäst den i ett rep och fira upp i luften så den syns bra. Detta är inte gratis men det är marknadsföring som folk garanterat kommer ihåg.

Nu har du fått några sätt du kan testa. Som vanligt finns det inga genvägar, inte heller när det gäller marknadsföring. Testa dig fram, mät dina resultat och prova nya sätt.

Har du fler idéer eller om du har testat någon av ovanstående sätt, dela med dig av dina erfarenheter genom att kommentera nedan eller delta i forumet där vi diskuterar och tipsar om gratis marknadsföring och gerillamarknadsföring.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
31 kommentarer
2024-05-22 12:03
Fantastiskt arbete!

Med tacksamheten
www.sveasunfusion.se
2022-09-09 13:42
Väldigt bra tips!
Passar på att nyttja en av dem direkt för att pitcha vår sida:

https://www.greenbalance.se/ - Den Naturliga Vägen Till Välbefinnande
Vi på Greenbalance vill hjälpa dig att på en naturlig väg finna inre balans, avkoppling och återhämtning.

Greenbalance strävar efter att tillhandahålla råvaror av allra högsta kvalité, utan kemiska tillsatser och andra giftiga ämnen.
Se mer...
2019-03-24 16:47
Väldigt bra tips!

Kolla in min och min brorsas hemsida!
Vi har startad ett möbelföretag då vi är dem första i Sverige med våra suar bord/trädstambord eller som dem kallas i USA för live edge bord.
Nu även för utomhusbruk! ☀️
2019-03-24 03:28
Nummer 12 är verkligen ett bra tips 🙂

Jag har startat en webbportal för frisörer, skönhetssalonger och hundklippare. Du är välkommen att lägga din salong på https://barm.se och nå ut till fler kunder.
2019-03-04 20:07
Mycket uppskattade tips!
Jag jobbar som hudterapeut med fokus-behandlingar som microneedling och kemisk peeling.

Gör mitt yttersta varje dag för att försöka marknadsföra mig, ska definitivt testa något/några av dessa tips!

Ni kan läsa mer om mina behandlingar på
https://www.bokadirekt.se/places/miss-elegance-sthlm-17064

Trevlig kväll
Se mer...
2017-05-15 21:46
Jätte bra tips!
Skulle kunna testa några av dem.

Vi är ett företag som utför mobil & dator reparationer för bra priser!
Vårt största fokus är att få nöjda kunder. Därför använder vi orginal delar på våra reparationer.

http://www.kungsangsteknik.se
2017-02-18 21:08
Kanontips:

Har en egen web-shop:

http://prisverktyg.storedo.com/

Tillfällig adress men det går utmärkt att handla redan nu. Svårt att veta hur man lockar till sig rätt personer till sin butik och är mottaglig för tips.
2015-06-08 14:54
Väldigt spännande tips! Skulle verkligen vilja testa att köra några snälla gerilla-varianter. Är nyfiken på hur ni jobbat tidigare med tävlingar? Speciellt om ni har en produkt som kunder bara köper en gång. Glasräcken är ju inte direkt som kläder el dyl där man återkommer flera gånger till samma butik.

Kika gärna in hos oss på www.rackesbutiken.se
Se mer...
2014-12-10 14:12
Väldigt bra tips, uppskattas!

Ni som gillar sport/friluftsliv, kika gärna in på min sida!
http://www.tagsport.se
2014-12-09 11:48
Vilka bra tips!

Vi har redan en del i en fysisk konst- design- och hantverksbutik i Fjärås (Foorm Gallerian) men har nu även öppnat en webshop och ska försöka marknadsföra den på bästa möjliga sätt.

Bellamore designar, tillverkar och säljer ekologiska barnkläder. Ta gärna en titt här www.bellamore.se
Se mer...
William
2014-11-24 10:07
Tack för strålande tips!
Ulla Nilsson
2014-08-26 13:40
Mitt förslag är att man i annonser och övrig reklam, skriver hur mycket statlig skatt företaget betalade föregående år.
Att man bidrag till statskassan är väl något att vara stolt över. Istället för att betala arvode till konsulter som skall göra allt för att minska skattekostnaden.
Camilla
2014-06-10 10:30
Många bra tips att jobba med.
Perfekt för oss som är nystartade. 🙂
Camilla
2014-06-10 10:28
Många bra tips att jobba med!
Perfekt för oss som är nystartade. 🙂
fabian
2014-04-15 11:01
Hej!

Punkt nummer 1 och 13 har fungerat bäst för oss. Nyttigt med möten där du kan få träffa personerna du pratar med, istället för bara över telefon!

