73,5 procent av Sveriges befolkning, mellan 18 och 79 år, handlade på nätet under januari månad. Det var en minskning med 0,5 procentenheter, jämfört med samma månad i fjol rapporterar ehandel.se.
Mest har männen dragit ned på sina e-handelsinköp. Sett till båda könen är shoppingtappet störst i åldersgruppen 30 till 49 år.
Samtidigt lades det mer pengar på e-handelsköpen i januari, mot för ett år sedan. Snittköpet låg på 2 609 kronor per person online vilket är en ökning med 1,8 procent. De som spenderade mest var kvinnor mellan 30 och 49 år, följt av män i åldern 18 till 29 år.
Ogillar SMS-reklam
Drygt hälften av Sveriges vuxna befolkning vill få rea-erbjudanden på mejlen. Bara 3 procent gillar erbjudanden via SMS.
Listan över vad kunderna vill att e-handlarna blir bättre på:
- 23 procent till se ett ökat fokus på hållbarhet
- 22 procent vässad kundtjänst
- 21 procent tycker att det är allra viktigast med bättre produktrecensioner och produktbilder.
Stor nöjdhet med leveranserna
Avslutningsvis är en majoritet av kunderna nöjda med e-handlarnas paketleveranser. De som upprörs pekar ofta på bristande information om när en beställning ska vara framme.
Bara 3 procent har valt alternativet att de vill ha mer gamification-inslag i rabattkampanjer, exempelvis för att samla poäng på olika tävlingsinriktade sätt.