Att hålla reda på försäkringar för en blandad bilflotta kan vara en utmaning för många företag. Marie Olsson, ansvarig för Volvia Företag, delar med sig av sina bästa tips på hur företaget kan förenkla sin försäkringshantering.

– Vi försäkrar idag över 100 000 företagsägda personbilar. För oss handlar det om att verkligen förstå bilens roll i företaget och kunna skräddarsy försäkringslösningen efter varje kunds behov, säger Marie Olsson.

Ett av de stora utmaningarna företag ofta stöter på är att hantera flera olika försäkringsleverantörer när de har olika bilmärken i sin flotta. Det kan skapa onödigt administrativt arbete och förvirring, särskilt vid skador. Här erbjuder Volvia en lösning som täcker alla bilmärken under ett och samma tak, vilket gör försäkringshanteringen betydligt smidigare.

– Vi vet att företag inte vill lägga onödig tid på administration. Därför erbjuder vi samfakturering vilket gör att alla bilar – oavsett märke – hanteras på samma sätt. Det är en enorm tidsbesparing för våra kunder, säger Marie.

Läs mer om Volvias företagsförsäkringar här

Enkel skadehantering – nyckeln till effektivitet

En annan stor utmaning för företag är skadehanteringen. Att snabbt få hjälp när något händer företagets bilar är avgörande för att hålla verksamheten igång. Volvia lägger stor vikt vid att erbjuda snabba och smidiga processer för skadeanmälan, vilket Marie Olsson lyfter som en av de största fördelarna.

– När en skada inträffar vill man att det ska lösas direkt. Vi återkopplar vanligtvis inom en timme på vardagar och gör allt vi kan för att bilen snabbt är tillbaka på vägarna. Det är först när en skada sker som man verkligen märker hur bra en försäkringspartner är, säger Marie Olsson.

Volvia har en rad verktyg och lösningar som underlättar vardagen för den som är bilansvarig på ett företag. En av de viktigaste är den digitala plattformen, där kunden enkelt kan följa sitt bilinnehav, skador och fakturor.

– Vi har nyligen lanserat en ny version av vårt digitala verktyg där bilansvariga kan se all information om sin fordonsflotta. Det gör det lättare att hålla koll på allt från försäkringsbrev till skador på bilarna, vilket minskar risken för misstag och sparar tid.

Skräddarsydda lösningar efter företagets behov

Varje företag har olika behov och därför erbjuder Volvia anpassade lösningar beroende på verksamhet. Ett exempel är uthyrningsföretag som har specifika krav på sina försäkringar, vilket Volvia har tagit fram speciallösningar för.

– Vi skapade en anpassad försäkring för ett uthyrningsföretag som ville ha vägassistans för nyregistrerade bilar, en produkt som inte fanns på marknaden tidigare. Vi såg till att deras kunder fick en ännu bättre upplevelse när de hyrde en bil, vilket gjorde en stor skillnad för vår kunds verksamhet, berättar Marie Olsson.

För andra företag kan det handla om att justera självrisker eller att anpassa förfallodatum till företagets bokslutsår för att underlätta administrationen. Det viktiga menar Marie är att varje kund får en försäkringslösning som passar just deras behov.

Småföretagare lika viktiga som stora koncerner

Oavsett om företaget har en liten eller stor fordonsflotta, betonar Marie Olsson vikten av att välja en försäkringspartner som är tillgänglig och snabb.

– För småföretagare är det lika viktigt som för stora koncerner att ha en enkel och smidig försäkringslösning. Våra kunder vill ha sina bilar på vägarna och vi förstår hur kritiskt det är att snabbt få hjälp när något händer.

Volvia erbjuder också reparationer på märkesverkstäder med originaldelar, vilket gör att företag kan känna sig trygga med att deras bilar får rätt hjälp oavsett bilmärke.

– Vi hanterar hela bilparken, oavsett bilmärke. Och när en skada sker ser vi till att allt går så smidigt som möjligt, avslutar Marie Olsson.

Viktigt att tänka på kring företagets bilförsäkring:

1) Kan vi försäkra alla våra bilar hos en och samma leverantör?
Att hantera flera försäkringsleverantörer är ofta tidskrävande och ineffektivt, särskilt vid skador på bilarna. En samlad lösning sparar tid och minskar krångel.

2) Hur snabbt får vi hjälp vid en skada?
Effektiv skadehantering är avgörande för att minimera driftstopp och alltid hålla bilarna rullande. Säkerställ att ni alltid får snabb återkoppling efter en skadeanmälan.

3) Kan vi få en gemensam faktura för alla bilar?
Samlad fakturering och digitala verktyg underlättar administrationen och minskar risken för misstag.

4)  Kan försäkringen anpassas efter våra behov?
Vill ni ha en faktura per avdelning eller kostnadsställe? Vill ni att skadeanmälningarna alltid cc:as till den bilansvarige? Se till att ditt företag får en lösning som möter era unika behov och förenklar den dagliga verksamheten.

5) Får vi originaldelar när våra bilar repareras?
Att säkerställa att företagets bilar repareras med originaldelar påverkar både säkerheten och bilens andrahandsvärde.


Läs mer om Volvias företagsförsäkringar här




Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.