Senaste inläggen

Uppdatering av.....

Nu har även Lars Arenander lyckats med att komma upp i fler än tusen inlägg :winner
Nu ser det märkligt ut med "Mojo was here first"
Mitt förslag är att vi ändra till: "ivrig postare" eller liknande :mrgreen:

Kategori: Om Företagande.se

SV: Underskott i firman - Överskott på konto

Hur mycket pengar du har i företaget spelar ingen roll för vinsten, eller förlustens skull. Du skattar bara för resultatet och inte för likviditeten.

Självklart måste du bokföra när du tar ut pengar ur företaget.
K 19XX Bankkonto
D 2013 Eget Uttag

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Uttagsbeskattning på eget nyttjande

Hej

Jag håller på o starta upp en enskild firma som skall syssla med film och foto av tandemfallskärmhoppning. Jag har redan en fallskärm och kamerautrustning. Totalt värde borde ligga någonstans kring 45 kkr.

Eftersom båda två är nödvändiga för verksamheten så har jag förstått det som att båda skall tas upp som ingångsinventarier. Va...

Dagsavslut & bokföring

Hej! Jag är lite förvirrad över hur jag ska göra med bokföringen av försäljningen.. Eller snarare när..

Kommer ha en liten närlivsbutik. På kvällen vid dagsavsluten/rapporteringen kommer jag ha dels kontanter i kassan, dels försäljning via betalkort. Korttransaktionerna är ju mitt konto tillhanda påföljande bankdag i regel, me...

Försäljning av inventarie. (Sista minuten-fråga.)

Hej, jag har googlat efter svar på min fråga men hittar inte exempel som är tillräckligt precisa.

Saken är att jag har sålt ett inventarie av mindre värde och jag har inte gjort avskrivning på det vilken man kanske annars ofta gör. (Exemplen jag funnit har alltid handlat om fall där man har ackumulerade avskrivningar). Skulle någon...

Panik! Missat inkomma med NE-blankett... vad göra?

Hej!
För att göra en lång historia kort så har jag missat skicka in NE-blankett för mitt första förlängda räkenskapsår. Har pratat med skatteverket och det är OK att jag skickar in i efterhand, dvs. så fort som möjligt.

Nedanför framgår mina affärshändelser
Behöver hjälp med att fylla i NE-blanketten på rätt sätt...

Bokföra inköp av kaffe

Hur bokför man inköpa av kaffe i enskild firma?

Vilka konton används?

Bokföring förskott

Tjena,

Jag är nybliven företagare med enskild firma. Jag arrangerar klubbar och fester för företag i Sverige. Nyligen ordnade jag ett arrangemang där jag behövde ta ut ett förskott från min kund i kontanter. Detta har jag naturligtvis kvitto på. Men jag vet inte riktigt hur detta ska bokföras.

Spontant tänker jag att...

Bokföra uttag från kapitalförsäkring

Är det någon på detta forum som vet hur man bokför uttag från en kapitalförsäkring som ökat i värde? Skall jag i första hand bokföra en intäkt eller i första hand minska bokfört värde?

Till exempel: Antag att jag sätter in 10 000 kr och har en värdeökning på 10%. Om jag sedan väljer att ta ut 1100 kr. Skall jag då
a. Minska bo...

Balanserad vinst/förlust och Eget kapital ?

Jag gjorde mitt första årsbokslut detta årsskiftet, och känner att jag kan ha missat något.

Min nya årsperiod i bokföringen så står det (summorna är påhittade exempel):

Bankkonto: 5 000

Balanserad vinst/förlust: -20 000

Eget kapital: 15 000

Ska dessa stå där...

Inventarier - Avskrivningsunderlag

Hej.

När man räknar på Huvudregeln 30%, vad ska då med på första raden "Ingående värde"?
Är det bara summan av kontona 12xx eller ska den även minskas med Överavskrivningarna på konto 2150?

:blink

Glad Påsk!

Moment 22 i skatteuträkning - aktiebolag

Hej, jag försöker räkna ut skatten för ett aktiebolag och har fastnat.

Det fastnar på att man inte kan veta årets överskott före man räknat ut skatten på årets överskott. Om jag tex ska fylla i Skattemässiga justeringar så ska jag först veta vad årets resultat är och det vet jag ju inte förrän jag räknat ut överskotten (och skatten p...

Hur bokföra skatt pga ändrad taxering?

Den beräknade bolagsskatten för 2011 var lite fel och vi skulle betala 850 kr mindre än beräknat. Jag bokförde så här;

D 2510
K 8920

När jag nu bokförde den beräknade skatten för 2012 (med hjälp att winskatt) så drog jag inte av den ändrade skatten utan bokförde bara det som är den beräknade skatten för 2012. Då...

Släpar med momsen och skatten en månad

Hejsan har en fråga hur jag löser ett problem. Är relativt nystartad ca 4 år och betalar moms och skatt varje månad.
Nu blev det så att jag blev sjuk och hamnade på sjukhus och kunde inte arbeta på en månad. Blev då att jag har blivit bak med skatten och momsen en månad som jag släpar. Hur löser man det på ett smidigt vis utan och blanda in...

Dropshipping från kina - Moms

Jag har lite funderingar på hur drop shipping från Kina går till.

T.ex. Om jag säljer en vara för 150kr till en kund i Sverige, jag betalar 100kr till Kina som sedan skickar varan till kunden i Sverige från Kina. (Jag är ett svenskt företag)

Det är ju kunden som blir ansvarig att betala momsen för de 100kr via tullen.<...

bokföringsorder

Hej, jag skulle behöva lite hjälp. Jag ska upprätta en bokföringsorder utifrån dessa uppgiter:
Totalt uppgår kundfordringar till 500 000 kr. Av dessa har ett företag försatts i konkurs en månad före bokslutsdagen, enligt besked från konkursförvaltare beräknas ingen betalning kunna ske. Ett annat företag har meddelat att de har stora ekonomis...

Driva företag, moms skatt egenavgifter mm.

Hej.

Är ny här och trivs redan.

Jag är bara nyfiken på hur man driver en enskild firma. Och vill se om jag har fått grepp på det ekonomiska. Här är tanken att jag ska anställa en med bidrag = dubbel arbetsgivaravgift. Och ska själv jobba kvar på mitt jobb med A-skatt. Nedan är fantasibelopp och bara exempel.

Positiv räntefördelning, villkor?

Hej, jag har kört Visma Enskild Firma några år och jag har missat fältet för positiv räntefördelning och ser nu att jag ansamlat mig ca 160kkr där efter några år. Vad jag förstått kan man nyttja denna summa för att minska ner sin skatt. Det hade jag behövt för inkomståret 2011.

Men frågan är, vad är det för villkor att utnyttja detta...

Periodisera inkomster under året

Jag har ett konsultuppdrag där jag inte fakturerar månadsvis. Det gör att mina månadsvisa resultatrapporter blir lite missvisande. Vad kan jag göra för att rätta till det?

Jag hittade denhär artikeln. Den nämner bara årsb...

Bokfört resultat diffar 1 krona mot förenkl. bokslut online

Har gjort eget bokslut ett par år nu men detta var nytt...

Kör Bla Start, där jag i bokslutet kommer fram till resultat X kr. När jag fört in nyckeltalen från bokföringen i skatteverkets förenklat bokslut online, ger denna ett resultat X - 1 kr. Mycket enerverande, då jag räknar ihop nyckeltalen så stämmer skatteverkets uträkning (gi...