Jag förutsätter att du som egen företagare tar på dig kläder innan du kliver utanför ytterdörren. Lika självklart ska det vara att dina fickor är fulla med visitkort – vad du än ska ut och göra. För du kan aldrig veta när ett behöver delas ut.

Det finns ingen ursäkt för att lämna hemmet utan visitkort. Om du har flera jackor – ladda dem alla med kort. Lägg några i plånboken om du alltid har den med dig.

En del tycker det är svårt att dela ut sina visitkort. Det känns helt enkelt lite obekvämt. Därför ska jag ge ett tips om hur du kan göra.

Folk brukar väl fråga dig vad du jobbar med? Medan du svarar på frågan plockar du upp ett visitkort som du ger till frågeställaren. Fråga inte om personen vill ha ditt kort. Det kommer helt enkelt på köpet i och med svaret på frågan.

Vilka ska ha ditt visitkort?

Ge ditt kort till alla som du får en chans att ge det till. Se varje utdelat kort som en liten seger. En till människa som vet vad du gör och kan kontakta dig vid behov.

Nu kanske du tänker: "Men varför ska jag som säljer kärnkraftverk dela ut mitt kort till en psykoterapeut?" De här artiklarna handlar ju om nätverkande. Och i ett nätverk är det inte bara personen framför dig som är intressant. Du har också indirekt tillgång till alla den personens bekanta. Och deras bekanta också! Och varför skulle inte någon av dem kunna vara en kärnkraftsspekulant?

Själv jobbar jag med att hjälpa människor få sina drömjobb. Därför kan jag ju själv fundera på varför jag ska ge ett kort till någon som älskar sitt jobb. Men det är kanske inte helt otroligt att tänka sig följande dialog när denne person talar med en god vän.
"Jag är så fruktansvärt trött på mitt jobb!"
"Men du. Jag träffade en kille för ett tag sedan som sa att han jobbade med att hjälpa människor få sina drömjobb. Vänta lite ska du se. Jag tror jag har hans kort här."

Detta är också anledningen till att du själv ska se till att få ett kort av alla du träffar i ditt nätverkande. Varje kort du tar emot tillhör en person med ett eget nätverk.

Varje kort innehåller dessutom en e-postadress. En e-postadress som du kan skicka ditt nyhetsbrev till.

Så här brukar jag själv göra varje gång jag kommer hem med ett eller flera visitkort. Först arkiverar jag korten enligt de principer jag skrev om i första artikeln i denna serie. [Läs den här - Så hanterar du alla visitkort]

Sen skriver jag ett kort kul-att-träffas-mail. I det kan du fråga personen om vederbörande är intresserad av att veta lite om vad som händer i din bransch.

I allmänhet är personer som du skapat en relation till vänligt inställda till ett sådant initiativ. Nu har du ytterligare en person som vet vad du gör och kan rekommendera dig för sina vänner.

Hur gör du när du inte får något visitkort?

Tyvärr är det inte lika självklart att ta med sig visitkorten som det är att sätta på sig kläderna. Jag möter ofta folk (till och med på affärsmingel!) som inte har några kort med sig. Det är inte bara dåligt för dem. Jag går själv miste om en chans att utöka mitt nätverk.

Tänk dig att personen utan kort är en potentiell kund till dig. Ofta tar folk emot ditt kort och ber att få återkomma. Det är möjligt att så sker, men troligare att det inte gör det. Folk glömmer, slarvar bort kortet, hinner inte och så vidare.

Så när du ber om ett kort och inte får ett bör du helt enkelt be personen skriva ned sina kontaktuppgifter. Därför är det bra att även ha en penna och ett litet anteckningsblock i din nätverksutrustning.

Varje kort du själv tar emot bör alltså också ses som en liten seger.

Så här kommer ett tips för att ditt nätverkande ska ge resultat. Sätt upp ett mål för hur många kort du ska dela ut respektive ta emot under en månad. Fokusera sedan bara på att nå målet. Nöt på bara! Resultatet? Det kommer. Du vet bara inte när.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
5 kommentarer
AgnesJ
2012-01-31 04:18
När det gäller visitkort är ett bra tips till nystartade egenföretagare med stram budget att dra nytta av gratiserbjudanden - till exempel kan man få 100 gratis visitkort på http://www.vistaprint.se/gratis-visitkort.aspx. Se mer...
VisitkortExperten.se
2009-10-01 18:28
Visitkort är det verktyg som underskattas av många företag tyvärr. Vi som jobbar med det ser hur våra kunder börjar arbeta så fort dem får ett snyggt visitkort. Det börjar hända mer och fler jobb är på ingång.

Behöver du eller ditt företag hjälp med att ta fram ett snyggt och säljande visitkort? Besök http://www.visitkortexperten.se så bjuder vi på designen.

Just nu har vi en kampanj där du sparar 20% när du beställer 300 visitkort.
Se mer...
Lars-Peter Ericsson
2009-07-17 19:39
Hej,
Roligt att höra om visitkort. PrintonDirect.com är en tjänst till småföretagare där man själv skapar sina visitkort. Om ni refererar till denna artikel får ni 25% rabatt på alla beställningar fram till den 1 oktober 2009. Maila i så fall i samband med beställning till: lars-peter.ericsson@printondirect.com. Betalar ni via bg drar ni själva av 25%. Betalar ni med kort, krediterar vi ert köp i efterhand. Lycka till!
Se mer...
Steve Cook
2008-08-04 13:30
Jag har precis beställt nya visitkort till mitt nya bolag. Jag har valt att lägga till 5 bästa tips för sökmotoroptimering på baksidan (med en bonus 6:e tips!) för att stimulera diskussion med nya kontakter och ge dem något extravärde utöver kortet själv.

En annan bra tips är att jag har börjat använda mig av ett program som heter Evernote. Jag har möjlighet att skicka bilder från min mobil till mitt Evernote konto. Så jag tar en snabb bild på varje visitkort jag tar emot och skickar den. Men varför då?

Den finurliga är att Evernote automatiskt försöker läsa text ur inskickade bilder. Då blir namnen och adressinformationen på korten sökbar från Evernotes programvara. Det är en komplett digital Rolodex funktion.
Se mer...
L
2008-07-18 21:46
Dela ut TVÅ visitkort till varje person tycker jag är bra. Ifall något kommer bort, eller om personen vill ge det till någon annan. Man vet aldrig!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.