Pontus Holgersson är en entreprenör i Sverige och grundare av, Consector, en låneförmedlare,och han listar sina fyra bästa tips för att vara förberedd för de grundläggande utmaningar som de flesta företagare möter i starten av sitt företag.
Att starta företaget
Hela 23 % av alla vuxna i Sverige anser att de har kunskapen för att starta eget och att förutsättningarna finns att göra det i den stad där de bor. Drömmen att driva eget är även stor hos många. Men bara ca 6% av alla tar steget. Att verkligen bestämma sig, registrera bolaget och satsa är första utmaningen att komma över. Det brukar vara lättare om man först planerar så man har:
- Startkapital och en tydlig budget – Hur stort startkapital som behövs beror helt på bransch.
- En partner – Att driva eget är att åka en tuff bergochdalbana. Är man två finns alltid någon att glädjas med, och att ”hålla i handen” när det är som läskigast.
- Nätverk och samarbetspartners – Du kommer aldrig att klara allt själv. Du ska inte heller göra det. Många gånger finns det professionella att anlita för vissa delar inom företaget, så att du själv kan koncentrera dig på vad du är bäst på. Skapa kontakter med lokala företag, företag inom samma bransch, de som erbjuder tjänster som du kan behöva köpa in osv.
- Driv, ambition och mål – Att ha tydliga mål och delmål förenklar resan betydligt. Den som inte vet var man är på väg kommer inte heller att komma fram.
Att ha tvivel
Som entreprenör kommer man att möta tvivel på sin resa med företaget. Du kommer tvivla på dina egna kunskaper och dina möjligheter att lyckas. Men tvivel kommer även att komma från kunder, leverantörer, släkt och vänner. Att lyssna på idéer och ta emot feedback är bra men våga även stå emot det tvivel som gror. Här gäller det även att skilja på vems feedback som är värd att lyssna på. Vänner och bekanta har ofta väldigt många åsikter – men vad har de för erfarenhet av entreprenörskap och att driva eget? Om du möter personer som inger dig tvivel så fråga dig om det är rätt person att lyssna och ta till sig råd från. Kanske är det så, men oftast inte. Tro på dig själv och din idé – bevisa för de som tvivlar att de har fel.
Att inte ha tid
Det går ganska fort att starta upp ett företag. Men det tar tid att driva det, särskilt i början. Anser du att du inte har tillräckligt med tid så se över hur du prioriterar. För att lyckas behöver du satsa minst 100%. Då går det inte att ha resor inplanerade flera helger framöver eller kvällsaktiviteter flera gånger i veckan. Det gäller att prioritera och sedan vara effektiv den tid man arbetar.
Att inte våga vara ledig
I jakten på kunderna vill många vara tillgängliga dygnet runt. Man är även beredd att jobba när som helst när kunderna hör av sig och vill ha hjälp. Det är förståeligt men inte hållbart. Det är nyttigt att redan i början av företagets utveckling planera dygnets timmar så att det finns tid för vänner, motion och annan fritid. Ofta lyfter en givande fritid effektiviteten och kreativiteten. En vanlig förevändning för att vara tillgänglig jämt är att ”jag måste ta alla jobb jag kan få för att få företaget att gå runt”. Men om du måste kunna jobba när som helst är det något annat som är fel. Tjänar du för lite på de kunder du har? Har du rätt kunder? Riktar sig marknadsföringen fel? Har du för stora krav på dig själv och företaget? Tro på dig själv och tro på din idé. Men ta hjälp av andra på vägen framåt mot dina mål.