Senaste inläggen

Privat klädesförsäljning!

Halloj! Har en idé att öppna ett "företag" vilket skulle gå ut på att inhandla kläder från t.ex peak performence, JL och andra "kändare" märken utan momsen (då jag driver ett företag) och sedan säljer jag kläderna till privatpersoner genom min site eller på egenhand. Det jag då snackar om är att jag vill beställa hem ett inte allt för stort parti s...

Kategori: Affärsidéer

Föra in lager i enskild firma

Hej!

Hur gör man för att föra in privata produkter i sin enskilda firma när man saknar kvitto på dessa?

Kan man skriva ett kvitto till sig själv?

/Tommie

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Upplupna intäkter eller inte vid årskifte

Hej

Driver en liten enskild firma bredvid mitt ordinarie arbete. Redovisar enligt den enklare modellen utan årsbokslut.

Fakturerade en kund i slutet av november, kunden skickade betalning via bank-utbetalningskort. Utbetalningskortet levererades via posten hem till mig i mellandagarna 2005 då jag var ledig och bortr...

vad kan man göra för något på vintern?

behöver lite förslag på vad man kan hitta på att göra för något under vintern? driver ett skogsvårdsföretag och kan enbart jobba då det är barmark.

I år ska jag läsa på universietet, men sen i framtiden vill man gärna kunna jobba året runt.

Var förbi arbetsförmedling ihop om att dom kunde hjälpa till men e...

Bluetooth-produkt

Jag har en idé på en Bluetooth-produkt. Har själv ingen erfarenhet inom området.

Jobbar du med bluetooth idag (framtagning av spec, prototyper etc.), och skulle vara intresserad av att få fram en produkt som skulle spara tid och pengar för väldigt många människor. Hör av dig isåfall.

info@realscoop.net

Mobi...

Hjälp!, Import från USA...

Hejsan..

Jag håller på och utformar min affärsidé och har en del frågor som jag febrilt letat svar på ett tag nu, och hittade av en slump detta grymma forum så jag tänkte regga mig och söka svaret på mina frågor här.. 🙂

Är det någon här som importerar ifrån USA i dagsläget och kan berätta för mig hur dom g...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokslut

Har en enskildfirma och ska göra bokslutet, ska alla fakturor som jag skickat innan 31/12 tas med även om jag inte fått betalt? Gäller det även fakturor jag fått isåfall?

Har jag förstått det rätt så ska dom tas med på 2005 men blir det inte konstigt när pengarna kommer in/ut 2006?

Ett par platser för er som sysslar med boende och turism

Upptäckte det var stor efterfrågan på lägenheter i Göteborg och åtog mig därför att sätta upp ett forum för bostadssökande samt fastighetsägare. Möjligheten finns nu att registrera sig på http://www.citygbg.se/bostad/ och skriva vad man letar efter. Lämna en emailadress som du kommer åt så att dina svar kommer direkt till dig. Du kan räkna med att...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad betyder det här?

God fortsättning!

Vad betyder följande i ett avtal i praktiken:

Avgifter debiteras efter faktisk kostnad +10% (underlag bifogas).

Enskild firma - F-skatt - Kom-igång guide?

Hej!

Nu är jag på gång att dra igång en liten verksamhet vid sidan av mitt nuvarande arbete. Verksamheten kommer bestå av dels "trafikstyrning" på nätet med annonsintäkter samt konsultverksamhet inom IT. Initialt kommer jag ha intäkter på ca 2000kr per månad och utgifter på ca 200kr / månad. Jag har tänkt mig en enskild firma....

Trissvinst

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=509925&previousRenderType=6

Nu har väl de bitit sig själva i svansen? Staten vill ha in pengar via svenska spel, men samtidigt är det en annan myndighet som sätter käppar i hjulet. Om risken finns att åka på förmögenhetsskatt pga en fordran på svenska spel så kommer nog färre att k...

Kategori: Off Topic

Bokföring

Jag har enskild firma och jobbar med produkter som jag säljer. Nu har jag tänkt att utlysa en säljtävling till mitt nätverk där vinsten är en av mina produkter till ett värde av drygt 4000:-. Hur bokför jag detta? Är det som en vanlig utgift eller går det att använda ett annat konto. Detta är ju inget jag får igen vilket leder till en förlust i det...

video - vinst?

Tänkte kolla vad den allmänna åsikten om video affärer är? Hur bra vinst marginalerna är och om det går att göra bra pengar..Ngn bra sida lr tips på hur man kan kalkylera och få fakta...

MVH Bekir

svenskt alternativ till paypal?

hej!

jag har precis startat en webshop och undrar om någon vet om det finns ett svenskt alternativ till det amerikanska paypal? hade tänkt att använda mig av paypal men tycker det blir lite bökigt när man inte kan välja svensk valuta utan får tänka och räkna om till euro eller usd eller vad man nu har för alternativ.

...

Kategori: Inköp

Betala in skatt

Måste skicka in den skatt jag mottaget för några få tjänster jag gjort detta år. Hur går jag tillväga? Jag har fått de där inbetalningskorten till skatteverket, men ska jag bara skicka in allt i en klumpsumma?

Något annat jag bör tänka på?

Henke till Sverige

Då var det tydligen klart att Henrik Larsson flyttar hem till Sverige i sommar. Det är ju bara att hoppas att han väljer att spela i Helsingborg något år till då. Vore kul för den svenska fotbollen.

Kategori: Off Topic

Export av tjänst till USA

Hej!

Jag bor just nu i USA och är fast anstsälld på ett företag här. Planerar att flytta till Sverige om 2 månader och min chef vill att jag fortsätta jobba heltid på distans. Dock är han inte villig att ha mig kvar som anställd på företaget utan vill att jag ska fakturera honom varje månad.

1. Måste jag st...

Kategori: Företagande över gränserna

Kvar efter skatt?

Bäste ekonomiproffs

Bildlänk borttagen, gav 404 - not found / admin

Om vi ponerar att jag tar ut all min vinst i enskild firma, stämmer då denna uträkning? Någon som kan kontrollräkna?

Tack för svar!

/Joel

Tips på bra revisor

Nu är jag på gång att starta aktiebolag och söker därför efter en bra revisor i Stockholmsområdet.

Jag är lite skeptisk till stora byråer som t.ex. Öhrlings.

Någon som har något tips?

Mvh

Jakob Naredi

En gång för alla - pålägg!

Kan någon hjälpa mig att reda ut en sak en gång för alla - jag hålller på och dividerar lite med en uppdragsgivare och vill veta vad som stämmer egentligen.

Om jag skulle få 10 000 kr/mån i lön så blir det ca 7500 kr på kontot efter skatt.

Om jag som konsult med f-skatt vill ha samma pengar, hur mycket ska jag då fa...