Studien inkluderade 76 Youtubekampanjer från åtta olika branscher, och baseras på mätningar av ögonrörelser för att mäta fokuserad uppmärksamhet.
Synlighet i relevanta sammanhang ger mer uppmärksamhet
Klickfrekvens och visningssiffror är, tillsammans med försäljningssiffror, traditionella indikatorer för att mäta annonsernas framgång. Men forskningsföretaget Amplified Intelligence har påvisat att uppmärksamhet varierar kraftigt i olika mediekanaler och format för samma kreativa innehåll.
“Detta understryker vikten av att synas i rätt kontext för att engagera tittaren, något som många annonsörer fokuserar på med traditionella medier men ofta råkar förbise när det kommer till annonsering på Youtube”, skriver Johan Fernqvist.
Rätt kontext har positiv inverkan på både resultatet och konsumenterna
Den nya studien är ett samarbete med Channel Factory och Playground xyz, och visar att uppmärksamheten ökar med i genomsnitt 28 procent när Youtubereklam placeras i kanaler med innehåll som är kontextuellt relevant.
Det omgivande sammanhanget både förbättrar resultatet för annonsörer och skapar en mer positiv varumärkesupplevelse för konsumenten.
Så blir du ett reklamproffs med kontextuellt relevant innehåll
I svåra ekonomiska tider är det extra viktigt att maximera ROI (Return On Investment). Nedan listar Johan Fernkvist några tips för att säkerställa attraktiva kampanjer som gör att konsumenternas uppmärksamhet dröjer sig kvar:
Lär känna din målgrupp och synkronisera
Om du inte förstår din målgrupp är det omöjligt att landa rätt med reklam. Ta reda på vad som intresserar din publik och vilka problem de behöver lösa. Desto mer du vet om målgruppen, ju bättre kan du anpassa ditt innehåll.
För att göra ditt innehåll mer relevant måste du koppla det till aktuella trender eller händelser som engagerar din målgrupp. Det är otroligt viktigt att synka innehållet med aktualiteter så att det känns modernt.
Målgrupps- och plattformsanpassning samt den oerhörda vikten av rätt teknik
Skapa innehåll som är optimerat för plattformen det visas på och som tar hänsyn till användarens enhet och situation. Utan målgruppsanpassning faller reklamen lätt platt.
Använd ny teknik för att uppnå rätt kontextuell placering. Utnyttja tekniken för att säkerställa att dina annonser på Youtube placeras i en kontext som garanterar att ditt budskap inte går förlorat eller uppfattas negativt på grund av fel kontext. Detta optimerar även din annonsinvestering genom att minska onödig exponering i irrelevanta sammanhang.
Håller du dig till dessa riktlinjer är det stor chans att ditt företags annonsresultat skjuter i höjden.