Senaste inläggen

Restaurang

Måste man bokföra inköp av sprit, vin, öl på separata konton eller kan man ta det på 4010?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Momsrapport: Glömt bokföra bort lite ingående moms

Har missat att boka bort 64,80 kr av ingående moms på okt-dec momsrapport 2011 pga en faktura som var tvungen att bli bokförd den perioden, men som betalades 2012.

Följden har blivit att ingående moms tillhörande fakturan legat kvar och påverkat "moms och särskilda punktskatter" under 2011/2012 (påverkat balansrapport). NE 2013 blir...

Nybygge - hur bokföra alla enskilda kvitton

Hej, mitt företag håller på att bygga ett hus och jag undrar hur jag ska bokföra alla enskilda kvitton. Det är allt från markarbete, inhyrning av personal och småsaker som verktyg, handskar, tape osv. Kan jag sätta allt på ett tillgångskonto för nybyggnation eller blir vissa saker tex förbrukningsmaterial? Jag tänker att det kanske finns en tapebit...

Skoj med Momsbilagan ...

Egen firma - Bokslut - Momsbilagan - Rutorna 35 och 36 (Försäljning som är undantagen från moms).

Ska man här ta siffrorna från kontona Försäljning av varor utanför EU (konto 3055) och Försäljning av varor EU momsfri(3058), eller ska man, för motsvarande konton, lägga till Kundfordringar vid årets slut och dra i från Kundfordringar v...

Bokföra förskott varuinköp från EU

Hej!
Hur bokför jag varuinköp från eu näringsidkare (ingen moms på inköpet). Jag betalar i förskott. Vad jag läst mig till skall momsen redovisas i perioden jag får varorna.

Exempel varuinköp 10000 kr

Betalning:
1930 Kredit 10000
1480 Debet 10000

Varuleverans:
1480 Kredit 1000...

Ny på bokföring

Hej!
Jag är ny på det här med bokföring och tänkte därför höra om jag är på rätt spår. Nedan beskriver jag några affärshändelser. Företaget hyr ut ljud och ljusanläggningar

1 Jag gör en egen insättning på 18 000:- + inventarier till ett värde av 70 000:- som jag nu äger privat

2. Företaget hyr ut en ljudanläg...

Borde jag jobba hos en sån redovisningsbyrå?

Jag är utbildad inom redovisning och revision. Jag har mycket erfarenhet inom branschen men inte här i Sverige utan i mitt hemland. Jag har dock praktiserat på en redovisningsbyrå här i Sverige i några månader och har chans att bli anställda. Min brors tjej tycker att det är bra att ha fot i arbetsmarknad men jag inte känner bra på grund att jag hi...

Investerare sökes till IT-bolag med mycket stor potential

Hej!
Jag har startat ett AB och utvecklat en idé under ett antal år varav de senaste på Inkubatorn i ett Science Park och med deras hjälp så har vi utvecklat idén till ett koncept. Idén bygger på en väl beprövad affärsidé både i Sverige och utomlands men tack vare nya idéer och en global satsning så har vi vidareutvecklat affärsidén till att...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

FLYTTAD: Min E-shop! Ris & Ros....

Det här ämnet har flyttats till Feedback.

[iurl]http://www.foretagande.se/smf/index.php?topic=3387.0[/iurl]

Kategori: E-handel

FLYTTAD: XlentWeb söker kunder

Det här ämnet har flyttats till Presentera dig och ditt företag.

[iurl]http://www.foretagande.se/smf/index.php?topic=4525.0[/iurl]

Stoppa domännamn monopol?

Hej alla företagare och Foretagande.se adminstration!

Just nu när vi funderar på namnbyte på vårt företag upptäckte vi att det kan vara svårare än man tror, särskilt om man vill köpa domännamn från .com och även .se. Och det är verkligen inte som man tror att namnet man vill ha används av ett annat företag! Vi stötte på domänförsälja...

Är du duktig på App-programmering ??

Har ett projekt på papper med färdig design och funktioner.

Det hela skall bara "omvandlas" till rätt syntax för
Android och iOS.

Är du duktig och snabb och har känsla för service.
Dessutom med humana priser och belägen runt Stockholm.

Hör gärna av dig.

Går vi vidare, så komm...

SEO analyser samt strategier - till företag och webbyrårer

[center]Vi erbjuder hjälp,med SEO,till webbyrårer och SMB kunder. Allt från sökordsanalyser, ONPAGE till abonnerande av länkar. Maila mig för en chans för att utöka er portfölj och er produkt till era kunder.

Ta chansen att bliven stjärna på Google där era kunder finns

Med en Top 10 placering har ni c.a 20 % chans t...

När produkter ej levereras trots betalning

Hej,

Jag driver EF och beställde en del varor till firman hos en webshop i Sverige, betalning gjordes omedelbart. Efter två månader har ännu inget levererats. Jag har varit i kontakt med firman ett par gånger och denne lovar hela tiden att varorna finns på lagret och ska skickas snart.

Eftersom det varit tomma...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vilken företagsförsäkring bör jag välja?

Hej!

Jag har nyligen startat en egen firma med fokus på strategiskt arbete med miljöfrågor och framförallt riktat mot kommunala, regionala och statliga verksamheter. Jobbar därför framförallt med att göra utredningar och ta fram strategiska styrdokument.

Jag håller nu på att titta på olika företagsförsäkringar och har...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kostnadsreduceringskonsult

Starta en konsultfirma som har fokus på att få ner kostnader i företag. Samarbeta med olika leverantörer och förhandla åt kunden. Börja med en genomgång i företaget för att se vad kostnaderna ligger. De flesta har säkert dålig koll och kan direkt spara många tusenlappar. Ta en % eller timarvode.

Kategori: Gratis affärsidéer

Festfixare

Utan att bli den nya Bindefeldt så finns här säkert mycket att göra i storstäderna. Som professionell festfixare kan du skapa speciella teman, bjuda in gäster, ta in spännande artister. Passar t ex perfekt till kalas där celebranten fyller jämt.

Kategori: Gratis affärsidéer

Investerare sökes

Hej

Vi är två killar som går i starta eget-tankar men har ännu ingen kunskap eller erfarenhet kring detta. Vi vill dock lära oss allt som krävs och vill satsa på något som vi kan växa med.

Min idé är att starta enskild firma för återförsäljning. Jag vill sälja verktygsmaskiner och verktygstillbehör från etablerade till...

Kategori: Affärsplanen

HJÄLP! Brainstorming till inredningsföretagsnamn

Hejsan!

Jag har startat ett företag som initialt kommer att syssla med hantverk inom inredning och möbler. Målgruppen är främst kvinnor 25-40år i städer, inredningsintresserade självklart.

Jag har suttit och försökt klura på namn men har kört helt fast.

Vad jag vill att företaget ska förmedla är enkelhet...

Kategori: Feedback

Mer egen tid - kurs för folk som värderar sin tid

Hej!

Testade för en hel del år sedan att i mina föreläsningar kring konflikthantering nischa in mig på hantering av besvärliga kunder. Det blev väldigt lyckat. Mitt huvudämne är dock personlig effektivitet/utveckling, där jag jobbat med grupper som har kommit från olika typer av befattningar i näringslivet. Tänker nu prova att nischa...

Kategori: Feedback