Välkomna in på våran Webbplats: www.safestep.se
Ella&Sigrid
2014-02-25 12:49
Väldigt bra tips!
Visitkort är väldigt viktiga och vårt tips på att sprida dem ytterligare är faktiskt att gå till lokala butiker/salonger och fråga om de är villiga att ha dem liggande vid kassan. Vi möttes av väldigt positiva personer och ofta vill de inte ha någonting i gengäld, utan vill bara stötta lokala företag 🙂
Se mer...
lena
2013-12-01 11:52
Ha! I like "Gerilla-style" ;) Råkade lämna våra "flygblad" nedsparade på Biblioteksdatorn.... av misstag. Men ändå? Känner mig lite "Gorilla......eh GErilla"
Hans
2013-06-11 09:58
tack för väldigt många bra tips. jobbar på klirr i kassan som är ett annonseringsföretag till dem bästa priserna. mejla gärna chefen för mer info, ni som är företagare.. info@klirrikassan.nu;)
ta bort tatuering
2013-05-18 15:37
Bra tips! Jag gillar speciellt nummer 20 med ballongen. Den ska jag försöka göra något kul med i sommar.

Kolla gärna in min sida: http://www.tatueringsborttagning.nu/
Charlie
2013-01-30 19:03
Perfekt med en sån här tipssida ang. marknadsföring.
Det uppskattas väldigt mycket med tips för marknadsföring då jag startat ett företag som inriktar sig på att sälja bilar till Sveriges bästa pris. Marknadsföring i bilbranschen kostar MULTUM!

En blocket-butik kostar ex.vis från 40.000:- per år. Det går inte helt i melodi med att hålla nere priserna så jag är ständigt på jakt efter andra sätt att marknadsföra mig.

Ett tips på marknadsföring är att printa ut A4 med reklam och hänga upp på anslagstavlor utanför butiker osv. Stor exponering för en liten/gratis peng. Även handskrivna lappar kan räcka! I slutändan gör lite mycket.

Är man ex.vis ute efter en firmabil eller liknande så kan man skala ner 1/3-del av svenskt marknadspris bara man vänder sig utanför Sveriges gränser.

Släng gärna ett öga på min hemsida:
http://n2s.se
;)

Ps. faller mitt inlägg här över under rubriken "smart marknadsföring"?
Se mer...
staffan nylund
2013-01-13 03:54
Väldigt bra artikel!Använder mig redan av dom flesta tipsen..;)
Kenth Hagström
2013-01-06 02:59
Man kanske ska prova det. Har en hel del artiklar som jag valt att inte publicera riktigt än.
2013-01-04 15:47
Bra tips!
Men det som fungerar allra bäst för mig är att skriva en artikel (punkt 11.) som man sedan publicerar på sidor som t.ex. PageZone.se Då får man både extra trovärdighet och fler besökare på sin hemsida.
PageZone
Se mer...
Kenth Hagström
2012-12-31 18:51
Bra och nyttiga tips, särskilt för mig som knappt kommit igång än! Ser fram emot 2013 och alla nya möjligheter! Gott nytt år på er! 🙂

Besök gärna min hemsida Designpalatset
Thomas
2012-12-25 12:19
För er som vill komma igång och lära sig mer om att skriva artikel på nätet, bör besöka www.pagezone.se
Roger
2012-12-25 12:14
Här fanns ju flera bra tips. Framför allt punkt 11 är riktigt undervärderad. Fler bra tips om att skaffa gratis marknadsföring finns nu på sidan:

www.gratismarknadsforing.n.nu
Anders Karlsson
2012-11-29 23:03
Gerilla-Style:
Gå in på MediaMarkt och knappa in din webbsida på samtliga datorer, gå sedan därifrån och vissla 🙂
2011-11-24 12:06
Bra tips! Gillar gerilla-style. Klurar på något eget i den stilen..
Sikan
2011-08-18 03:48
Jag har testat flera av ovanstående metoder och tycker det verkligen ta mycket tid men det är kul och det har verkligen gett mer försäljning av min världsunik akunpunktur massagesula. Ni som har PROBLEM med smärta och verk i fötter, knä eller andra delar i kroppen är Akunpunktur Massagesula en lösning. Läs mer på www.footpoint.se Se mer...
Adde2
2011-08-17 11:32
Hur ofta får man exakt 20st bra idéer? Nej, skriv ner det ni tycker är bra istället och skit i antalet. Hade någon hos mig "spolat in" mitt företagsnamn på en vägg hade jag inte uppskattat det.
Yosef
2011-08-03 22:37
Tack för jätte bra markandsföringstips! Kan verkligen hjälpa en ny företagare som mig. Mer sådan artiklar tack 🙂
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.